پله‌نوردی که به دویدن یا گام برداشتن روی پله‌ها اشاره دارد، یک ورزش هوازی و تناوبی و تنشی به شمار می‌رود. این ورزش ساده ولی تأثیرگذار می‌تواند به شما کمک کند تا سرعت، قدرت و هماهنگی بدن خود را افزایش دهید و در کنار کاهش وزن سلامت قلب و عروق خود را هم بهبود ببخشید.
پله‌نوردی یک ورزش ساده و کاربردی است که به وسیله‌ی خاصی نیاز ندارد و شما می‌توانید آن‌ها در هر زمان و کم‌وبیش در هر مکانی انجام دهید. تنها چیزی که لازم دارید پله است و پله‌ها هم همواره همه‌جا پیدا می‌شوند. جدا از این، در صورتی که خانه‌تان راه پله داشته باشد می‌توانید به‌آسانی در خانه‌‌ی خود ورزش کرده و در هزینه و زمانتان صرفه‌جویی کنید. همچنین دستگاه‌های ورزشی پله‌نوردی هم وجود دارند و به شما اجازه می‌دهند در خانه یا باشگاه‌های بدن‌سازی فعالیت بدنی مناسبی داشته باشید.
شما با انجام هر نوع ورزشی می‌توانید با فواید بسیار فراوانی روبه‌رو شوید. تمرین‌های هوازی هم دارای فواید ویژه‌ی خود هستند که منجر می‌شوند این تمرین‌ها به گزینه‌ی خوبی برای بهبود سلامتی تبدیل شوند. پله‌نوردی و سایر تمرین‌های هوازی می‌توانند همان چیزی باشند که برای بهبود سلامتی و کاهش وزن دنبالشان هستید.
در نوشته‌ی امروز می‌خواهیم نگاهی به فواید پله‌نوردی بیندازیم و ببینیم این ورزش چگونه می‌تواند سلامتی شما را بهبود ببخشد و افزون بر تقویت ماهیچه‌ها به شما برای چربی‌سوزی هم کمک کند. در ادامه ۱۰ فایده‌ی شگفت‌انگیز پله‌نوردی را آورده‌ایم. پس با ما همراه باشید.
10 فایده‌ی جالب پله‌نوردی
هنگام بالا رفتن از پله‌ها ماهیچه‌های بدن از جمله باسن، چهارسر ران و ساق پا به کار گرفته می‌شوند. پله‌نوردی یک تمرین پلیومتریک به شمار می‌رود که باعث کشیده شدن و انقباض ماهیچه‌ها به طور ناگهانی و انفجاری می‌شود. به همین دلیل، نیروی ماهیچه‌ها افزایش پیدا می‌کند و گروه‌های عضلانی بزرگ پا به‌خوبی تقویت می‌شوند.
تمرین‌های پلیومتریک هم  شامل حرکاتی می‌‌شوند که ماهیچه‌ها را قادر می‌سازند تا در زمانی کوتاه به بیشینه‌ی توان خود دست پیدا کنند. این تمرین‌ها فشار زیادی را به سیستم عصبی و عضلانی وارد می‌کنند تا توان ورزشی ورزشکاران افزایش پیدا کند و بتوانند ورزش‌های گوناگونی را با نیرو و توان بیشتر انجام دهند.
از آنجایی که هنگام بالا رفتن از پله‌ها باید با نیروی گرانش مقابله کنید، بدنتان به چالش کشیده می‌شود و نیرو و توانش افزایش پیدا می‌کند. این یکی از خوبی‌های ویژه‌ی پله‌نوردی است.
در ورزشی مانند پیاده‌روی یا دویدن روی زمین صاف، شما فشار زیادی از سوی نیروی گرانش احساس نمی‌کنید، ولی هنگام پله‌نوردی استحکام عمودی بدن شما به دلیل تقویت ماهیچه‌های پا بیشتر می‌شود. تأثیر نیروی گرانش روی ورزش به شما کمک می‌کند جلسه‌ی تمرینی کارآمدتری داشته باشید و بتوانید استخوان‌ها و ماهیچه‌های خود را بیشتر تقویت کنید. دویدن روی پله‌ها به‌خوبی می‌تواند نیروی ماهیچه‌ها و همچنین تراکم استخوان‌ها را افزایش دهد.
دویدن روی پله‌ها کالری بالایی می‌سوزاند و این میزان کالری‌سوزی کم‌وبیش ۲ برابر دویدن در حالت عادی و ۳ برابر پیاده‌روی است. شما به ازای هر پله‌ای که بالا می‌روید تقریبا ۰.۱۷ کیلوکالری و به ازای هر پله پایین آمدن هم ۰.۰۵ کیلوکالری انرژی می‌سوزانید. این میزان کم‌وبیش برابر با ۸۹۰ کیلوکالری به ازای هر یک ساعت پله‌نوردی خواهد بود!
بنابراین، با کمک این ورزش و همچنین دنبال کردن رژیم‌های غذایی سالم می‌توانید به‌آسانی چربی بالایی بسوزانید و وزن خود را کاهش دهید.
این فایده اصلا چیز عجیبی نیست، زیرا پله‌نوردی فشار زیادی به بدن وارد می‌کند و باعث می‌شود به‌تندی نفس بکشید. افزایش ضربان قلب و میزان تنفس هم ریه‌های شما را تقویت می‌کند و بیشینه‌ی اکسیژن مصرفی شما را افزایش می‌دهد. این رویداد به افزایش توانایی ریه‌ها اشاره دارد و منجر می‌شود ریه‌های سالم و قوی‌تری داشته باشید.
برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند انجام جلسه‌های کوتاه ورزش پله‌نوردی به مدت ۵ روز در هفته و برای ۸ هفته توانسته بیشینه‌ی اکسیژن مصرفی زنان را تا ۱۷ درصد افزایش دهد.
تمرین‌های هوازی به طور کلی منجر به بهبود سلامت قلب و عروق و سیستم هوازی بدن می‌شوند. این تمرین‌ها از جمله راه رفتن و دویدن روی پله‌ها باعث می‌شوند ضربان قلب افزایش پیدا کند و شما از بیماری‌ها و مشکلات گوناگونی مانند فشار خون بالا، گرفتگی شریان‌های خونی و افزایش و اضافه وزن ناخواسته در امان بمانید.
همه‌ی این‌ها به شما کمک می‌کنند کمتر در خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی، زوال عقل عروقی و حتی برخی سرطان‌ها قرار بگیرید.
پله‌نوردی به بهبود تعادل و هماهنگی بدن هم کمک می‌کند
زمانی که روی پله گام برمی‌دارید یا می‌دوید، پاهای شما همانگونه که گفتیم مجبور می‌‌شوند بارها و بارها وزن شما را در برابر نیروی گرانش تحمل کنند. این کار باعث می‌شود همه‌ی ماهیچه‌های کوچک و بزرگ به یک اندازه تقویت شوند و تعادل عضلانی به هم نریزد. در نتیجه تعادل، استحکام و هماهنگی بدن شما افزایش پیدا می‌کند.
ماهیچه‌های کوچک و تثبیت‌کننده‌ی بدن ممکن است در بیشتر ورزش‌ها به کار گرفته نشوند و نیرویشان را از دست بدهند. این ضعیف شدن می‌تواند عدم تعادل عضلانی را در پی داشته باشد و با گذشت زمان تعادل و هم‌ترازی بدن را از بین ببرد. ولی ورزش پله‌نوردی به‌خوبی می‌تواند این ماهیچه‌ها را تقویت کند و تعادل بدن را بهبود ببخشد.
یک پژوهش در سال ۲۰۱۶ نشان داد که بالا و پایین رفتن از پله‌ها به مدت ۳ دقیقه و کم‌وبیش بین ۱ تا ۳ ساعت پس از غذا خوردن منجر به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود.
تمرین‌های تناوبی و تنشی به جلسه‌های ورزشی‌ای اشاره دارند که شامل دوره‌های شدید و متوسط می‌شوند. به معنای دیگر، در این جلسه‌ها شدت ورزش بالا و پایین می‌رود و شما ممکن است برای چند ثانیه یا دقیقه حسابی به خودتان فشار بیاورید، سپس یک دوره با شدت کمتر را پشت سر بگذارید. این کار باعث می‌شود ضربان قلب به‌شدت افزایش پیدا کند و چربی بالایی بسوزانید. همچنین میزان کالری‌سوزی و چربی‌سوزی تا ساعت‌ها پس از پایان جلسه همچنان بالا باقی می‌ماند.
پله‌نوردی هم گونه‌ای از تمرین‌های تناوبی و تنشی به شمار می‌رود. در حقیقت زمانی که از پله‌ها به‌سرعت بالا می‌روید، دوره‌ی شدید تمرین را انجام می‌دهید و زمانی که در پاگرد حرکت خود را آهسته‌تر می‌کنید، فعالیتی با شدت متوسط را در پیش می‌گیرید. بنابراین، شدت ورزش شما همواره کم و زیاد می‌شود.
از فواید این نوع ورزش که پله‌نوردی هم آن‌ها را به دنبال دارد می‌توانیم به چربی‌سوزی بالا، بهبود سلامت قلب، مقابله با دیابت نوع ۲ و همچنین افزایش طول عمر اشاره کنیم.
بگذارید همین ابتدا بگوییم که پیاده‌روی دارای فواید فراوانی است و یکی از بهترین ورزش‌ها برای بهبود سلامتی و کاهش وزن به شمار می‌رود. این ورزش ساده هم هیچ هزینه‌ای در پی ندارد و کم‌وبیش همه می‌توانند آن را انجام دهند.
با وجود همه‌ی این‌ها، پله‌نوردی نسبت به پیاده‌روی می‌تواند بسیار مفیدتر باشد. دلیل آن هم فشار بیشتری است که بالا و پایین رفتن از پله‌ها به بدن وارد می‌کند.
حتی برخی پژوهش‌ها هم نشان داده‌اند که پله‌نوردی تأثیر بیشتری نسبت به پیاده‌روی دارد. برای نمونه، در یک پژوهش دیده شد مردانی که به طور روزانه پله‌نوردی می‌کردند نسبت به آن‌هایی که کم‌تحرک بودند با کاهش ۳۳ درصدی مرگ‌ومیر روبه‌رو شدند. این درصد برای مردانی که پیاده‌روی می‌کردند ۲۲ درصد بود. بنابراین، اگرچه پیاده‌روی هم تأثیرگذار است ولی پله‌نوردی نتیجه‌ی بسیار بهتری را در پی دارد.
این هم یکی دیگر از خوبی‌های پله‌نوردی است. شما می‌توانید این ورزش را در خانه، با کمک دستگاه‌های ورزشی یا در راه پله‌های ساختمان‌ها، آپارتمان‌ها، پارک‌ها و… انجام دهید.
با توجه به زندگی امروزی مردم معمولا زمان زیادی را در ساختمان‌های گوناگون سپری می‌کنند. آپارتمان‌ها، مدارس، شرکت‌ها، متروها، پل عابر پیاده و… همگی دارای پله هستند و می‌توانند فرصت خوبی برای ورزش کردن به شمار بروند. شما باید تلاش کنید تا جای ممکن از این فرصت استفاده کنید و اگر زمان به شما اجازه می‌دهد بیخیال پله‌های برقی و آسانسور شوید تا به‌آسانی سلامتی خود را بهبود ببخشید.
بنابراین، حتما تا جای ممکن از پله‌ها استفاده کنید و بدون آنکه متوجه شوید ورزش کنید و از سلامتی و شادابی خود مطمئن شوید!
بالا رفتن از پله‌ها یک راه فوق‌العاده برای افزایش ضربان قلب و تعریق بدن در نظر گرفته می‌شود. شما با کمک ورزش پله‌نوردی می‌توانید ماهیچه‌های بدنتان را تقویت کنید، یک جلسه‌ی تمرینی شدید و کالری‌سوز داشته باشید، توانایی ریه‌هایتان را افزایش دهید، سیستم هوازی و سلامت کلی بدن خود را بهبود ببخشید، تعادل و هماهنگی بدنتان را افزایش دهید، سطح قند خونتان را پایین بیاورید و همچنین به وزن ایدئال خود دست پیدا کنید.
همه‌‌ی این فواید در حالی است که شما برای این ورزش به تجهیزات خاصی نیاز ندارید و می‌توانید آن را در هر زمان و مکانی انجام دهید. ببینید کدام پارک‌ها یا ساختمان‌ها پله‌های زیادی دارند و تلاش کنید به طور منظم به این مکان‌ها رفته و از پله‌ها بالا بروید. شما همچنین می‌توانید از دستگاه‌های پله‌نوردی هم استفاده کنید تا در خانه یا باشگاه بدن‌سازی به انجام این فعالیت بپردازید.
با توجه به فوایدی که نام بردیم، ورزش پله‌نوردی یک راهکار بی‌نظیر برای بهبود سلامتی به شمار می‌رود. بنابراین، با در نظر داشتن نکات ایمنی و همچنین مشورت کردن با یک پزشک متخصص این ورزش را به سبک زندگی خود وارد کنید و تغییرات مثبت را به چشم ببینید!
منبع: Health Fitness Revolution


source

توسط admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.