۱۰ فیلم ترسناک برتر که یادآور «کشتار با اره برقی در تگزاس» هستند

فیلم «کشتار با اره برقی در تگزاس» محصول سال ۱۹۷۴ هیچ وقت مانند «جمعه سیزدهم» یا «کابوس در خیابان الم» دنباله‌های تاثیرگذاری نداشت اما طرفداران آثار ترسناک، آن را یکی از مهم‌ترین فیلم‌های این ژانر می‌دانند.
داستان خانواده آدم‌خوار ساویر کم و بیش در دنباله مستقیم توبی هوپر در سال ۱۹۸۶ به پایان رسیده بود اما فیلم جدید «کشتار با اره برقی در تگزاس» با معرفی مجدد شخصیت معروف سالی هاردستی، اخیرا در نتفلیکس منتشر شد و کسانی که شیفته قسمت جدید هستند شاید بتوانند کنجکاوی و عطش خود را با دیدن آثار مشابه رفع کنند.
کشتار با اره برقی در تگزاس
فیلم «آخرین خانه در سمت چپ» محصول ۱۹۷۲ به کارگردانی اسطوره ژانر ترسناک، وس کریون، داستانی وحشتناک و تلخ درباره انتقام است. گروهی از زندانیان فراری، دختر و دوست استل و جان کالینگوود را شکنجه می‌کنند و می‌کشند و این دو قصد انتقام می‌کنند.
«آخرین خانه در سمت چپ» اثری خشن و تحریک‌آمیز بود که در ابتدا پس از انتشار اولیه توسط کارشناسان مورد انتقاد قرار گرفت. با این حال، در نهایت به عنوان قطعه مهمی از پازل آثار وحشتناک دهه ۷۰ میلادی شناخته شد. «آخرین خانه در سمت چپ» با به اشتراک گذاشتن همان حال و هوای مستندگونه، ترسناک و واقع‌گرایانه «کشتار با اره برقی در تگزاس» مناسب کسانی است که هرگز نمی‌توانند داستان بقای عجیب سالی هاردستی را فراموش کنند.
کشتار با اره برقی در تگزاس
مایکل مایرز، قاتل زنجیره‌ای پس از فرار از یک مرکز روانپزشکی، قصد دارد در شب هالووین، نوجوانان بی‌پناه هادونفیلد، ایلینوی را به قتل برساند. با این حال، خشم او به کمک لوری استرود هوشمند و دکتر ساموئل لومیس زودباور فروکش می‌کند.
«هالووین» فیلمی ساده است و با نمایش یک واقعیت وهم‌آور، این نکته را گوشزد می‌کند که اعمال وحشتناکی که مایرز مرتکب می‌شود بسیار واقعی هستند و ممکن است برای هر کسی اتفاق بیافتند. «کشتار با اره برقی در تگزاس» اثری فوق‌العاده واقع‌گراست و هالووین هم وقایع وحشتناک خود را دقیقا به همین شکل به نمایش می‌گذارد.
کشتار با اره برقی در تگزاس
احتمالا معروف‌ترین اثر کارگردان و نویسنده ژانر ترسناک، آلفرد هیچکاک، «روانی» باشد که داستان نورمن بیتس را روایت می‌کند که مردی عجیب است که ظاهرا به دستور مادر خشمگینش افراد را به قتل می‌رساند. با این حال، در نهایت مشخص شد که علاقه شدید نورمن نسبت به مادرش در قالب شخصیتی دوگانه ظاهر شده و در واقع، مادر او مرده است.
«روانی» وهم‌آور و هیجان‌انگیز است و به شدت بر یک وحشت روان‌شناختی ظریف تکیه دارد و تماشاگر تا زمانی که راز فیلم فاش نگردد متوجه آن نمی‌شود. در این‌جا نیز مشابه با «کشتار با اره برقی در تگزاس»، وحشت داستان مرتبط با انحرافات واقع‌گرایانه شخصیت‌ها است.
کشتار با اره برقی در تگزاس
خانواده فایرفلای پس از یورش نیروهای ایالتی به خانه آن‌ها از صحرای سوزان تگزاس فرار می‌کنند و به کشتار بی‌رحمانه خود ادامه می‌دهند. «مطرودین شیطان» با پرداختن به وحشی‌گری بیمارگونه این تبهکاران به اصطلاح خوب، اثری وحشتناک محسوب می‌شود که در آن، قهرمانان واقعی و جدیدی داریم که باید ریشه‌یابی شوند.
دنباله فیلم «خانه ۱۰۰۰ جسد» به کارگردانی راب زامبی و قسمت میانی سه‌گانه «فایرفلای»، داستان خانواده‌ای آشفته را نشان می‌دهد که بسیار یادآور خانواده ساویر در «کشتار با اره برقی در تگزاس» هستند. کسانی که از فیلم توبی هوپر لذت بردند، قطعا باید این فیلم را هم بررسی کنند.
کشتار با اره برقی در تگزاس
«خانه‌ای که جک ساخت» به کارگردانی لارس فون تریر به عنوان برداشتی پیچیده از کمدی الهی دانته، بررسی چندقطبی مرز بین هنر و قساوت در سینمای ژانر ترسناک است. جک در فیلم، قتل‌هایش را به عنوان آثاری هنری و عالی که باید مجوز ورود او به بهشت باشند تفسیر می‌کند. البته او تنها کسی است که این اتفاقات را این‌گونه می‌بیند.
