به گزارش میراث‌آریا، محمدهادی طهرانی مقدم ضمن تبرک فرارسیدن روز جهانی میراث ناملموس گفت: سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت های بسیار متعددی در حوزه میراث ناملموس است که تا امروز و با تلاش های صورت گرفته بخشی از آنها در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: سال گذشته و در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس تعداد ۶ میراث ناملموس از استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و امسال نیز ۳۲ پرونده پیشنهادی ثبت میراث ناملموس به وزارتخانه ارسال شده است.

او ادامه داد: مهارت پخت کوتوک ماهی، کشتی کچ‌گردان، سیاه‌دوزی سیستان، مهارت ساخت لعبتک یا لووتک (عروسک محلی سیستان)، تنگ؛ دانش بومی تاب آوری اقلیمی در همزیستی با باد و مدیریت ماسه های روان در دشت سیستان و مهارت ساخت پَربُند؛ ابزاری برای بالا رفتن از نخل از جمله پرونده های ثبتی ناملموس استان هستند که سال گذشته در فهرست آثار ملی به ثبت رسید که امیدواریم در سال جدید نیز پس از برگزاری جلسه شورای ثبت شاهد افزایش چشمگیر میراث ناملموس ثبت ملی شده این استان باشیم.

وی با بیان اینکه ثبت این آثار می‌تواند نقش بسزایی در معرفی بیش از پیش آیین‌ها، هنر و فرهنگ غنی مردم این استان داشته باشد، تصریح کرد: تا کنون ۱۶۹۳ اثر غیرمنقول شامل بناها و محوطه‌های تاریخی، ۲۲۵ اثر منقول تاریخی فرهنگی، ۱۰۰ اثر ناملموس فرهنگی و ۲۳ اثر طبیعی از استان سیستان و بلوچستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گفته طهرانی مقدم، در همین راستا و به منظور آشنایی بیشترین فعالان حوزه میراث فرهنگی و پرسنل این اداره کل، کارگاه آموزشی معرفی و روش های حفظ میراث ناملموس استان به میزبانی موزه منطقه ای جنوب شرق و در روز جهانی میراث ناملموس برگزار شد.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir