نشست خبری هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر سه‌شنبه ۱۵ بهمن با حضور بهرام کلهرنیا دبیرکل، امیر راد دبیر هنری، جعفر واحدی دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، حسن نوفرستی و علیرضا سعیدی مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

بهرام کلهرنیا دبیرکل هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ابتدای این نشست، گفت: لازم می‌دانم برخی نکات را به لحاظ نوع تفکر تفاوت‌های آشکاری را نسبت به دوره‌های قبلی متذکر شوم. این تحول و تغییر ناشی از نگاهی نو است که در میان هنرمندان است اما نفی کننده عملکرد جشنواره‌های قبلی نیست که با رویکردهای متفاوتی به سرانجام رسیده است. بنابراین با رای و نظر شورای سیاست‌گذاری، ایده اول این بود که از تمرکز بر یک مکان و یک ایده رها شود و گستره ملی را چشم‌انداز خودش ببیند. بنابراین تم و دیدگاه ادبی دیده شد.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط اجتماعی کوشیدیم جوان‌گرایی را مورد توجه قرار دهیم که جوانان ما باید حضور داشته باشند.

کلهرنیا همچنین گفت: فراخوان را متوقف کردیم و ایده جایزه بگیری را به اتمام رساندیم. حساسیت‌های ما مفاهیم هنری را می‌طلبد که باید از رقابت‌ کردن بر دیگری بگذریم. هنرمند نمی‌تواند در کشمکش با دیگری قرار بگیرد. صنایع هنری که به بازار می‌رسند می‌کوشند نفرات اول و دوم و سوم را معرفی کنند اما در هنرهای تجسمی این اتفاق جایی ندارد. جشنواره هفدهم مثلث فرضی را مجسم کرده که راس آن هنرمندان، راس دیگر مردم و راس دیگر مسئولان هستند که باید ادراک جدید از یکدیگر پیدا کنند. ما بنا داریم جشن را به میان مردم بیاوریم.

وی تصریح کرد: افق چشم‌انداز جشنواره را این‌گونه دیدیم که در مکان‌های مختلف حضور بیابیم و بتوانیم روایت‌گری اجتماعی را عمده‌تر ببینیم. صلح میان مفاهیم و مردم یکی از اهداف جشنواره‌های جهانی است. این ایده سبب می‌شود مفاهیم عالی فاخر به ظاهر کمتر بروز پیدا کند اما اشکالی ندارد. ما می‌کوشیم شرایط پشتیبانی را فراهم کنیم.

دبیرکل جشنواره تجسمی فجر عنوان کرد: ما قرار است در این جشنواره استعدادیابی کنیم و به فراخور این افراد می‌کوشیم پشتیبانی را فراهم کنیم. جشن امسال جشن هم‌پیمانی و دوستی است که پر از ایثار و مهربانی و مودت است.

در ادامه، امیر راد دبیر هنری جشنواره تجسمی فجر با اشاره به برنامه‌های این دوره اظهار کرد: زنگ آغاز جشنواره هفدهم در بخش استانی با عنوان «سرزمین من» روز یک‌شنبه ۲۱ بهمن در شهر شیراز استان فارس خواهد خورد. سپس روز ۲۶ بهمن‌ در تهران در مجموعه آسمان فرهنگستان هنر خواهیم داشت و سپس در روز ۲۹ بهمن آیین گشایش دیگری در فرهنگسرای نیاوران داریم. همچنین ۳ اسفند در موزه گرافیک آیین گشایش بخش «جشن‌ها» را خواهیم داشت که به نمایش پوسترهایی از جشن‌ها اختصاص دارد. روز ۷ اسفند بخش دیگری را با عنوان بخش «هنر فاخر ملی» در باغ موزه نگارستان خواهیم داشت.

در ادامه دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره کیوریتوریال شدن محض جشنواره تجسمی فجر و حذف بخش رقابتی این دوره با توجه به اینکه بخش رقابتی برای هنرمندان به ویژه جوانان از جایگاه خاصی برخوردار است، توضیح داد: من چند قرن معلمی کردم و پایان ترم همه می‌خواستند از من نمره بگیرند و با این فضا آشنا هستم اما ما در این جشنواره ملی باید سنجه‌های دیگری برای ارزش‌های هنری به کار ببریم که این نوع برگزاری در دنیا نیز انجام می‌شود. ما در ایران فقط به دنبال این هستیم که گردن یکدیگر را بشکنیم و این را ترویج کنیم. رویکرد غیررقابتی کردن تجسمی فجر برای بهبود شرایط در نظر گرفته شده است، امتیازات بخش رقابتی را می‌دانیم اما سعی کردیم که نگرش درستی در نظر گرفتیم. به دلیل کمبود و محدودیت زمان رویکرد غیر رقابتی را پیش نگرفتیم. شاید دوستان اشتباه کردند که من را برگزیدند.

امیر راد نیز در این ارتباط و این پرسش خبرنگار مهر که این شیوه برگزاری همچون بینال‌ها است، گفت: شان این جشنواره اجل این است که رویکردی جوانانه داشته باشیم، جشنواره تجسمی جوانان برای رقابت جوانان در حوزه تجسمی است. بینال‌های هنری رقابتی است؛ جشنواره هنرهای تجسمی فجر باید چنان شأنی داشته باشد که جشن متفاوتی از جشنواره‌ها باشد و یکی از ایرادات فجر همین است.