سبک هنری و داستان‌پردازی پیچیده «خانه‌ای که جک ساخت» در مقایسه با «کشتار با اره برقی در تگزاس»، اثر بسیار متفاوتی را رقم می‌زند اما فلسفه کارگردانی فون تریر که تاکید زیادی بر بازیگری و موضوع و مضمون داستان دارد، به برانگیختن همان حس واقع‌گرایانه و بیمارگونه «کشتار با اره برقی در تگزاس» کمک می‌کند.
کشتار با اره برقی در تگزاس
«کشتار با اره برقی در تگزاس» در سال ۱۹۷۴ اغلب به عنوان اولین فیلم اسلشر شناخته می‌شود اما «کریسمس سیاه» که در همان سال اکران شد، شاید بیشتر برازنده این عنوان باشد. یک قاتل مرموز مخفیانه وارد یک خانه می‌شود و شروع به کشتن ساکنان آن می‌کند و در کنار اقدامات خود، تماس‌های تلفنی مرموزانه‌ای با آن‌ها برقرار می‌کند و به انگیزه‌های خود اشاره می‌نماید.
«کریسمس سیاه» شبیه به «کشتار با اره برقی در تگزاس»، تا حدودی به دلیل واقع‌گرایی وحشیانه‌اش شهرت یافت. این فیلم با داستانی کاملا واقعی و پیش‌فرض‌هایی مانند تیترهای وحشتناک قسمت حوادث روزنامه، به اندازه فیلم معروف توبی هوپر، جذاب است.
کشتار با اره برقی در تگزاس
کوین وندل کرامب در پی درمان اختلال هویت چندگانه خود با کمک روانپزشک است اما شبانه زنان را می‌دزدد و آن‌ها را در اختیار «جانور»، یکی از شخصیت‌های متناوب و متعدد خودش قرار می‌دهد.
«شکافته» دومین فیلم از سری فیلم‌های «شکست‌ناپذیر» به کارگردانی ام‌نایت شیامالان هیچ ربطی به «کشتار با اره برقی در تگزاس» توبی هوپر ندارد اما با بررسی دقیق‌تر، متوجه شباهت مشخصی بین کوین وندل کرامب حامی و در عین حال شرور و صورت‌چرمی خشن و در عین حال قربانی می‌شویم. هر دو فیلم به توانایی‌های غیرطبیعی این شخصیت‌ها نیز اشاره می‌کنند.
کشتار با اره برقی در تگزاس
«جمعه سیزدهم» که مستقیما از هالووین الهام گرفته شده و اثری بزرگ در بین فیلم‌های اسلشر دهه ۸۰ میلادی به حساب می‌آید، اولین قسمت از یکی از مهم‌ترین سری‌های ترسناک تمام تاریخ است. یک کمپ تابستانی به ظاهر نفرین‌شده پس از چندین دهه رها شدن دوباره باز می‌شود اما مشاوران جدید کمپ تحت تعقیب یک قاتل انتقام‌جو قرار می‌گیرند.
«جمعه سیزدهم» دارای همان عناصر متداول ژانر اسلشر است که اولین بار در «کشتار با اره برقی در تگزاس» شاهد آن‌ها بودیم و صحنه‌ها و قتل‌هایی وحشیانه دارد و در پایان آن، یک دختر زنده می‌ماند و داستان را برای دیگران تعریف می‌کند.
کشتار با اره برقی در تگزاس
دو مرد پس از بیدار شدن در یک حمام ویران، باید با هم همکاری کنند تا دلیل شکنجه خود را متوجه شوند. هر چند که کار ناچارا به خون و خونریزی ختم می‌شود. جیمز وان با فیلم موفق خود در سال ۲۰۰۴، «اره»، شانس خود را برای رقابت با آثار مشابه و معاصری مانند «هاستل» و «هزارپای انسانی» امتحان کرد.
«اره» و «کشتار با اره برقی در تگزاس» از نظر روایت، تقریبا هیچ ربطی به هم ندارند. با این حال، هر دو فیلم درباره شخصیت‌هایی هستند که به طور ناخواسته‌ عذاب می‌کشند و شکنجه می‌شوند. «کشتار با اره برقی در تگزاس» اثری نسبتا آرام‌تر تلقی می‌شود اما به هر حال، هر دو فیلم به دلیل خشن بودنشان مشهور هستند. 
کشتار با اره برقی در تگزاس
 
سه رقصنده در کالیفرنیا وارد یک ماجراجویی طوفانی می‌شوند. آن‌ها با خانواده‌ای آشنا می‌شوند که طبق شایعات ثروت قابل توجهی دارند. آن‌چه در ادامه اتفاق می‌افتد داستانی سراسر خیانت، خشونت و کشت و کشتار است و این سه نفر برای یافتن گنجی پنهان با هم رقابت می‌کنند.
این اثر کلاسیک در واقع یک فیلم ترسناک به حساب نمی‌آید. با این حال، ماهیت خونین و خشن آن، راه را برای فیلم‌های مشابهی مانند «کشتار با اره برقی در تگزاس» هموار نمود. این فیلم پر از مضامین جنسی و غم‌انگیز است اما داستان آن در زمینه دوستی‌های دروغین و خانواده‌های شیطانی به هیچ وجه بی‌شباهت به داستان کلاسیک توبی هوپر نیست.
منبع: screenrant


source

درباره‌ی admin

Check Also

ارزان‌ترین و گران‌ترین شهرهای ایران کجاست؟

بر اساس گزارش مرکز آمار از قیمت مسکن در شهرهای منتخب کشور ۵ شهر تهران، …