چرا رد دد آنلاین نتوانست موفقیت بزرگ جی‌تی‌ای آنلاین را تکرار کند؟

بر کسی پوشیده نیست که رد دد آنلاین (Red Dead Online) طی چند سال گذشته تقلای بسیاری داشته و نتوانسته به موفقیت اثر چندنفره‌ی دیگر راکستار، یعنی جی‌تی‌ای آنلاین (GTA Online) که ظاهرا به درجه‌ی فناناپذیری رسیده، حتی نزدیک شود. جی‌تی‌ای باوجود گذشت سال‌ها از زمان انتشار، همچنان در لیست پرفرو‌ش‌ترین‌های گروه NPD قرار دارد و می‌توان گفت این مورد از سال ۲۰۱۳ تاکنون ادامه داشته است. همه این‌ها در حالی است که رد دد آنلاین توفیق چندانی نداشته؛ اما چرا؟
اگر بخواهیم یک لحظه در نظر بگیریم که دلیل آن علاقه‌ی بیشتر مردم به زمان و مکان وقوع Grand Theft Auto نیست – که واقعا هم این‌طور نیست – من دلایل مختلفی می‌بینیم که به موفقیت بی‌سابقه‌ی جی‌تی‌ای آنلاین و از سوی دیگر، شکست رد دد آنلاین ختم شده است. جی‌تی‌ای آنلاین از زمان عرضه انرژی خاصی در خود می‌دید که رد دد آنلاین به هیچ وجه آن را نداشته. در روزهای نخست، اکثر بازیکنان می‌دانستند چند ماموریت با محوریت سرقت در راه است. در سال ۲۰۱۵ زمانی که آپدیت مرتبط با سرقت منتشر شد اکثر بازیکنان بخش آنلاین داستان اصلی GTA 5 را تجربه کرده بودند و می‌دانستند راکستار می‌تواند یک داستان سرقت در حد و اندازه‌های ۱۱ یار اوشن خلق کند. این حس انتظار و معیار بالایی که برای راکستار وجود داشت، کافی بود تا توجه همگان جلب شود. از همان نقطه مدل تجاری جی‌تی‌ای آنلاین شکل گرفت.
گرچه ماجرا به همین‌ها ختم نشد. جی‌تی‌ای آنلاین به صورت منظم به‌روزرسانی‌ و محتوای داستانی جدید دریافت می‌کند که هرکدام به اندازه یکی از مراحل سری اصلی جی‌تی‌ای از نظر روایی و قابلیت‌ها غنی و کامل هستند. برخی از این به‌روزرسانی‌ها حتی تغییرات گسترده‌ای در نقشه‌ی بازی به‌وجود آورده‌اند (و حتی در پاره‌ای از موارد یک نقشه‌ی کاملا جدید معرفی کرده‌اند!). این آپدیت‌ها همیشه جذاب، بزرگ و متنوع هستند – از سرقت بانک استاندارد پسیفیک با لستر گرفته تا ماموریت‌هایی دیوانه‌وار مثل متوقف کردن یک هوش مصنوعی شیطانی به‌نام کلیفورد که می‌خواهد دنیا را از بین ببرد. با اینکه شاید فکر کنید مورد دوم بیشتر به درد یک بازی عجیب‌وغریب و متفاوت مثل Saints Row‌ می‌خورد، اما راکستار چنان جنبه‌های روایی، صحنه‌های سینمایی و تن را مورد توجه قرار داده که هیچ ماموریتی از محدوده‌ی حس «جی‌تی‌ای» بودن خارج نمی‌شود.
این سطح از احترام به تاریخچه‌ی سری پس از تقریبا یک دهه هنوز هم تحسین‌برانگیز است و هرکسی مجبور است آن را تحسین کند، حتی اگر علاقه‌ای به سری جی‌تی‌ای نداشته باشد. در حالی که جدیدترین آپدیت بازی بیشتر با محوریت دکتر دره (Dr. Dre) تبلیغ شده اما همچنین شخصیت محبوب فرانکلین کلینتون را بازمی‌گرداند؛ کسی که جزء شخصیت‌های اصلی GTA 5 بود و پس از اتفاقات داستان آن به یک میلیونر تبدیل شده است. چنین نگاه‌هایی به عقب با موفقیت دیگر عناوین مولتی‌پلیر کاملا همگام است (مثلا فورتنایت یا فاینال فانتزی ۱۴). راکستار لوس سانتوس را به مکانی با حس واقعی تبدیل کرده تا مخاطبان با انجام هر ماموریت به همراه دوستانشان احساس کنند تک‌تک کارهایی که پیش می‌برند ارزش و تاثیر متناسبی دارد.

