به‌گزارش میراث‌آریا، علیرضا ایزدی دوم آبان‌ماه ۱۴۰۳ در حاشیه سفر به شهرستان ماهشهر در گفت‌وگویی اظهار کرد: به همراه همکاران‌مان بازدید میدانی بسیار خوبی از خورهای بندر ماهشهر انجام دادیم و در جلسه برگزار شده، عرصه و حریم این خوریات مصوب شد و تا ۱۰ روز آینده به استانداری خوزستان و ادارات مربوط ابلاغ می‌شود.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی با اشاره به این‌که متأسفانه در دهه‌های گذشته به عرصه و حریم خورهای شهرستان تجاوز شده بود، افزود: از فرماندار بندر ماهشهر بابت همکاری بسیار اثرگذارشان در راستای تعیین عرصه و حریم خوریات تشکر می‌کنیم.

او گفت: خورهای بندرماهشهر بسیار خاص و منحصربه‌فرد هستند و باید در مقابل تجاوز به حریم این اثر طبیعی ارزشمند ایستادگی و این اثر ارزشمند را برای نسل‌های بعد حفظ کنیم.

ایزدی خاطرنشان کرد: بازدید از آثار صنعتی دوران دفاع‌مقدس، سوله تابوت‌سازی شهدای جنگ، ریل چوبی قطار بندر، طرح گردشگری مانی و بابا، سیلوهای بندر و بسیاری موارد دیگر، ظرفیت ثبت به عنوان یک اثر را دارا هستند که امیدواریم پرونده‌های آن به زودی آماده و به شورای ثبت آثار ارسال شوند.

در ادامه، سارا عبادی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ماهشهر و مدیر پایگاه منظر فرهنگی خلیج‌فارس نیز درخصوص حضور مدیرکل ثبت آثار وزارت میراث‌فرهنگی در بندر ماهشهر بیان کرد: از وزیر میراث‌فرهنگی و آقای ایزدی بابت دلسوزی و حضور در بندر ماهشهر تشکر می‌کنم و امیدواریم باتوجه به اهمیت اقتصادی و صنعتی بندر ماهشهر، آثار تاریخی، طبیعی، فرهنگی، دفاع‌مقدس و صنعتی بندرماهشهر فراموش نشوند.

او افزود: ثبت عرصه و حریم خوریات با توجه به سرمایه‌گذاری‌ها و پیشروی‌های خارج از قانون در منطقه می‌تواند تضمینی برای حفظ خورها و سلامت مردم باشد.

خور شاخه‌هایی از دریا به خشکی است که خورهای بندرماهشهر یکی از زیباترین خورهایی هستند که اهمیت استراتژیک بندری و نظامی دارد. این خورها در سال ۱۳۹۸ به عنوان اثر طبیعی ثبت‌ملی شد اما درخصوص عرصه و حریم این خورها حواشی بسیاری مطرح شده بود.

ابلاغ عرصه و حریم خوریات ماهشهر طی ۱۰ روز آینده

ابلاغ عرصه و حریم خوریات ماهشهر طی ۱۰ روز آینده

ابلاغ عرصه و حریم خوریات ماهشهر طی ۱۰ روز آینده

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir