به‌گزارش میراث‌آریا، محمدحسین ارسطوزاده در آیین رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره ملی شکرستان که صبح امروز ۳۰ مهرماه برگزار شد، با ابراز خرسندی از توجه ویژه صنعت نیشکر به جامعه محلی و فرهنگ بومی، اظهار کرد: خوزستان به دلیل شرایط طبیعی ویژه، از جمله خاک حاصلخیز و منابع آبی، از دیرباز محل سکونت انسان‌ها بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با اشاره به قدمت ۷هزار ساله خوزستان و نقش تاریخی نیشکر در این منطقه، گفت: نیشکر از قدیمی‌ترین محصولات کشت‌شده در این استان است و برخی نام خوزستان را برگرفته از واژه «خوز» به معنای نیشکر می‌دانند.

او ضمن اشاره به آیین رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره برداشت نیشکر، عنوان کرد: امروز اینجا گرد هم آمده‌ایم تا بر اساس این ظرفیت مهم در خوزستان که ریشه در تاریخ استان دارد، مقدمات برگزاری شکرانه برداشت نیشکر، انجام شود.

ارسطوزاده ضمن تقدیر از توجه صنعت نیشکر به جامعه محلی و فرهنگ بومی، ادامه داد: جای امیدواری است که متولیان این صنعت علاوه بر اهتمام وریدن به ایجاد شور و نشاط در میان جوامع محلی، به مشارکت فعال آن‌ها و حفظ ابعاد فرهنگی این فعالیت نیز توجه ویژه دارند؛ هر صنعتی که به محیط پیرامون خود بی‌اعتنا باشد، نمی‌تواند به نتایج مطلوب دست یابد. این توجه به موضوعات پیرامونی، نقش مهمی در پایداری و استمرار صنایع ایفا می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان همچنین آمادگی خود را برای همکاری همه‌جانبه در برگزاری جشنواره اعلام کرد و افزود: هدف ما رونق گردشگری کشاورزی، روستایی و طبیعت‌گردی است، امیدواریم این تعامل منجر به دستاوردهای گسترده‌ای شود که هم به محصول و برداشت نیشکر برکت بخشد و هم به نفع جامعه محلی باشد.

او در پایان با اشاره به نقش اجتماعی و فرهنگی صنعت نیشکر، از تلاش برای رونق گردشگری کشاورزی و گسترش این رویداد به سطح بین‌المللی خبر داد.

چهارمین جشنواره ملی برداشت نیشکر (شکرستان ۱۴۰۳) از ۱۵ تا ۱۷ آبان‌ماه سال جاری در کشت و صنعت دعبل خزاعی با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان و شرکت خمیرمایه و الکل رازی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir