علی اکبر پاک مسئول روابط عمومی و اطلاعرسانی ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کهگیلویه و بویراحمد در یادداشتی نوشت؛روابط عمومی، هنر و علم اجتماعی است که درون و برون دستگاه را به هم پیوند میدهد.
روابط عمومیها به عنوان پل ارتباطی میان مردم و دستگاههای اجرایی، نقش حیاتی در ارتقای سطح آگاهی عمومی و ایجاد تعامل مثبت میان مردم و مسئولان دارند.
با توجه به تغییرات سریع در حوزههای رسانهای و استفاده روزافزون از فضای دیجیتال، روابط عمومیها بهطور مداوم خود را به روز کرده و با استفاده از ابزارهای نوین، نقش خود را در تقویت اعتماد عمومی و اطلاعرسانی مؤثر ایفا میکنند.
امروزه روابط عمومی به ترسیم و اجرای ارتباطات انسانی میان اجزای جوامع و شناخت و نفوذگری در افکار و اذهان مردم تبدیل شده است.
در حوزه روابط عمومی، کنشگری، توفیق را رفیق راه خود میبیند که ابتدا رسانه را شناخته و سپس فعالان در این حوزه و میزان اثرگذاری و تأثیرپذیری بر جامعه توسط آنها را نیز درک کند که این مهم از طرق و روشهای مختلف قابلیت داشته و نمیتوان صرفاً از یک مسیر مشخص بدان دست یافت، بلکه به تعداد افراد و نوع ذائقهها و همچنین نوع و شیوه فعالیت رسانهها و کارکرد عمومی و اختصاصی سازمانهای ادارای و اجرایی میتوان به آن مفهوم مشترک برای پیادهسازی افکار مدیران روابط عمومی در راهبرد نوین این حوزه بزرگ ارتباطی رسید.
روابط عمومی را باید یکی از فرایندهای محوری در سازمانها به حساب آورد که گویی کلید سازمانها در ید قدرت آنها قرار دارد؛ نگاههای سنتی و صرفاً از سر رفع تکلیف به حوزه پرنفوذ روابط عمومی چونان سمی مهلک، آتیه سازمانها، کارکنان، ذینفعان و مشتریان را تباه کرده و نابود میکند؛ زیرا در دنیای پیچیده ارتباطات نمیتوان فقط از یک زاویه دید و مأموریت، این بخش مهم و کاربردی مدیریت را نظاره یا رهبری کرد.
با ظهور فضای مجازی و گسترش شبکههای اجتماعی فرآیند اطلاعرسانی به طور چشمگیری سریعتر شده است. در این شرایط که در چشم برهمزدنی حجم زیادی از اطلاعات غلط و صحیح روبهرویمان قرار میگیرد، نقش یک گروه بیش از بقیه، مهم جلوه میکند و آن هم “روابط عمومی” است. افرادی که به عنوان قلب تپنده و ویترین شیشهای یک مجموعه برای اطلاعرسانی دقیق، شفاف و سریع به همه مردم، شبانهروزی تلاش میکنند.
بنابراین روابط عمومی یک شغل نیست، حتی یک حرفه هم نیست بلکه عشق است. عشق به آگاهسازی و اطلاعرسانی به همه. بارها دیده شده است که استفاده از یک نیروی ناپخته که به خوبی اصول ارتباط و اطلاعرسانی را نمیداند، چه ضربات سنگینی را به آن مجموعه وارد میکند، در حالی که مجموعههای موفق همیشه بهترین، باسابقهترین و کارآزمودهترین نیروهایشان را در این مسئولیت بزرگ قرار میدهند.
۲۷اردیبهشت ماه روز ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده است و در این مناسبت مهم از کسانی تقدیر میکنیم که شبانهروز در کنار خبرنگاران عزیز و اصحاب رسانه برای آگاهیبخشی درست به مردم زحمت میکشند. این روز را نهتنها به کسانی که شغل روابط عمومی را برای خود انتخاب کردهاند، بلکه به همه کسانی که عاشقانه در مسیر آگاهیبخشی تلاش میکنند، تبریک میگویم.
همچنین این روز بزرگ را به همه اساتید ارتباطات، فعالان رسانه و اطلاعرسانی تبریک میگویم.
انتهای پیام/
source