با پیشرفت فناوری در عصر جدید و وابستگی دوچندان به ابزار الکترونیک، قرار گرفتن در معرض انواع صفحه نمایش اجتنابناپذیر شده است. در این میان، پدیدار شدن همهگیری ویروس کووید-۱۹ و مجازی شدن روند آموزش و سایر فعالیتهای حرفهای، میزان استفاده از وسایل الکترونیک و صفحه نمایشها را بیشتر از قبل کرد. در میان مصرفکنندگان دائمی صفحه نمایشها، آمار چشمگیر کودکان نگرانی بسیاری از والدین را برانگیخته است.
والدین معمولا در رابطه با تنظیم مدت زمان استفاده از صفحه نمایشها برای کودکان به مشکل برمیخورند. بعضی از متخصصان بر این باور هستند که کودکان تا جای ممکن نباید در معرض صفحه نمایشها قرار بگیرند، اما گروهی دیگر معتقدند که استفادهی محدود از آنها منعی ندارد. واقعیت این است که استفادهی کودکان از صفحه نمایشها میتواند نتایج سودمندی را هم به دنبال داشته باشد. امروزه برنامههای زیادی برای بهبود سطح خواندن، نوشتن و درک مفاهیم کودکان موجود هستند که فقط با قرار گرفتن در معرض صفحه نمایشها به صورت مستمر قابل استفادهاند.
در این مقاله از دیجیکالا مگ، به بررسی علمی مدت زمان استفاده از صفحه نمایشها توسط کودکان میپردازیم. با ما همراه باشید.
انجمن متخصصان کودک آمریکا اخیرا یافتههای علمی بسیاری را در رابطه با مدت زمان استفاده از صفحه نمایشها برای کودکان منتشر کرده است. طبق پژوهشهای صورت گرفته، این مدت زمان در سنین مختلف متفاوت است. در ادامه، توصیهی متخصصان در هر بازهی سنی ارائه شده است.
استفادهی کنترلنشده از صفحه نمایشها، علاوهبر بیگانه کردن کودکان با محیط اطراف و خانواده، میتواند آسیبهای جبرانناپذیری به ابعاد مختلف تکامل ذهنی و روانی کودکان وارد کند. در ادامه، این ابعاد به طور مختصر شرح داده شدهاند.
به علاوه، مطالعههای علمی نشان دادهاند که قرار گرفتن در معرض صفحه نمایشها به مدت طولانی، توانایی کتاب خواندن کودکان را به میزان قابلتوجهی نسبت به همسالانشان کاهش میدهد. استفادهی کنترلنشده از صفحه نمایشها همچنین با کاهش میزان توجه، بروز پرخاشگری در کودکان، افزایش احتمال ابتلا به افسردگی و اختلال اضطراب در سنین بالاتر و به تعویق افتادن زمان زبان باز کردن کودکان رابطهی مستقیم دارد.
گاهی دغدغهها و دلمشغولیهای بسیار والدین آنها را مجاب میکند تا کودکانشان را در معرض صفحه نمایشهای مختلف قرار دهند. در این مواقع، باید راهکارهایی برای کنترل مدت زمان استفاده از آنها بیندیشید. در ادامه، ۳ راهکار کارآمد برای این منظور آورده شده است.
صرف کردن وعدههای غذایی با حضور تمام اعضای خانواده مزایای بسیاری دارد که مهمترین آن، تقویت روابط عاطفی میان اعضا و کاهش وابستگی به عوامل خارجی است. صرف غذا به دور از عوامل الکترونیکی پرتکنندهی حواس برای افراد از همهی سنین توصیه میشود، اما اهمیت آن برای کودکان دوچندان است. اگر کودکان در مراحل تکامل گفتاری یا خوانداری قرار دارند، زمان صرف وعدههای غذایی را به صحبت کردن و برقراری ارتباط مؤثر با آنها اختصاص دهید. به خاطر داشته باشید که ارتباط مستقیم والدین با کودکان، روند پردازش کلامی در مغز آنها را روانتر میکند.
سعی کنید تا جای ممکن کودکان را در تماشای تلویزیون همراهی کنید. رعایت این اصل مخصوصا در رابطه با کودکان زیر ۵ سال ضروری است. همراهی کودکان در تماشای تلویزیون و استفاده از صفحه نمایشها، به آنها نشان میدهد که این کار سرگرمی بیش نیست و نباید در انجام آن زیادهروی کرد. پس از اتمام زمان تماشای تلویزیون، از کودکان بخواهید تلویزیون را خاموش کنند. اینگونه به آنها نشان میدهید که در استفاده از صفحه نمایشها و تماشای برنامههای موردعلاقهشان نقشی فعال ایفا میکنند و حق اعمال نظر دارند.
اتاق خواب محلی برای استراحت و ریلکس کردن پس از پشت سر گذاشتن روزی پرمشغله است. سعی کنید به عنوان والدین، الگوی خوبی برای تثبیت عادتهای درست باشید و به هنگام خوابیدن از صفحه نمایشها استفاده نکنید. در همین راستا، تا قبل از ۵ سالگی، کودکان را در معرض صفحه نمایشهای گوشیهای موبایل و تبلتها قرار ندهید. به خاطر داشته باشید که دسترسی آسان کودکان به این وسایل الکترونیکی باعث میشود که بعدها هنگام ترک عادت بدخلقی کنند.
برقراری قوانین به شدت سختگیرانه در رابطه با استفاده از صفحه نمایشهای مختلف واقعگرایانه نیست. اما، با استمرار و تلاش برای حذف عادتهای مخرب، میتوان میزان استفاده از آنها را تا حد قابلتوجهی کاهش داد. کودکان زیر ۸ سال مدام در حال یادگیری مطالب جدید و طی کردن مراحل تکامل هستند که ذهن آنها را برای زندگی در آینده آماده میکنند. به همین دلیل، قرار گرفتن در معرض انواع صفحه نمایش میتواند روند تکامل آنها را با مشکلهای بسیاری مواجه کند. سعی کنید روی میزان استفادهی کودکان از وسایل الکترونیکی نظارت مستقیم داشته باشید و جلوی بروز عادتهای مخرب را بگیرید.
منبع: Verywellfamily