طی دهههای اخیر، خودروسازهای آسیایی به لطف سدانهای اقتصادی خود و فروش خوب آنها در بازارهای بزرگی مثل آمریکا، سود بالایی کسب کردهاند که باعث افزایش قدرت حضور آنها در دیگر کلاسهای خودرویی نیز شده است. یکی از این دست خودروها، کیا سراتو است که در برخی از بازارها به نام فورته نیز فروخته میشود و به عنوان یک سدان خانوادگی سایز کوچک، فروش بسیار خوبی در بازار آمریکا دارد.
کیا سراتو که با نام فورته، اسپکترا، سفیا و همچنین K3 نیز در برخی از بازارها حضور دارد، از سال ۲۰۰۳ وارد بازار شده است. این خودرو از ابتدا با دو اتاق سدان و هاچبک عرضه شده و برای سال آینده نیز با کمی تغییرات و فیس لیفت، چهرهای زیباتر و البته اسپرتتر به خود گرفته است. کیا سراتو از نظر فنی با هیوندای i30 و آوانته و همچنین کیا سید، شباهتهایی دارد که دلیل آن هم خاطر استفاده از پلتفرم مشابه با این خودروها است. سراتو برای سال جدید نیز از همان مشخصات فنی مدل جاری که از سال ۲۰۱۸ عرضه شده است، استفاده میکند.
+ مصرف سوخت مناسب
+ امکانات قابل قبول رفاهی و ایمنی
+ ظاهر جذاب
+ ایمنی بالا
+ استهلاک پایین
+ موتورهای پرقدرت
– تنوع اندک پیشرانه و گیربکس
– عدم عرضه نسخه کوپه
سراتو برای سال ۲۰۲۳ از همان مشخصات فنی مدل ۲۰۲۲ خود استفاده کرده است، یعنی پیشرانههای بنزینی ۱.۶ لیتری توربو و ۲ لیتری تنفس طبیعی به همراه گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک یا ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک که فقط برای موتور بنزینی توربو نصب میشود. البته در برخی از بازارها امکان سفارش با گیربکس ۶ سرعته دستی نیز ممکن است. در تمام مدلها از سیستم فرمان کمکی برقی استفاده شده است و در مدل توربو، سیستم تعلیق نیز تقویت و تیون شده است تا حس رانندگی اسپرت بیشتری داشته باشد. این نسخه دارای تعلیق عقب چند تکه است و این در حالیست که در دیگر مدلها، محور عقب از نوع یکپارچه با فنربندی میله پیچشی طراحی شده است. فرمان نیز به صورت تلسکوپی طراحی شده تا ضربات ناشی از تصادف را جذب کرده و از انتقال آن به قفسه سینه راننده جلوگیری کند.
نوع موتور
خطی بنزینی
حجم موتور بنزینی
۴ / ۱۶
تنفس موتور بنزینی
۱۵۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور
۱۰ به ۱
گیربکس
۶.۸ لیتر در صد کیلومتر
وزن خالص
محور جلو
استاندارد آلایندگی
برقی
نوع بدنه
فولادی و آلومینیومی
طول
۴۶۴۰ میلیمتر ( هاچبک ۴۵۱۰)
عرض
۱۴۴۰ میلیمتر ( هاچبک ۱۴۴۵)
فاصله بین محور جلو و عقب
۱۴۰ میلیمتر
فضای بخش بارگیر
۵۰ لیتر
تعداد سرنشین
۱۶ و ۱۷ و ۱۸ اینچ
کروز کنترل
دارد
کنترل ایستایی در سربالایی
دارد
کنترل کشش
دارد
اتو پارک
دارد
سنسور جلو
دارد
رادار نقطه کور
دارد
رادار نگهدارنده در بین خطوط
ندارد
رادار تصادف جلو
دارد
سنسور شکست شیشه
دارد
تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز
دارد
ترمز اضطراری
دارد
اتولایت
دارد
چراغ بدرقه
دارد
دکمههای کنترلی فرمان
ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی
دارد
ایموبلایزر
دارد
سازگاری با اندروید
ندارد
دوربین عقب
دارد
دوربین ۳۶۰ درجه
دارد
ورود بدون کلید
دارد
استارت از راه دور
ندارد
تهویه سرنشینان عقب
دارد
صندلی برقی سرنشین جلو
ندارد
گرمکن صندلی جلو
ندارد
سردکن صندلی جلو
ندارد
آینه بغل برقی
دارد
پانوراما
ندارد
طراحی خارجی این محصول از کمپانی کیا با مدل ۲۰۲۲ آن به جز در قسمتهایی مثل پوسته سپر و گرافیک چراغهای بزرگ عقب و جلو، تفاوت دیگری ندارد. البته با توجه به عمر ۴ ساله این خودرو، احتمالا در سال آینده و برای مدل ۲۰۲۴، نسل جدید آن متولد خواهد شد. سپر جلو و عقب حالت تهاجمیتری دارند و به جای مه شکن و پروژکتورهای جلو از سه عدد چراغ مستطیلی کوچک کریستالی بالای هم برای هر طرف استفاده شده است که در کنار زیبایی، نور خیرهکنندهای نیز دارد. همچنین دیلایتهای چراغ جلو نیز به صورت دو خط موازی در کاسه چراغ قرار گرفتهاند که در عین سادگی، طراحی زیبا و هماهنگی با نمای جلو خودرو دارند.
طراحی داخلی این خودرو نیز نسبت به مدلهای قدیمی تغییری نکرده است. در قسمت نمایشگرهای پشت فرمان، شاهد یک صفحه نمایش دیجیتالی ۴.۲ اینچی هستیم و بر عکس خودروهای امروزی که این بخش کاملا دیجیتالی شده است، هنوز از ترکیب نمایشگر دیجیتال و آنالوگ استفاده میکند. صفحه نمایش مالتی مدیا نیز در مدلهای پایه از نوع ۸ اینچی و در مدلهای بالاتر از نوع ۱۰.۲۵ اینچی هستند. این بخش امکان کار با سیستم عاملهای اندروید، ویندوز و اپل را دارد و در حالی که مدل توربو دارای سیستم صوتی ساخت JBL با ۸ بلندگو است، دیگر نسخهها دارای سیستم صوتی معمولی با ۶ بلندگو هست. در داخل اتاق سه خروجی شارژ USB در نظر گرفته شده است و البته یک خروجی ۱۲ ولت نیز تعبیه شده تا از آن برای راهاندازی لوازم دیگر نیز استفاده شود. مدل توربو نیز دارای پدالهای تعویض دنده پشت فرمان نیز است. در عقب و جلو، چهار محل قرارگیری لیوان و همچنین چهار بخش برای قرار دادن بطری در داخل دربها تعبیه شده است.
کیا سراتو یکی از محصولات موفق این شرکت در بازارهای آسیایی و آمریکای شمالی است. قیمت نسخههای مختلف این خودرو در مدل ۲۰۲۳ با ۴۰۰ دلار افزایش قیمت، از ۱۹ هزار و ۹۹۰ دلار برای مدل پایه شروع شده و به ۲۴ هزار و ۸۹۰ دلار در کاملترین نسخه میرسد که از این نظر، میتواند یکی از گزینههای مدنظر واردکنندگان برای ورود به بازار کشورمان نیز باشد.
نویسنده: علیرضا داودی
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *