در این مطلب به معرفی بهترین فیلم‌های ایرانی اسفند ۱۴۰۰ پرداخته‌ایم که هم‌اکنون در حال اکران هستند یا طی روزهای آتی روی پرده خواهند رفت.
به صورت سنتی اکران عید نوروز یکی از مهم‌ترین و پرمتقاضی‌ترین بازه‌های سال است؛ زیرا بسیاری از خانواده‌ها در روزهای منتهی به سال جدید یا هفته‌های ابتدایی بهار به صورت دسته جمعی به سینما می‌روند. به همین خاطر اغلب تهیه‌کنندگاه مشتاق به نمایش فیلم‌های مهم‌شان در اکران عید نوروز هستند و امسال نیز ۲۱ فیلم برای نمایش در این بازه اعلام آمادگی کردند که شورای صنفی نمایش ۷ فیلم را برای اکران از ۱۸ اسفند تا انتهای اردیبهشت ۱۴۰۱ انتخاب کرد. شایان ذکر است در صورت فروش خوب هریک از این آثار مهلت اکران آن‌ها تا ابتدای تابستان تمدید خواهد شد.
حداقل از اواخر سال ۱۳۹۸ تا به امروز هیچگاه این تعداد فیلم خوب و قابل توجه روی پرده نبوده است. کماکان اکران فیلم‌های دیدنی همچون «بی‌همه‌چیز» و «آتابای» در برخی شهرها ادامه دارد و فیلم جذاب «عنکبوت» نیز اکران خود را به تازگی آغاز کرده است. از ۱۸ام اسفند ماه هم چند فیلم چشمگیر از جمله «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی و «موقعیت مهدی» ساخته‌ی هادی حجازی‌فر به جمع این آثار اضافه خواهند شد.
در ادامه به معرفی بهترین فیلم‌های ایرانی اسفند ۱۴۰۰ پرداخته‌ایم که تماشای آن‌ها در سالن‌های سینما خالی از لطف نیست.
بهترین فیلم‌های ایرانی اسفند 1400
تنها اسم داریوش مهرجویی روی پوستر یک فیلم آن را به اثری مهم و مورد انتظار در سینمای ایران تبدیل می‌کند. کارگردان «هامون»، «مهمان مامان»، «اجاره‌نشین‌ها» و «گاو» از هفته‌ی آینده پس از شش سال از آخرین حضورش بر پرده‌ی نقره‌ای با فیلم «اشباح» باری دیگر با «لامینور» به سینماها بازمی‌گردد.
مهرجویی در سال ۱۳۹۸ لامینور را جلوی دروبین برد و از ارائه آن در سی‌وهشتمین دوره‌ی جشنواره فیلم فجر امتناع کرد تا این فیلم هیچ نمایش و اکرانی عمومی نداشته باشد و تقریباً هیچ‌کس اطلاع چندانی از داستان و اتفاقات آن ندارد. تا به امروز تنها یک تیزر کوتاه و چند عکس از لامینور منتشر شده که نشان می‌دهند این فیلم ارتباط مستقیمی با موسیقی دارد و شخصیت محوری آن احتمالا یک دختر نوازنده خواهد بود. برخی از سینمادوستان لامینور را دنباله‌ای برای «سنتوری» به شمار می‌آورند و امیدوارند بیست‌وششمین ساخته‌ی مهرجویی دوباره او را به روزهای اوجش بازگرداند.
یکی از نکات جالبه توجه درباره‌ی فیلم لامینور که اشاره به آن خالی از لطف نیست، همکاری دوباره علی نصیریان و عزت‌الله رمضانی‌فر با مهرجویی پس از گذشت ۴۰ سال است. این دو بازیگر پیش از این در سال ۱۳۴۸ در فیلم گاو حضور یافته بودند.
بهترین فیلم‌های ایرانی اسفند 1400
بدون شک بزرگ‌ترین غافلگری و بهترین فیلم جشنواره‌ی فجر چهلم از نظر بسیاری از منتقدان و سینمادوستان «موقعیت مهدی» بود. نخستین ساخته‌ی هادی حجازی‌فر که توانست در ۱۴ شاخه نامزد سیمرغ شود و در شب اهدای جوایز پنج سیمرغ را تصاحب کرد تا موفق‌ترین فیلم این رویداد باشد. همچنین در شماره‌ی اسفندماه مجله‌ی «فیلم امروز» موقعیت مهدی به دومین فیلم برگزیده‌ی نویسندگان این نشریه در جشنواره فجر ۱۴۰۰ تبدیل شد و حجازی‌فر نیز عنوان بهترین کارگردان را از آن خود کرد.
موقعیت مهدی یک فیلم دفاع مقدسی است که بخش‌هایی از زندگی شهید مهدی باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا و برادرش حمید باکری را در شش پرده به تصویر می‌کشد. در خلاصه داستان موقعیت مهدی آمده است: «مهدی باکری از برادر کوچک‌ترش حمید می‌خواهد علی‌رغم مشکلاتی که برایش پیش آمده به منطقه برگردد و در کنار او باشد. حمید این درخواست را می‌پذیرد و با وی همراه می‌شود. حالا بعد از عملیات خیبر، مهدی باید تنها به خانه برگردد.»
به‌طور کلی می‌توان موقعیت مهدی را در زمره‌ی بهترین آثار جنگی و دفاع مقدسی سینمای ایران به شمار آورد. فیلمی که با فاصله گرفتن از کلیشه‌ها سعی دارد تصویری انسانی و ملموس از قهرمان داستان را برای جوانان امروز به نمایش بگذارد. این فیلم علاوه‌بر سینمادوستان جدی می‌تواند بخشی از مردان و زنانی که چندان سینمارو نیستند، اما خاطرات جنگ همچنان در ذهن و قلب آن‌ها زنده است را به سالن‌ها بیاورد و انتخاب آن برای اکران نوروز مناسب به نظر می‌رسد.
بهترین فیلم‌های ایرانی اسفند 1400
بالاخره نخستین فیلم سعید ملکان به عنوان یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان سینمای ایران طی ۱۰ سال اخیر به سینماها خواهد آمد. «روز صفر» در جشنواره‌ی فجر سی‌وهشتم خوش درخشید و با کسب ۵ سیمرغ (در کنار «شنای پروانه») به موفق‌ترین فیلم آن دوره تبدیل شد. این فیلمِ معمایی-هیجانی در فضایی جنگی و ماجراجویانه رقم می‌خورد و چگونگی دستگیری عبدالمالک ریگی توسط وزارت اطلاعات ایران را روایت می‌کند.
نرگس آبیار در سال ۱۳۹۷ با فیلم «شبی که ماه کامل شد» به لطف یک تیم بازیگری محبوب و سرشناس و پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای زندگی عبدالمالک ریگی توانست رضایت نسبی منتقدان را به دست آورد و این فیلم در گیشه نیز موفق ظاهر شد و بیش از ۲۰ میلیارد دلار بفروشد. چنین موفقیتی در بحث فروش را نمی‌توان برای روز صفر متصور شد، اما این فیلم با بازی امیر جدیدی در نقش اصلی می‌تواند تنوع خوبی به سبد آثار درحال اکران بدهد و مورد توجه منتقدان هم قرار بگیرد.
بهترین فیلم‌های ایرانی اسفند 1400
فیلم جدید محمدحسین مهدویان آن‌طور که انتظار می‌رفت در جشنواره فجر امسال مورد توجه قرار نگرفت، اما اغلب تماشاگران «مرد بازنده» از آن به عنوان یک فیلم پلیسی خوب و قابل قبول یاد کردند که تا انتها می‌تواند تماشاگرش را با خود همراه کند. احمد خسروی، در گیر و دار زندگی شخصی پرمساله‌اش، مسئول رسیدگی به پرونده‌ای رازآلود می‌شود. پرونده‌ای که روند کشف آن با شک‌ها و نگرانی‌های احمد درمی‌آمیزد و چالش‌های جدیدی پیش پای وی قرار می‌گیرد.
در این فیلم مهدویان سعی کرده با ترکیب مشکلات شخصی کاراکتر اصلی با یک فساد سازمانی گسترده به قصه‌ای پیچیده دست پیدا کند که مضامین و مفاهیم مهمی در زیرلایه‌های آن مستتر شده است، هرچند او در رسیدن به این خواسته‌اش چندان موفق نشده، اما همچنان با اثر یک پلیسی قابل قبول مواجه هستیم که از المان‌های فیلم‌های نوآر بهره می‌برد و نقش‌آفرینی جواد عزتی نیز چشمگیر است تا مرد بازنده را به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ایرانی اسفند ۱۴۰۰ به شمار بیاوریم.
بهترین فیلم‌های ایرانی اسفند 1400
ابراهیم ایرج‌زاد از آن کارگردان‌هایی است که با اولین فیلم بلندشان راه چند ساله را یک شبه طی می‌کنند. هرچند او به واسطه‌ی فیلم‌های کوتاه موفق‌اش هنرمندی نسبتاً شناخته شده‌ای بود، اما فیلم «تابستان داغ» ایرج‌زاد را به‌عنوان یک فیلم‌ساز آینده‌دار به سینمای ایران معرفی کرد. او در دومین فیلم خود دست روی سوژه‌ی بسیار ملتهبی گذاشته و به سراغ روایت داستان زندگی سعید حنایی ملقب به قاتل عنکبوتی رفته است.
حنایی کارگری بود که به‌همراه همسر و دو پسرش در خانه‌ای در منطقه‌ی فقیرنشین مشهد زندگی می‌کرد و به‌دنبال سلسله اتفاقاتی از جمله دست‌درازی یک راننده تاکسی به همسر وی و باورهای اشتباه و افراطی‌اش طی مرداد ۱۳۷۹ تا مرداد ۱۳۸۰ دست به قتل ۱۶ زن خیابانی زد. همواره از حنایی به عنوان یکی از مخوف‌ترین قاتلان زنجیره‌ای تاریخ ایران یاد می‌شود و ابراهیم ایرج‌زاد در این فیلم قصد دارد به ابعاد مختلف زندگی او بپردازد.
بهترین فیلم‌های ایرانی اسفند 1400
فیلم بی‌همه‌چیز به عقیده‌ی بسیاری از منتقدان و سینمادوستان یکی از بهترین فیلم‌های چند سال اخیر سینمای ایران است؛ فیلمی دغدغه‌مند که در عین روایت داستانی جذاب و دلنشین که تا انتها تماشاگر را با خود همراه می‌کند، بیننده را وامی‌دارد تا در مورد چند موضوع اخلاقی و اساسی اجتماعی و فردی بیندیشد. این فیلم در جشنواره‌ی فجر سال گذشته بسیار تحسین شد و پنج جایزه از جمله جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران و سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی را از آن خود کرد. بی‌همه‌چیز علاوه‌ بر برخورداری از فیلم‌نامه و لحنی مناسب از کارگردانی و تدوین بسیار خوبی نیز بهره می‌برد و بازی بازیگران‌اش هم کم نقص است و شاهد یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های کارنامه‌ی هادی حجازی‌فر، پرویز پرستویی و هدیه تهرانی هستیم. این فیلم اقتباسی آزاد از نمایشنامه‌ی مشهور «ملاقات بانوی سالخورده» نوشته‌ی فردریش دورنمات به شمار می‌رود.
در روستایی قبل از انقلاب فردی خان‌زاده با نام امیر به‌عنوان قاضی محلی فعالیت می‌کند و به خاطر سابقه خوبی که داشته مردم به او اعتماد کامل دارند و بخش مهمی از کارهای روستا را به امیر سپرده‌اند. حال پس از سال‌ها یکی از اهالی روستا با نام لی‌لی که آبادی‌شان را به خاطر تهمت‌های مردم ترک کرده، به‌عنوان اشراف‌زاده به روستای محل تولدش بازمی‌گردد و به مردم وعده می‌دهد که در صورت کشتن امیر، پول زیادی به آن‌ها خواهد داد.
نظر شما درباره‌ی بهترین فیلم‌های ایرانی اسفند ۱۴۰۰ چیست و قصد دارید کدام یک از آن‌ها را تماشا کنید؟


source

توسط admin