وی عنوان کرد: ما در کنار شما هستیم و می‌خواهیم فعالیت دیگران را جشن بگیریم و بزرگ بداریم. این، جشنی است برای تمامی فعالان عرصه هنرهای تجسمی. من که در دوره‌های متعدد فجر حضور داشتم به شما می‌گویم که این جشنواره در بخش رقابتی موفق نبوده است و کیفیت آثار معمولا از سطح مناسبی برخوردار نبودند.

کلهرنیا نیز تصریح کرد: یکی از دیدگاه‌های جدید این جشنواره این است که برای نخستین بار آکادمی جشنواره فجر را شکل دهد.

دبیرکل جشنواره هفدهم تجسمی فجر درباره حضور هنرمندان و انجمن‌ها و تشکل‌های هنری در این جشنواره توضیح داد: متاسفانه جشنواره تجسمی فجر نسبت به سایر بخش‌ها تهی‌دست است. روز اول با شرط اینکه تشکل‌ها و انجمن‌های هنری در کنار جشنواره حضور داشته باشند، این مسئولیت را قبول کردم؛ چراکه معتقدم آنها هستند که به مسائل جشنواره آگاه هستند. همان ابتدا فهمیدم که آنها رنجشی به جشنواره تجسمی فجر دارند و در سال‌های گذشته نگاه حکومتی نسبت به آنها شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: در واقع مسئولان جشنواره به این فکر نکردند که جریان اقتصادی با حضور هنرمندان سرشناس در جشنواره فجر شکل می‌گیرد اما ما در این دوره کوشیدیم برای این امر راه حل درست را پیدا کنیم.

کلهرنیا با بیان اینکه توان جشنواره محدود است، گفت: گروهی از هنرمندان پذیرفتند که بیایند و گروهی به من اعتراض کردند و گروهی هم نپذیرفتند. این جشنواره فرصتی برای گفتگو است و همه حق دارند اعتراض و حرف خود را بیان کنند. قبلاً هم عرض کرده بود که جشنواره تجسمی فجر مثل یک بچه ناخواسته است و در بین هنرمندان جا نیفتاده است. به همین دلیل است که ما درصدد هستیم، بکوشیم کاخ هنرهای تجسمی شکل بگیرد و در این ارتباط از آقای رئیس‌جمهور و وزیر فرهنگ می‌خواهیم که زمینی به نام جشن فجر برای حضور انجمن‌ها و تشکل‌ها پیش‌بینی شود و در اختیار مجموعه قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: اگر کاخ جشنواره تجسمی فجر تحقق پیدا کند، آنجا را مرکز آکادمی خواهیم نهاد شد.

دبیرکل جشنواره تجسمی فجر بیان کرد: من یک نفر هستم و نماینده کسی نیستم. افراد زیادی هستند که حرفی برای گفتن دارند و خودشان باید فرصت بروز داشته باشند و برای دیگرگونی و پیشرفت پرسش کنند.

وی اظهار کرد: ما داوری در جشنواره نداریم چون ارزش‌گذاری آدم‌ها را نخواهیم داشت، چراکه همه عزیزانی که در فجر شرکت می‌کنند، حقوق برابر دارند. ما همه معلم هستیم و می‌کوشیم آثار را به لحاظ کیفی بررسی کنیم نه به این لحاظ که چه کسی برتر است. در این دوره تلاش کردیم آثاری روی دیوار بروند که لازمه این منظور، کیفیت آثار است.

کلهرنیا تصریح کرد: در واقع ما نمی‌کوشیم هنرمندان را در مقابل هم قرار دهیم بلکه به برابری عدالت و شرف اعتقاد داریم. دوستان دوره‌های قبل باید پاسخ بدهند که بر چه اساسی برگزیدگان را انتخاب کردند وقتی پروتکل‌های دقیقی برای سنجش نداشته‌اند!

در ادامه نشست، جعفر واحدی دبیر اجرایی جشنواره تجسمی فجر و مدیر موسسه هنرهای معاصر در پاسخ به پرسشی درباره محل دائمی بزای جشنواره و بودجه جشنواره هفدهم توضیح داد: یکی از دغدغه‌های اصلی ما محل برگزاری جشنواره است و اصولاً بحث پول مساله دوم ما بوده است‌. موضوع محل دائمی جشنواره‌ها هر سال برای ما مشکل‌ساز است و سبب می‌شود زمان ما اتلاف و هزینه زیادی از ما کسر شود. این موضوع امسال هم خیلی برای ما چالش داشته و به همین دلیل برای اختصاص مکان‌هایی برای جشنواره با سازمان زیباسازی صحبت‌هایی شده است.

وی بیان کرد: ۱۷ میلیارد بودجه داشتیم که تا ۷۵ درصد آن محقق شده است ولی هدف‌گذاری ما رقم بیشتری است و تا محقق نشود نمی‌توانیم همه کارها را به سرانجام برسانیم. در واقع بودجه ایده آل ما برای برگزاری جشنواره تجسمی فجر بین ۳۰ تا ۳۵ میلیارد تومان است.

در پایان نشست خبری، از پوستر هفدهمین جشنواره تجسمی فجر رونمایی شد.

 

source

توسط irmusic4.ir