مدیر عامل انجمن سینمای جوانان از اهمیت احیای ژانر برای بهبود وضعیت فعلی سینما سخن گفت.

سینمای کوتاه خلاق‌تر و جسورتر از سینمای بلند است

مهدی آذرپندار دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، درباره اهمیت توجه این جشنواره به مسئله ژانر گفت: بیشتر مخاطبان از اینکه تمامی آثار سینما و نمایش خانگی در دو دسته درام و کمدی خلاصه می‌شوند، ناراحت هستند. از این رو لازم است که هم سینمای کوتاه و هم سینمای بلند، تنوع موضوع را در دستور کار قرار دهند. 

وی با تاکید مجدد بر احیای ژانر در سینما، ادامه داد: اینکه فیلم کوتاه را یک الهام از سینمای بلند بدانیم، درست نیست. از آنجایی که معادلات تجاری در سینمای کوتاه کمرنگ است و فیلمسازان بدون قید و بند‌های سخت تکنیکی می‌توانند فیلم بسازند و از طرفی نگرانی بازگشت سرمایه هم وجود ندارد، می‌توان گفت که سینمای کوتاه خلاق‌تر و جسورانه‌تر از سینمای بلند است.

آذرپندار اظهار داشت: ما در انجمن سینمای جوانان ایران و در جشنواره فیلم کوتاه تهران به فیلمسازان جوان یاد می‌دهیم که تحت تاثیر سینمای بلند قرار نگیرند. توجه به مسئله ژانر هم برای تحقق همین سینمای کوتاه مستقل است. قطعا برای احیای ژانر‌ها در سینما باید روی توانمندی همین فیلمسازان فیلم کوتاه حساب کرد. نگاه ما اینست که خلاء‌های سینمای ایران را با توانمندی حوزه فیلم کوتاه پر کنیم. 

مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران جشنواره فیلم کوتاه را یک سرمایه ملی دانست و گفت: مهر تایید آکادمی اسکار بر جشنواره فیلم کوتاه تهران باعث شده که این رویداد امروزه برای فیلمسازان بزرگ دنیا هم جذاب باشد. بسیاری از این فیلمسازان که در جشنواره‌های بزرگ دنیا حضور دارند، آثار خود را با شرایطی که جشنواره فیلم کوتاه تهران تعریف کرده تطبیق می‌دهند تا امکان حضور در این رویداد را کسب کنند؛ این اتفاق یک دستاورد بسیار بزرگ برای سینمای ایران است.

وی ادامه داد: در فضای داخلی هم، جشنواره فیلم کوتاه همواره مورد استقبال اهالی سینما و حتی مخاطبان عام قرار گرفته است. در دوره‌های قبل دیدیم که سالن‌ها مملوء از تماشاگر می‌شد و حتی تصاویر ازدحام مخاطبان و تماشای فیلم روی زمین در جشنواره فیلم کوتاه، بار‌ها به عنوان تصاویر روز شلوغ سینما در رسانه‌ها منتشر شده است. 

آذرپندار یادآور شد: در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران، مخاطبان چیزی را می‌بینند که تاکنون در فیلم‌های ایرانی نبوده است. 

گفتنی است چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از ۲۷ مهر تا ۲ آبان برگزار می‌شود.

source

توسط irmusic4.ir