کدام چای کافئین بیشتری دارد؟

اگرچه قهوه منبع اصلی کافئین به شمار می‌رود، اما بعضی از افراد از نوشیدن آن لذت نمی‌برند و چای را ترجیح می‌دهند. کافئین چای از قهوه کمتر است، با این حال می‌توان آن را جزء نوشیدنی‌های کافئین‌دار قرار داد. چای یکی از محبو‌ب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان است. چای سیاه، سبز، سفید و اولانگ همگی از برگ‌های گیاه‌ی کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) تهیه می‌شوند و چیزی که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند، زمان برداشت و میزان اکسیداسیون برگ‌ها است.
هر چقدر میزان اکسیداسیون بیشتر باشد، رنگ برگ‌ها تیره‌تر خواهد بود. چای سیاه کاملاً اکسید می‌شود، به طوریکه در مقایسه با سایر انواع چای رنگ تیره‌تر و طعم قوی‌تری دارد. برای تهیه‌ی چای سبز بلافاصله برگ‌ها را حرارت می‌دهند تا آنزیم‌های مؤثر در اکسیداسیون چای از بین بروند. بنابراین، چای سبز یک نوع چای اکسید نشده است. چای اولانگ نیمه اکسید شده است و چای سفید از برگ‌های جوانی تهیه می‌شود که به میزان کمی اکسید می‌شوند.
چای سیاه پرطرفدارترین نوع چای است، به طوریکه تقریباً ۷۵ درصد چای مصرفی در جهان را شامل می‌شود. اما در ژاپن و چین، چای سبز از محبوبیت بیشتری برخوردار است. در سراسر جهان، مردم از چای اولانگ و چای سفید کمتر از سایر انواع چای استفاده می‌کنند. در این مقاله از دیجی‌کالا مگ درباره‌ی میزان کافئین چای، فواید چای‌های کافئین‌دار و فاقد کافئین و همچنین عوارض مصرف زیاد کافئین صحبت می‌کنیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.
کاملیا سیننسیس
مقدار کافئین موجود در چای بسته به نوع چای متفاوت است. اکسیداسیون اصلی‌ترین عاملی است که میزان کافئین چای را تعیین می‌کند. اکسیداسیون مجموعه‌ای از واکنش‌های شیمیایی است که رنگ برگ‌های چای را تغییر می‌دهد و روی کافئین، طعم و عطر نوشیدنی نهایی تأثیر می‌گذارد. هر چقدر چای کمتر اکسید شود، کافئین، طعم و عطر کمتری خواهد داشت. از نظر میزان کافئین، چای سیاه و چای اولانگ در صدر لیست و  چای‌‌های بدون کافئین و دمنوش‌های گیاهی در انتهای لیست قرار می‌گیرند.
تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد نوشیدن چای می‌تواند سلامت شما را بهبود بخشد. در حقیقت، وجود ترکیبات زیر در انواع چای آن را به یک نوشیدنی سالم و مفید برای بدن تبدیل کرده است:
چای سیاه
چای سیاه حاوی بیشترین میزان کافئین است و در هر ۸ اونس آن (۲۹/۵ میلی‌لیتر) بین ۶۴ تا ۱۱۲ میلی‌گرم کافئین یافت می‌شود. چای سیاه فاقد کالری، چربی، پروتئین، فیبر، ویتامین یا قند است. با این حال، مانند سایر انواع چای حاوی فلاونوئید، فیتوکمیکال‌، فلاونول، تیانین و آنتی اکسیدان‌هایی است که همگی در بهبود سلامتی نقش دارند. مهم‌ترین فواید چای سیاه که تحقیقات موفق به کشف آن‌ها شده‌اند، عبارتند از:
در هر ۸ اونس چای اولانگ ۲۹ تا ۵۳ میلی‌گرم کافئین وجود دارد. چای اولانگ هم همانند چای سیاه فاقد چربی، قند، پروتئین و فیبر است. میزان انرژی و مواد مغذی ۱۰۰ گرم چای اولانگ عبارتست از:
چای اولانگ می‌تواند برای کاهش وزن مؤثر باشد. تحقیقات انجام شده روی حیوانات نشان می‌دهد که نوشیدن منظم چای اولانگ و سایر انواع چای به دلیل آنتی اکسیدان EGCG موجود در آن‌ها به کاهش وزن کمک می‌کند. چای اولانگ برای سلامت قلب مفید است. چون تحقیقات نشان می‌دهد که کلسترول را کاهش می‌دهد و از این طریق می‌تواند از بروز بیماری قلبی پیشگیری کند.
چای سبز