در سوی مقابل، رد دد آنلاین وجود دارد که احساس می‌شود در آن محتوای خاصی وجود ندارد و این حس بی‌دلیل هم نیست. اکثر به‌روزرسانی‌های این بازی شامل ماموریت‌های اسپشالیست جدید (مراحل ساده و قابل تکرار که همان چرخه‌ی همیشگی گیم‌پلی را تکرار می‌کنند) می‌شود و اغلب حتی یک صحنه سینمایی یا شخصیت منحصربه‌فرد هم ندارد.
نبود یک ارائه جذاب در رد دد آنلاین مشکل بزرگی محسوب می‌شود و به بازیکنان این حس را منتقل می‌کند که شخصیت آن‌ها پس از چند مرحله اولیه و کات‌سین‌های جذابی که دیدند، هیچ داستان و مسیر مشخصی نداشته و قرار هم نیست به جای خاصی برسد. یک به‌روزرسانی در جولای ۲۰۲۱ به نام Blood Money بخشی موردانتظار – یعنی Opportunities – را پس از مدت‌ها به بازی اضافه نمود که قرار بود در حد و اندازه‌های آپدیت Heist جی‌تی‌ای در سال ۲۰۱۳ باشد. و از همین‌ها می‌توان اسنتباط دقیقی داشت؛ دقت کنید که یکی از آپدیت‌های رد دد آنلاین با محوریت سرقت از قطار بود! این آپدیت می‌توانست به اندازه سرقت‌های لوس سانتوس محبوب شود اما این اتفاق نیفتاد.
مشکلات کمبود محتوا در بازی با سیستم شرافت گره خورده و کار زیادی غیر از محدود کردن بازیکنان انجام نمی‌دهد. قطعا یک کابوی کلاه‌سفید می‌توانست جلوی اعمال شیطانی Frontier را بگیرد، به‌جای اینکه مدام با آن‌ها ارتباط بگیرد. اما خب بازی به این شکل طراحی نشده و اوضاع برای بازیکنان کاملا متفاوت است.
رد دد آنلاین
در زمینه پول رایج، باید گفت رد دد آنلاین و جی‌تی‌ای آنلاین زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارند. جی‌تی‌ای از یک واحد پول منفرد و بسیار سرراست استفاده می‌کند و طی رویدادهای مختلف، بازی‌های مولتی‌پلیر، مینی‌گیم‌های تجاری و سر زدن روزانه به کازینوی Diamond مدام این پول را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد. اگر پولتان کم باشد اصلا جای نگرانی ندارد چراکه می‌توانید به راحتی یک ماموریت یا سرقت پیدا کرده و پول خوبی به جیب بزنید.
در مقابل، رد دد آنلاین پیچیدگی و دشواری‌های بی‌مورد زیادی دارد؛ این بازی شامل چهار نوع پول رایج می‌شود: گلد بار، دلار، رول توکن و Capitale. هر یک از این پول‌ها نیز به شکل کاملا متفاوتی به‌دست می‌آید و برای خرید چیزهای متفاوت استفاده می‌شود. خیلی کم پیش می‌آید یک بازیکن احساس کند ثروت زیادی جمع کرده زیرا دسترس به بیشتری محتوای داخل بازی نیازمند پول بسیار و تلاش برای ساعات طولانی است.
برای وخیم‌تر کردن اوضاع، رد دد آنلاین اکنون چندین آپدیت Outlaw Pass هم دارد که نوعی بتل پس پولی است و چیزهایی شبیه پرچم کمپ، مدل موی اسب، مدل سبیل جدید و ایموت‌های احمقانه در اختیار شما قرار می‌دهد و خبری از چیزهای معنادار و مهم نیست. در مقایسه با جی‌تی‌ای آنلاین که به شکل مداوم محتوای بسیار، لوکیشن‌های جدید و شخصیت‌های تازه اضافه می‌کند، رد دد بسیار عقب‌مانده به‌نظر می‌رسد.
