جای پای اسپیس‌ایکس در ایستگاه فضایی کم‌کم محکم‌تر از قبل می‌شود و اکنون ناسا قراردادی نزدیک به ۳٫۵ میلیارد دلار با این شرکت بسته است تا سه پرتاب جدید سرنشین‌دار دراگون به آزمایشگاه مداری زمین ارائه دهد.
قرارداد تازه شامل مأموریت‌های کرو-۷، کرو-۸ و کرو-۹ می‌شود اما ناسا اعلام کرده که ممکن است در آینده پرتاب‌های سرنشین‌دار بیشتری را سفارش دهد. اسپیس‌ایکس فرستادن فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را در سال ۲۰۲۰ آغاز کرد.
مأموریت «دمو-۲» (Demo-2) پایان دورانی را رقم زد که ناسا پس از بازنشستگی ناوگان شاتل‌های فضایی خود در سال ۲۰۱۱ هیچ دسترسی مستقیمی به آزمایشگاه مداری نداشت و در این مدت ناچار بود فضانوردان را با فضاپیمای سایوز روسی به ایستگاه بفرستد. این آژانس در همین حال با شرکای تجاری برای طراحی وسایل نقلیه‌ی فضایی جدید همکاری می‌کرد.
در ماه اکتبر (مهر)، ناسا مناقصه‌ای را در زمینه‌ی این پیشنهادهای جدید برای فرستادن فضانوردانش به ایستگاه فضایی منتشر کرد. این دور تازه‌ی قراردادها پس از ۱۲ مأموریتی انجام می‌شود که در ابتدا به اسپیس‌ایکس و همتای آن، بوئینگ اعطا شده بود و اکنون ۳ پرتاب نخست آن تعیین شده است.
اگرچه این قرارداد از قبل در جریان بود، اما این اعلام تازه در حالی منتشر می‌شود که تنش‌های پس از تهاجم روسیه به اوکراین، روابط ناسا با روسیه را به‌عنوان شریک اصلی خود در همکاری ایستگاه فضایی بین‌المللی تحت تأثیر قرار داده است. آژانس فضایی در بیانیه‌ای گفت: «مأموریت‌های جدید اسپیس‌ایکس به ناسا امکان می‌دهد تا توانایی آمریکا را برای دسترسی انسان به ایستگاه فضایی بدون وقفه حفظ کند.»
انتظار می‌رود مأموریت کرو-۶ که آخرین محموعه از پروازهای سفارش داده شده‌ی قبلی با اسپیس‌ایکس است، در اوایل سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب شود. هم‌اکنون فضانوردان مأموریت کرو-۳ شامل «راجا چاری» (Raja Chari)، «کایلا بارون» (Kayla Barron) و «توماس مارش‌برن» (Thomas Marshburn) از ناسا و فضانورد اروپا «ماتیاس مورر» (Matthias Maurer) در ایستگاه حضور دارند.
در مأموریت کرو-۴ هم که پرتاب آن برای ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) برنامه‌ریزی شده است، «رابرت هاینز» (Robert Hines)، و «جسیکا واتکینز» (Jessica Watkins) از ناسا و «سامانتا کریستوفورتی» (Samantha Cristoforetti) از آژانس فضایی اروپا جایگزین فضانوردان کرو-۳ خواهند شد.
ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد که مأموریت‌های تازه‌ی خریداری شده نیازهای آژانس را تا ۳۱ مارس ۲۰۲۸ (۱۲ فروردین ۱۴۰۷) پوشش می‌دهد. این آژانس در عین حال تأکید کرد: «وضعیت فعلی قراردادها مانع از تغییرات اضافی در آینده برای خدمات حمل‌ونقل اضافی در صورت لزوم، نمی‌شود.»
به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی تجاری قابلیت حمل خدمه، ناسا در سال ۲۰۱۴ اسپیس‌ایکس و بوئینگ را برای پروازهای سرنشین‌دار به به ایستگاه فضایی بین‌المللی انتخاب کرد. فضاپیمای بوئینگ با نام «استارلاینر» (Starliner) اما هنوز یک پرواز آزمایشی موفقیت‌آمیز هم انجام نداده است.
نخستین پرواز آزمایشی بدون سرنشین این فضاپیما در دسامبر ۲۰۱۹ به‌دلیل مشکلات نرم‌افزاری و ارتباطی از رسیدن به ایستگاه فضایی بازماند. تلاش‌های بعدی هم چندین بار به تعویق افتاده است اما هرچند تاریخ دقیقی اعلام نشده است، انتظار می‌رود که در نهایت اواخر امسال انجام شود.
عکس کاور: فضاپیمای سرنشین‌دار دراگون اسپیس‌ایکس هنگام نزدیک شده به ایستگاه فضایی
Credit: NASA
منبع: Space


source

توسط admin