کافئین چای سبز بین ۲۴ تا ۳۹ میلی‌گرم به ازای هر ۸ اونس است. چای سبز فاقد چربی، قند یا فیبر است و در هر ۱۰۰ گرم آن مواد زیر یافت می‌شود:
چای سبز فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله:
در هر ۸ اونس چای سفید بین ۳۲ تا ۳۷ میلی‌گرم کافئین یافت می‌شود. چای سفید از نظر تغذیه‌ای مشابه‌ی چای سبز است و کمتر از سایر انواع چای فرآوری می‌شود، به این معنی که آنتی اکسیدان‌های بیشتری دارد. مهم‌ترین فواید چای سفید برای سلامتی عبارتند از:
اگر میزان کافئین چای در هر ۸ اونس کمتر از ۱۲ میلی‌گرم باشد، جزء چای‌های بدون کافئین دسته‌بندی می‌شود. میزان کافئین بسیاری از دمنوش‌های گیاهی طبیعی قابل اندازه‌گیری نیست و به همین دلیل فاقد کافئین در نظر گرفته می‌شوند.
بسیاری از چای‌ها یا فاقد کافئین هستند یا میزان کافئین آن‌ها بسیار کم است. معمولاً شما می‌توانید انواع بدون کافئین چای سیاه، سبز یا سفید را در فروشگاه‌ها پیدا کنید، اما بسیاری از دمنوش‌های گیاهی به‌طور طبیعی فاقد کافئین هستند. بهترین چای‌ها و دمنوش‌های گیاهی فاقد کافئین عبارتند از:
چای رویبوس
چای رویبوس (Rooibos tea) از برگ‌های گیاه‌ی آسپالاتوس لینیرایز (Aspalathus linearis) به دست می‌آید. قرن‌ها است که از این چای فاقد کافئین در آفریقای جنوبی استفاده می‌شود. تحقیقات روی حیوانات نشان می‌دهد که مکمل‌های حاوی رویبوس به محافظت از کبد در برابر استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند و می‌توانند فشار خون را کاهش دهند.
در مطالعات مختلف مشاهده شده که عصاره‌ی برگ هیبیسکوس (Hibiscus) خواص ضدتوموری و آنتی اکسیدانی دارد و به حفظ سلامت قلب و عروق و کنترل فشار خون کمک می‌کند.
چای بابونه به بهبود خواب در افرادی که دچار بی‌خوابی هستند، کمک می‌کند. همچنین خواص آنتی اکسیدانی دارد و می‌تواند کلسترول خون را کاهش دهد و سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد.
تحقیقات نشان می‌دهد که کورکومین (Curcumin) موجود در زردچوبه که رنگ زرد این ادویه از آن ناشی می‌شود، خواص آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی، ضدویروسی و ضدباکتریایی دارد و عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.
مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) توصیه می‌کند که دریافت روزانه‌ی کافئین به کمتر از ۴۰۰ میلی‌گرم (معادل حدود ۴ تا ۵ فنجان قهوه) محدود شود. اگر میزان دریافت کافئین بیش از این مقدار باشد، به اثرات منفی و خطرناک منجر می‌شود، از جمله:
افراد زیر باید از دریافت کافئین خودداری کنید یا مصرف آن را به حداقل برسانند:
میزان کافئین انواع چای با هم متفاوت است و بیشترین میزان کافئین را می‌توان در چای سیاه پیدا کرد. همه‌ی انواع چای شامل چای سیاه، اولانگ، سبز و سفید برای سلامتی مفیدند. چون حاوی آنتی اکسیدان، پلی فنول، فلاونوئید، فلاونول و سایر ترکیبات تقویت‌کننده‌ی سلامت هستند. نوشیدن چای به کاهش کلسترول و حفظ سلامت قلب و عروق، کاهش وزن و کاهش التهاب کمک می‌کند و در محافظت از بدن در برابر اثرات مضر اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید نقش دارد.
اگر می‌خواهید میزان مصرف کافئین را کاهش دهید یا آن را از برنامه‌ی غذایی خود حذف کنید، می‌توانید از انواع چای بدون کافئین استفاده کنید. بعضی از چای‌ها و دمنوش‌های گیاهی مانند چای رویبوس، چای ترش و چای بابونه فاقد کافئین هستند.
منبع: medicalnewstoday


source

درباره‌ی admin

Check Also

آموزش تغییر رمز وای‌فای مودم ایرانسل

استفاده از مودم‌های همراه برای افرادی با اینترنت کار می‌کنند، گزینه مفیدی است و نیاز …