رد دد آنلاین
در حالی که فکر نمی‌کنم رد دد آنلاین یک شکست به تمام معنا و پروژه‌ای از دست رفته است، اما قطعا به یک بازنگری اساسی نیاز دارد و راکستار باید ببیند چه چیزی مورد علاقه‌ی مخاطبان است و برایشان سرگرمی و جذابیت دارد. درک می‌کنم که تیم رد دد می‌خواهد کارهای منحصر به‌فردی انجام دهد و به نوعی مقلد جی‌تی‌ای نباشد اما فعلا این رویکرد جواب نداده – و فکر می‌کنم توسعه‌دهندگان نیز به خوبی از این مسئله آگاه هستند.
همچنین مسئله‌ی پشتیبانی ناشر هم وجود دارد، و دانستن اینکه کدام بازی محبوب‌تر است به تیک‌-تو یک تصمیم راحت داده تا آن‌ها توجه خود را به جی‌تی‌ای معطوف کنند. راکستار اغلب تلاش می‌کند با استفاده از پول رایگان برای توئیچ پرایم و کاربران پلی‌استیشن پلاس بازیکنان را به سمت جی‌تی‌ای آنلاین جذب کند و بحث تخفیف نیز خیلی بیشتر در این عنوان به چشم می‌خورد (حتی اگر یادتان باشد جی‌تی‌ای V و آنلاین برای مدتی در فروشگاه اپیک گیمز رایگان بودند). با تمام این اوصاف، رد دد آنلاین از چنین قضایایی به دور است.
نسخه‌ی پلی‌استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس/اس رد دد هنوز معرفی نشده، در حالی که از همان ابتدای معرفی پلی‌استیشن ۵، ما شاهد تبلیغات گسترده برای نسخه نسل نهمی GTA V بودیم؛ عنوانی که سال ۲۰۱۳ روانه‌ی بازار شده و در مقابل، رد دد ریدمپشن ۲ سال ۲۰۱۸ عرضه گردید. با نگاهی به تصویر بزرگتر، یک سوال مهم مطرح می‌شود؛ آیا راکستار از تصمیم خود برای اختصاص تیمی به توسعه و پشتیبانی رد دد آنلاین پشیمان است یا خیر؟ به شخصه امیدوارم راکستار بازی غرب وحشی خود را از وضعیت فعلی نجات دهد اما خب فعلا به‌نظر نمی‌رسد استودیو و ناشر اصلی چنین قصدی داشته باشند.
جی تی ای آنلاین
اگر شما تا اینجای مقاله آمده‌اید و دنبال یک بازی سندباکس آنلاین هستید، بهتر است سراغ نسخه‌ی «بهبودیافته» و «گسترش‌یافته» بهترین عنوان راکستار یعنی GTA Online بروید که حدود دو هفته‌ی پیش، یعنی ۱۵ مارس ۲۰۲۲ روانه‌ی بازار شد. اکنون بهترین زمان ممکن برای جمع کردن یک تیم خبره و سرقت بانک‌های دیجیتالی لوس سانتوس است. تا زمانی که راکستار تغییراتی اساسی در رد دد آنلاین ایجاد نکند، به شخصه نمی‌توانم آن را به شما یا کس دیگری توصیه کنم.
منبع: VG247
صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ


source

درباره‌ی admin

Check Also

آموزش تغییر رمز وای‌فای مودم ایرانسل

استفاده از مودم‌های همراه برای افرادی با اینترنت کار می‌کنند، گزینه مفیدی است و نیاز …