چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با یادی از شهدای غزه، گرامیداشت چند هنرمند سفر کرده، معرفی برگزیده‌های بخش عکس در پردیس سینمایی ملت آغاز شد.

آغاز جشنواره فیلم کوتاه تهران
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دبیر این جشنواره در ابتدای مراسم در سخنان کوتاهی گفت: این جشنواره با شعار جهانی خیال انگیز کار خود را شروع کرد.

البته می‌دانیم جهانی که در آن هستیم آنقدر هم خیال‌انگیز نیست، اما امیدواریم زمانه‌ای بیاید و بزرگتر ما در جهان باشد که این دنیا خیال انگیز باشد. بزرگتری در جهان باشد که عین یک فستیوال فراخوان بدهد و کودک کشی متوقف شود و دیگر شاهد این روز‌ها نباشیم. ما چند سال پیش اعلام کردیم فیلم‌هایی را که حاوی کودک‌کشی هستند، نمی‌توانیم نمایش بدهیم، اما فکر نمی‌کردیم زمانه‌ای بیاید که یکسال تمام جلوی این‌همه بیننده هر روز کودک کشی شود. امیدوارم بزرگتر ما بیاید و این روز‌ها به پایان برسد.

یادی از هنرمندان سفر کرده

در ادامه این مراسم از درگذشتگان سال قبل سینمای ایران همچون جلیل شعبانی، رضا داوودنژاد، بهاره للهی، بیتا فرهی، مهدی خلیلی، پروانه معصومی، حسین سپهوند، سعید راد، صدرالدین حجازی، محمد جعفر باقری نیا، ناصر طهماسب و هوشنگ حریرچیان یاد شد.

نکوداشت ۲ هنرمند 

سپس آیین نکوداشت محمدجعفر باقری‌نیا کارگردان سینمای مستند با پخش تصاویری برگزار شد و مهدی آذرپندار، محمدعلی باشه‌آهنگر و محمدرضا عرب در این بخش روی صحنه آمدند و با اهدای لوحی به دختر و همسر مرحوم باقری‌نیا یاد او را گرامی داشتند.

همسر این هنرمند در این بخش گفت: از دست دادن همسر هنرمند نه تنها یک فقدان شخصی بلکه از دست دادن یک منبع الهام است. هنرمندی که در هر اثر هنری خود بخشی از روح خود را جا گذاشته است.

او تا آخرین روز‌های زندگی برای خلق اثر تلاش کرد. مطمئنم روح او اینجا حضور دارد و هرگز هنر او از بین نخواهد رفت. هفته گذشته در همین لحظه او را از دست دادیم. 

نکوداشت دیگر این مراسم مربوط به مرحوم بهاره للهی بود که در این بخش مهدی آذرپندار، نادره ترکمانی، اصغر فارسی، علیرضا معتمدی و دانش اقباشاوی روی صحنه آمدند و با اهدای لوحی به مادر این هنرمند، از او یاد کردند.

مادر بهاره للهی گفت: بهار همیشه در جان و روح ما حضور دارد، اما به هرحال خداوند تقدیر هر کسی را نوشته است. او دختری عاشق سینما و هنر، مستقل، جدی و پایبند به اخلاق، پر از شور و هیجان بود، پشتکار داشت و بر خلاف تمام سختی‌ها و ناحقی‌های این رشته، هرگز ناامید نشد و به کشور و هنر کشور خود فکر می‌کرد.

او عرق زیادی به کشور خود داشت و بسیار انسان درستکار و صادق و دلسوز بود، اما به مانند بهار در این دنیا جایی نداشت. مطمئنم اکنون و در آینده به نیکی از او یاد می‌شود. او وقتی در این دنیا بود افتخاری برای خانواده و جامعه سینما بود.

معرفی برگزیدگان بخش عکس

سپس فرهاد سلیمانی دبیر اولین جشنواره عکس تهران که با پشتیبانی انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد، گفت: اولین دوره این جشنواره با استقبال خوب مواجه شد. استقبال از این رویداد کم نظیر بود. امروز چند نفر از راه یافتگان را دیدم که در هیچ جشنواره‌ای شرکت نمی‌کردند، اما به دلیل سابقه خوب انجمن این کار را کردند.

جشنواره در دو بخش «آزاد» و «جوان ایرانی» برگزار می‌شود و تقریبا ۷ هزار عکس به ما رسیده است. 
در ادامه برگزیدگان بخش عکس به ترتیب زیر معرفی شدند:

بخش تک عکس:
لوح افتخار نفر سوم: سیدمتین هاشمی
لوح افتخار نفر دوم: بابک کنعانی
لوح افتخار نفر اول: صمد قربان‌زاده

بخش مجموعه عکس:
لوح تقدیر به مجموعه عکس «در خطر انقراض» کاری از عرفان سامان فر

لوح تقدیر به مجموعه «ژنتیک» کاری از اصغر خمسه

لوح افتخار نفر اول: «خانه‌ای برای گل فیکوس» کاری از فاطمه روحانی طباطبایی

بخش مجموعه عکس جوان ایرانی:

لوح افتخار: علیرضا عباسی‌فر برای مجموعه خوابگاه
برگزیده: سعید نیک‌پور برای مجموعه عکس «کشتی گیله مرد»

source

توسط irmusic4.ir