به گزارش صدای بورس، نمادهای استانی سهام عدالت همچنان در حبس به سر می‌برند و هنوز دستور آزادی این نمادها صادر نشده است. هر چند بازگشایی نمادهای بسته سهام عدالت از جمله سیاست‌های مهم رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بود اما آنطور که از شواهد ماجرا پیداست سهام عدالت همچنان با پیچیدگی‌های زیادی روبه رو است و فعلا خبری از بازگشایی نمادهای محبوس نیست.
پیش از این اعلام شده بود؛ نمادهای بسته شرکت‌های استانی سهام عدالت بعد از رفع مسائل فنی و پایان جلسات کارشناسی شورای عالی بورس بازگشایی می‌شوند اما اکنون متولیان سازمان بورس براین باورند که بازگشایی نمادهای متوقف سهام عدالت در انتظار مصوبه شورای عالی بورس است.
مجیدعشقی؛ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خرداد امسال، حبس دارایی سهامداران را اقدامی نادرست قلمداد کرد و تاکید کرده بود: نمادهای بسته در آینده‌ای نزدیک باز می شوند. مهدی حاجیوند، دســتیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت پیش از این، بازگشایی نمادهای بسته شرکت‌های استانی سهام عدالت را یکی از برنامه‌های مهم سازمان بورس در سال جاری ذکر کرده و به اطلاعات بورس گفته بود؛ تمام تلاش اعضای شورای عالی بورس این است که در اسرع وقت نمادهای بسته شرکت‌های استانی سهام عدالت را بازگشایی کنند.
این اظهارات در حالی مطرح شده است که فعالان بازار سرمایه معتقدند؛ توقف نمادهای سهام عدالت آسیب‌های زیادی را به دنبال داشته و ضرورت دارد متولیان نسبت به بازگشایی هر چه سریع‌تر نمادها اقدام کنند. براین اساس و با توجه به پیچیدگی‌هایی که بر سر راه نمادهای محصور قرار دارد، به نظر می‌رسد؛ داستان پرپیچ و خم سهام عدالت وجلسات متولیان برای سروسامان دادن به نمادهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی همچنان ادامه داشته باشد و احتمالا امسال هم خبری از آزادی مشروط این نمادها نباشد.

طرحی که مسکوت ماند
طرحی که در دوره ریاست محمود احمدی نژاد با نام سهام عدالت کلید خورد، نتوانست اهداف خود را آنطور که باید و شاید محقق کند. در واقع این طرح که از همان ابتدا با اما واگرهای زیادی روبه رو بود هنوز نتوانسته است به راه خود پایان دهد.
هر چند به تازگی با راه‌اندازی سامانه میراث، یکی از گره‌های کور آن باز شد اما این طرح همچنان با پیچیدگی‌های زیادی همراه است. یکی از این پیچیدگی‌ها مربوط به نمادهای شرکت‌های استانی سهام عدالت است که از سال ۱۴۰۰ بنا به مصوبه شورای عالی بورس مسکوت ماند و همچنان در مسیر پر پیچ و خم قرار دارد؛ مسیری که از نگاه متولیان، نیازمند راه حلی جامع برای برگزاری مجامع و انتخاب هیات مدیره شرکت‌هاست.
البته ناگفته نماند؛ موضوعات فنی از جمله ارائه نشدن گزارش توســط هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و برگزار نشدن مجامع از دیگر دلایلی است که موجبات بسته شدن این نمادها را فراهم کرده است. مسائلی که قرار بود با رفع آنها این نمادها در بورس بازگشایی وقابل معامله شوند که تا کنون اتفاقی دراین باره رخ نداده است.

متوقف‌های ماندگار
از جمله نمادهای متوقف سهام عدالت می‌توان به «وسبوشهر»، «وسکهبو»، «وساربیل»، «وسمازن»، «وسمرکز»، «وسیلام»، «وسیستا»، «وسگلستا»، «وسیزد» و «وسهرمز» اشاره کرد نمادهایی که سال های متمادی از توقفشان می‌گذرد. البته دراین میان، که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان بوشهر و مازندران به دلیل بررسی وضعیت اطلاعاتی ناشر و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی کهگیلویه، اردبیل، مرکزی، ایلام، سیستان و بلوچستان، لرستان، یزد و هرمزگان به دلیل عدم رعایت الزامات دستورالعمل پذیرش همچنان متوقف هستند.

برگزاری مجامع؛ پیش شرط بازگشایی نمادهای محبوس
یکی از موارد مهم برای بازگشایی نمادهای استانی سهام عدالت، برگزاری مجامع و تصویب صورت‌های مالی است بنابراین تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد، امکان بازگشایی نمادهای استانی وجود نخواهد داشت و همین امر می‌تواند آسیب‌ها و چالش‌های قابل توجهی را به دنبال داشته باشد. یکی از این آسیب‌ها بنا به گفته‌ فعالان بازار سرمایه؛ از بین رفتن قدرت نقدشوندگی دارایی سهامداران و از بین رفتن فرصت کسب سود یا کاهش زیان و نبود امکان مدیریت بهینه ریسک سرمایه‌گذاری است. البته این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که قرار بود سهام عدالت به اقشار ضعیف جامعه کمک کند تا افراد به این واسطه قدرت نقدشوندگی‌شان افزایش یابد اما این هدف محقق نشد و با توقف نمادهای شرکت‌های استانی سهام عدالت عملا کارکرد حمایتی این طرح مسکوت ماند.

سه مولفه برای بازگشایی نمادهای متوقف
فعالان بازار سرمایه معتقدند؛ بازگشایی سهام عدالت نیازمند چندین مولفه است؛ اولین مولفه؛ تهیه آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت توسط همه ذی‌نفعان و گروه‌ها شامل خود سهامداران عدالت، نمایندگان مجلس، سازمان بورس، سازمان خصوصی‌سازی، نهادهای امنیتی و نمایندگان دادستانی کل کشوراست. البته ناگفته نماند که این آیین نامه با مشارکت اغلب ذی‌نفعان تهیه و نهایی شده است اما معلوم نیست چه زمانی ابلاغ شود.

سازمان بورس پیگیر است
ولی‌الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با بیان اینکه هنوز اتفاقی در مورد بازگشایی نمادهای متوقف سهام عدالت رخ نداده است، گفت: پیشنهادهای مورد نظر در مورد نمادهای متوقف سهام عدالت به شورای عالی بورس رفته است و پس از تصویب اقدامات لازم برای بازگشایی نمادها انجام می شود. وی با تاکید براینکه هنوز مصوبه‌ای دراین باره صادر نشده است؛ اضافه کرد: هر زمان که شورای عالی بورس مصوبه مربوط به نمادهای متوقف سهام عدالت را به تصویب برساند، مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برگزار می‌شود. جعفری با بیان اینکه درحال حاضر ۲۶ نماد معاملاتی سهام عدالت استانی بسته است، گفت: این نمادها از اسفند سال ۱۴۰۰ با مصوبه شورای عالی بورس بسته شد واکنون نیز با تصویب شورای عالی بورس، بازگشایی می‌شوند. او با تاکید براینکه بازگشایی نمادهای متوقف سهام عدالت مشروط به تعیین تکلیف شورای عالی بورس است، تاکید کرد: سازمان بورس پیگیراین موضوع بوده و بعد از تصویب اقدامات لازم دراین باره اجرایی می‌شود. جعفری همچنین توضیح داد: در نشست اخیر شورای عالی بورس اخیراً شورای عالی بورس راهکارهایی برای نحوه برگزاری مجامع این شرکت‌ها تصویب شد تا مقدمات بازگشایی نمادهای استانی فراهم شود.
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس در مورد نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی عدالت اضافه کرد: این مجامع طبق مصوبه شورای عالی بورس هم به شکل حضوری و هم الکترونیکی برگزار می‌شود و بازگشایی نمادهای استانی نیاز به مصوبه شورای عالی بورس دارد.
به گفته وی‌ برای بازگشایی نمادهای استانی، اول باید مجامع برگزار شود و سپس صورت‌های مالی سال‌های گذشته تهیه و تصویب شود تا بتوان در مورد بازگشایی نمادهای شرکت‌های استانی سهام عدالت با مصوبه شورای عالی بورس اقدام کرد.

  • هدیه محمودی – خبرنگار
  • شماره ۵۱۹ هفته نامه اطلاعات بورس

source

توسط