به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، نشست هم‌اندیشی فن‌آوری و چاپ، هویت‌بخشی و بازارسازی صنایع‌دستی، فرهنگی و سوغات ملی با حضور مدیران و کارشناسانی از انجمن علمی فناوری چاپ و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۲۴ مهر در محل کاخ‌موزه نیاوران برگزار شد.

در این نشست که تعدادی از کارشناسان و فعالان حوزه صنایع‌دستی و چاپ و بسته‌بندی نیز به صورت برخط حضور داشتند، راهکارهای تقویت همکاری‌های بین فعالان صنعت چاپ و بسته‌بندی و حوزه صنایع‌دستی بررسی شد. 

محمد بیطرفان رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران در این نشست در سخنانی گفت: یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در برندسازی ملت‌ها، میراث‌فرهنگی و هویت تمدنی و تاریخی است. خوشبختانه ایران در این حوزه از غنای بسیار بالایی برخوردار است و باید بتوانیم از این ظرفیت در حوزه برندسازی به نحو مطلوب استفاده کنیم.

او افزود: در همین راستا ما در حوزه صنایع‌دستی نیز دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم و باید برای معرفی هرچه بهتر این هنر زیبا باید از برندینگ و صنعت چاپ و بسته‌بندی بهره ببریم و کالاهای زیبایی که با زحمت بسیار زیاد توسط هنرمند تولید شده را در روزنامه نپیچیم و به مشتری تحویل دهیم. خوشبختانه در سال‌های اخیر بسته‌بندی جای خود را در صنایع‌دستی باز کرده اما هنوز جای کار دارد و باید در این خصوص بیشتر تلاش کنیم.

بی‌طرفان در ادامه از صنایع‌دستی به‌عنوان یکی از مهمترین مولفه‌های سوغات یاد کرد و افزود: ما از صنایع‌دستی به‌عنوان «سوغات ملی» نام می‌بریم اما پیشنهاد من این است که صنایع‌دستی به نام «سوغات ایرانی» شناخته شود تا بتوانیم ظرفیت‌های این حوزه را به نحو مطلوب‌تری در داخل و خارج از کشور ارائه دهیم. 

هر کالای صنایع‌دستی، سفیر فرهنگی ماست 

محمدحسین عسکرپور. مدیرکل دفتر حمایت از تولید نیز در این نشست در سخنانی گفت: به منظور شناسایی و معرفی ارزش‌های صنایع‌دستی، امسال ۲۰ ارزش مهم صنایع‌دستی را احصا کردیم که سازگاری با محیط‌زیست، اصالت‌محور بودن، امکان مشارکت با مصرف‌کننده، خانواده‌محور بودن، بومی و منطقه‌ای بودن، عزت‌آفرینی و … از مهمترین ارزش‌های این هنرصعنت است.

او افزود: در زنجیره تولید صنایع‌دستی از خلق محصول تا عرضه به بازارهای داخلی و خارجی، بسته‌بندی دارم که در جای خود بسیار اهمیت دارد. از نظر ما صنایع‌دستی اقتصادهویت‌بنیان است و هر کالای صنایع‌دستی یک سفیر فرهنگی است. از این رو صنایع‌دستی برای ما بسیار ارزش دارد.

عسگرپور ادامه داد: هر نقش و نگاری که در صنایع‌دستی می‌بینیم دارای پیام است که هویت و هنر این سرزمین را نشان می‌دهد. دنیا امروز ارتباط را آسان‌کرده است و فناوری‌های نوین به کمک این آسان‌سازی ارتباط آمده است. از طرفی ما شاهد هستیم که ایرانی‌ها هرچه تولید کردند زیبا است و دارای نقوش مفهومی است.

مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی ادامه داد: به اعتقاد ما صنایع‌دستی مزیت نسبی ما نیست بلکه مزیت مطلق ما است. صنعت چاپ در ورود به حوزه بسته‌بندی صنایع‌دستی هیچ‌گاه مفهوم و طرح کم نخواهد آورد چرا که ایرانی‌ها هرگاه در طول تاریخ دست به طراحی زدند، شاهکار آفریدند و این بسیار ارزشمند است.

او یادآور شد: ما گنجینه نقوش داریم و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تا پایان سال جاری گنجینه نقوش را به صورت الکترونیکی و در قالب پلتفرم  و نرم‌افزار جدیدی رونمایی و عرصه خواهد کرد تا هنرمندان شاغل در صنعت چاپ از این گنجینه در طراحی، بسته‌بندی و برندسازی حوزه صنایع‌دستی استفاده کنند. 

برگزاری پنل‌های تخصصی

در این نشست همچنین پنل‌های تخصصی با موضوع چاپ و بسته‌بندی و تولید صنایع‌دستی برگزار شد و کارشناسان و فعالانی از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، انجمن علمی فناوری چاپ، دانشگاه و … به ارائه نظر و دیدگاه خود پرداختند.

در پایان این نشست همچنین از ۱۰ نفر از فعالان حوزه چاپ و بسته‌بندی صنایع‌دستی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir