هومن یاوری، کارشناس ارشد مدیریت در یادداشتی نوشت: امروزه بازارها با شتابی سریع در حال تغییر و دگرگونی هستند و لازم است برای رقابت در بازارها، درک صحیحی از بازاریابی داشت و به‌منظور افزایش درآمد در کسب و کار ها، رقبا را شناخت.

اولین نکته در شناخت بازار، تشخیص صحیح تقاضای بازار به منظور عرضه خدمات به متقاضی است، بنابراین در کنار سایر عوامل تاثیرگذار در موفقیت یک صنعت به مقوله بازاریابی نیز باید توجه جدی داشت.

گردشگری به عنوان یکی از صنایع در حال رشد به ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته از طریق افزایش درآمد قشرهای مختلف جامعه و توزیع عادلانه ثروت، باعث کاهش نرخ بیکاری  و توسعه جوامع می شود. بنابراین شایسته است این صنعت به عنوان یکی از راهکارهای توسعه اقتصادی مورد توجه دولت و مردم قرار گیرد.

یکی از انواع بازاریابی، بازاریابی گردشگری است که امروزه به آن به عنوان یک علم نگاه می شود که از اصول مشخصی تبعیت می‌کند و در نتیجه برای موفقیت  در کسب و کار گردشگری و افزایش درآمد در بازار گردشگری، پیروی از این اصول ضروری است.

بازاریابی در صنعت گردشگری یک روند مدیریتی است که به مجموعه فعالیت‌ها و راهبردهایی گفته می‌شود که با هدف جذب گردشگر و افزایش تقاضا برای مقاصد و خدمات گردشگری انجام می‌شود. این فرایند شامل شناسایی نیازهای گردشگران، طراحی و ارائه محصولات و خدمات گردشگری و استفاده از ابزارهای مختلف بازاریابی برای معرفی و ترویج این خدمات به مخاطبان هدف است.

به کارگیری درست روش‌های بازاریابی، نقش بسیار مهمی در توسعه صنعت گردشگری ایفا می‌کند که در این حوزه شامل استفاده از روش‌های مختلف به‌منظور جذب علاقه‌مندان به سفر برای یک بازدید به یادماندنی به همراه تجربه دیداری و شنیداری مستقیم، و نیز تفریح و خرید از یک منطقه است که این امر برای بازدیدکننده و مردم منطقه می‌تواند نهایت بهره‌وری و به هدف رسیدن برنامه‌ها را همراه داشته باشد.

بازاریابی و نقش آن در تغییر و ایجاد نگرش و نیز تاثیری که در توسعه و رشد اقتصادی کشورها دارد بر کسی پوشیده نیست و در این راستا  استفاده از فناوری اطلاعات و اینترنت با توجه به سرعت رو به پیشرفت و افزایش لحظه‌ای استفاده‌کنندگان در آشنایی و جلب گردشگران برای بازدید از یک مکان گردشگری و همپنین تبادل فرهنگی بسیار تاثیرگذار است.

در ایران همانند بسیاری از کشورها، افراد و شرکت‌ها برای شناساندن نوع خدمات و کسب و کار و نیز منطقه جغرافیایی و گردشگری خود از فناوری اطلاعات بهره‌مند گشته و از فضای اینترنت برای تبلیغات بهینه استفاده می‌کنند، رسانه‌ های اجتماعی، وب‌ سایت‌ها و سایر برنامه‌ها و نرم افزارهای کاربردی از جمله مواردی هستند که به سادگی در دسترس عموم قرار دارند و برای ارتباط با گردشگران، ارائه اطلاعات به آنها و همچنین خدمات آنلاین می‌توانند بسیار مؤثر باشند.

استفاده از این فناوری‌ها نشان می‌دهد انقلابی در جهان در حال رخ دادن است که گریزی از رویارویی با آن نیست، از این رو لازم است فرصت‌های حاصله از این تحول فناوری را غنیمت شمرد و با توجه به ملاحظات ملی از آن بهره گرفت.

امروزه روش‌های نوینی بر پایه اینترنت و فناوری ارتباطات و اطلاعات در زمینه بازاریابی به وجود آمده است، به‌گونه‌ای که هم اکنون بازاریابی الکترونیکی و بازارهای الکترونیک به سرعت در کشورهای در حال توسعه رو به گسترش است.

در عصر حاضر با توجه به افزایش تقاضای گردشگران جهان برای سفر، ابزار رسانه‌ای برای معرفی جاذبه‌های گردشگری و جذب گردشگران اهمیت بسیاری پیدا کرده‌است. رسانه‌های اجتماعی از قابلیت‌های بالایی برای کمک به پیشبرد اهداف بازاریابی در حوزه‌ای که با ذائقه و نیازهای مردم ارتباط دارد برخوردار است، به اشتراک‌گذاری عکس و فیلم از جاذبه‌ها، صنایع‌دستی، نحوه تولید یک محصول یا خوراک محلی و… که امروزه افزایش چشم گیری یافته است، از جمله مواردی است که در جذب مخاطبان و در نتیجه گردشگران بسیار تاثیرگذار است.

کسب و کارهای مختلف گردشگری که می‌توانند از استراتژی‌ها و تکنیک‌های بازاریابی بهره‌برند شامل اماکن اقامتی (این اماکن نیاز به جذب مسافران و تبلیغات برای افزایش رزرواسیون دارند)، اماکن پذیرایی (این کسب‌وکارها بر اساس جذب مشتریان محلی و گردشگران برای افزایش درآمد خود به بازاریابی گردشگری نیاز دارند)، تورهای گردشگری (این کسب‌وکارها باید مقاصد و تجربیات گردشگری مختلف را به مشتریان معرفی کنند)، شرکت‌های مسافری و آژانس‌های گردشگری (شرکت‌های اتوبوس‌رانی، هواپیمایی، و حمل و نقل عمومی نیاز به جذب مسافران و افزایش مسافرت‌ها دارند)، موزه‌ها و نمایشگاه‌ها (این مکان‌ها باید برنامه‌ها و تجربیات خود را به مخاطبان معرفی کنند تا تعداد بازدیدکنندگان افزایش یابد)، مراکز خرید و بازارها (این مکان‌ها باید به تبلیغات و رویدادهای مختلف جهت جذب خریداران محلی و گردشگران اقدام کنند) و فعالیت‌های فرهنگی و هنری مثل برگزاری جشنواره‌ها و رویدادها (تبلیغات و ترویج برنامه‌ها و رویدادهای هنری و فرهنگی به منظور جذب علاقه‌مندان) می‌شود.

در آخر باید گفت بازاریابی در هر صنعتی برای توسعه کسب و کار ها ضروری است و این موضوع در صنعت گردشگری نیز صدق می کند. از آنجا که یکی از بزرگترین صنایع جهان صنعت گردشگری است، در آن رقابت بسیار زیاد است و این بدان معناست که مشاغل فعال در این صنعت باید راه هایی را برای متمایز شدن از رقبا بیابند، خود را به عنوان بهترین گزینه برای گردشگران معرفی کنند و برخی از مواردی که آن ها را متفاوت از رقبایشان می کند، را برجسته کنند. کشورهای مختلف جهان در سایه برخورداری از امکانات گوناگون و جاذبه‌های متنوع، ایده‌ها و ابتکارات در صدد جذب جهانگردان از سایر نقاط جهان هستند و در این راستا باید راهکارهای بازاریابی مناسبی برای جذب هرچه بیشتر گردشگری بکار گرفته شود.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir