یک قاضی فدرال در کالیفرنیا با درخواست ایلان ماسک از شبکه اجتماعی ایکس مبنی بر توقف موقت قانون کالیفرنیا که موجب می‌شود شبکه‌های اجتماعی استراتژی‌های مقابله با محتواهای آسیب‌زننده را اعلام کنند، مخالفت کرده است. این شرکت مدعی بود که این قانون ناقض حق آزادی بیان است؛ اما قاضی چنین نظری ندارد.

قانون AB 587 که پارسال در کالیفرنیا تصویب شد، شبکه‌های اجتماعی بزرگ را موظف می‌کند که شیوه مدیریت محتوا ازجمله محتواهای نفرت‌آمیز، نژادپرستانه، افراطی، اطلاعات نادرست، آزار یا دخالت‌های سیاسی خارجی را مشخص نمایند. بااین‌حال، ایکس در ماه سپتامبر با ثبت شکایتی مدعی شد که این قانون متمم اول قانون اساسی آمریکا درزمینه آزادی بیان را نقض می‌کند.

ایکسِ ایلان ماسک نمی‌تواند از قانون کالیفرنیا فرار کند

حالا قاضی، «ویلیام شوب»، در حکمی اعلام کرده است که درخواست ایکس برای لغو موقت این قانون وارد نیست. او توضیح می‌دهد: «اگرچه به‌نظر می‌رسد که پیش‌نیاز مورد اشاره مسئولیت تطبیقی سنگینی را بر دوش شبکه‌های اجتماعی می‌گذارد، اما به‌نظر نمی‌رسد که این پیش‌نیاز، با نظر به متمم اول قانون اساسی، غیرموجه یا بیش‌ازحد مشکل‌ساز است.»

شبکه اجتماعی متعلق به ایلان ماسک در شکایت خود علیه قانون AB 587 گفته بود که به‌راحتی نمی‌توان تعریف درستی از آنچه که ممکن است محتوای نفرت‌آمیز، اطلاعات نادرست و دخالت سیاسی تلقی شود، ارائه کرد. به‌علاوه، ایکس مدعی بود که این قانون شبکه‌های اجتماعی را وادار به حذف محتواهایی می‌کند که تحت حفاظت قانون اساسی قرار دارند.

از آن‌سو، شوب معتقد است اطلاعاتی که این شرکت‌ها باید طبق قانون AB 587 سالانه دو بار به دادستان کل ارائه کنند، بسیار واضح است. این قاضی فدرال می‌گوید اینکه گزارش شرکت‌ها ممکن است به‌نحوی با مسائل جنجالی مرتبط باشد، سبب نمی‌شود که ارائه خود گزارش‌ها نیز بحث‌برانگیز باشد.

شبکه اجتماعی ایکس از زمان ورود ایلان ماسک واحد روابط‌عمومی ندارد و هنوز به این حکم واکنشی نشان نداده است.

source

توسط