به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ نشست خبری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور مهدی آذرپندار دبیر جشنواره در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر این جشنواره بیان کرد: یادی می‌کنم از سید شهدای مقاومت شهید حسن نصرالله و شهید نیل‌فروشان و شهدای مقاومت و امیدوارم در فضای جشنواره هم بتوانیم یادی از این شهدا داشته باشیم.

مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران درباره روند برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: فرایند آغاز جشنواره از آذر سال گذشته با انتشار فراخوان شصت و هشتمین جشنواره منطقه‌ای ساوالان در مشکین‌شهر آغاز شد. پس از یک دوره فترت در جشنواره‌های منطقه‌ای، اصرار داشتیم که قبل از برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره‌های منطقه‌ای را در ۳۱ استان برگزار کنیم تا به فیلم‌های استانی یک مسیر میان‌بر بدهیم. این اولین قدم در بهمن ماه سال گذشته در مشکین‌شهر برداشته شد.

آغاز روند برگزاری از فراخوان تا نمایش فیلم‌های منطقه‌ای

وی با اشاره به شرایط سخت برگزاری جشنواره افزود: این جشنواره با وجود بارش شدید برف برگزار شد و حتی فرود هواپیمای ما در آن دوره خبرساز شد. به مدد همکاران خوبمان، این جشنواره برگزار شد و دو جشنواره منطقه‌ای دیگر که قرار بود در خرداد و تیر برگزار شوند، به دلیل شهادت رئیس‌جمهور به تعویق افتادند و در شهریور برگزار شدند. خوشبختانه، به دلیل تغییر دولت‌ها خللی در برگزاری این جشنواره‌ها ایجاد نشد و امروز ۱۴ فیلم از جشنواره فیلم کوتاه تهران، از جشنواره‌های منطقه‌ای به این رویداد راه پیدا کردند.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران عملا از آذر ماه سال گذشته با انتشار فراخوان آغاز شد. ما از برگزاری جشنواره سال ۱۴۰۰ که مورد تایید اسکار قرار گرفت، خوشحالیم و جشنواره را در تاریخی ثابت برگزار می‌کنیم.

مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران در ادامه به دستاوردهای جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: جشنواره چهار سال پیاپی از ۲۷ مهر تا ۲ آبان برگزار می‌شود، زیرا فکر می‌کنیم ثبات تاریخ از ضروریات یک جشنواره بین‌المللی است. در فراخوان جشنواره، توجه ویژه‌ای به شعار آن داشتیم. در دو یا سه دوره گذشته، ما بر تنوع ژانرها و بومی‌گرایی تأکید داشتیم و امسال نیز در ادامه این سیاست، شعار جشنواره «جشنواره فیلم کوتاه تهران؛ پذیرای جهان خیال‌انگیز تو» انتخاب شد. این شعار از یک روند آسیب‌شناسی جشنواره نشأت می‌گیرد.

تاکید بر ژانرهای خیالی و نوآوری در تکنولوژی سینما

دبیر جشنواره چهل و یکم اظهار داشت: هنوز در برخی ژانرها، به ویژه ژانر علمی‌تخیلی، با چالش‌هایی مواجه هستیم و در فضای خیال‌انگیز نیز مشکلاتی داریم، زیرا ذائقه مخاطبان به نسخه ایرانی این ژانر عادت نکرده است. در بخش فیلم داستانی، ۲۶ فیلم دارای عنصر خیال‌انگیزی وجود دارد. نکته دیگر این است که وقتی به موضوع خیال‌انگیزی می‌پردازیم، بعد تکنولوژی آن نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به عنوان نخستین جشنواره سینمایی ایرانی، برای اولین بار بخش هوش مصنوعی را به جشنواره اضافه کردیم و با استقبال خوبی مواجه شدیم. در این رویداد، برای اولین بار می‌توانید فیلم‌های ساخته‌شده با هوش مصنوعی و واقعیت مجازی “وی آر” را مشاهده کنید که نیاز به عینک‌های مخصوص دارند.

وی ادامه داد: خوشحالیم که تعدادی از این فیلم‌ها ایرانی هستند. در مجموع، ۳۴۴ فیلم از کشورهای مختلف در این بخش دریافت کردیم که فیلم‌های ایرانی نیز شامل آن هستند. از ۱۱ فیلم پذیرفته شده، ۳ فیلم ایرانی است. همچنین، در بخش وی آر، از ۸ فیلم پذیرفته شده، یک فیلم ایرانی وجود دارد.

آذرپندار درخصوص بخش عکس افزود: نکته دیگر مربوط به بخش عکس است. در دوره‌های گذشته جشنواره فیلم کوتاه تهران، بخش عکس اهمیت زیادی داشت و برگزاری همزمان این دو بخش به آسیب دیدن بخش عکس منجر می‌شد. انجمن مسئولیت‌هایی در حوزه عکس داشت که در دهه ۹۰ به آن توجهی نمی‌شد. به همین دلیل، ما تصمیم گرفتیم به این موضوع توجه بیشتری داشته باشیم. امسال برای اولین بار، این بخش به‌صورت جداگانه در قالب یک جشنواره مستقل برگزار می‌شود و دبیر جداگانه‌ای نیز دارد.

وی ادامه داد: ین تغییر باعث افزایش چشم‌گیری در تعداد عکس‌های دریافتی شده است. سال گذشته، ۸۰۰ عکس به دبیرخانه رسید، اما امسال تعداد عکس‌های دریافتی به ۶۷۲۲ عکس رسید که شش برابر دوره قبلی است. برای درک بهتر این وضعیت، می‌توان آن را با بخش عکس جشنواره هنرهای تجسمی مقایسه کرد.

آذرپندار درباره تغییرات جدید در جشنواره توضیح داد: نکته قابل توجه این است که به مدت تقریباً پنج دوره، بخش مستند جشنواره به دلیل هم‌زمانی با نمایش نخستین جشنواره سینماحقیقت، از کیفیت خود کاسته بود. به این ترتیب، اگر فیلمی به جشنواره فیلم کوتاه تهران می‌آمد، دیگر نمی‌توانست در جشنواره سینماحقیقت شرکت کند. اما با تعاملاتی که با آقای حمیدی مقدم داشتیم، این مشکل برطرف شد.

وی در ادامه درباره بخش بین‌الملل گفت: در این بخش شاهد اتفاقات ویژه‌ای بودیم. از ۱۵۰ کشور مختلف، بالغ بر ۱۳ هزار اثر به ما رسید. ما نمی‌خواهیم صرفاً به کمیت توجه کنیم، اما اگر به جشنواره‌های معتبر جهانی نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که چه تعداد فیلم دریافت می‌کنند. در دوره گذشته، ۷۲۰۰ فیلم داشتیم که رکوردی جدید بود، اما امسال دو برابر آن، آثار دریافت کردیم. همکاران ما در بخش بین‌الملل تلاش کردند تا پلتفرم‌های بومی کشورهای مختلف را شناسایی کنند. به عنوان مثال، متوجه شدیم که سینماگران چینی به دلیل ضعف در زبان انگلیسی، از پلتفرم‌های داخلی خود استفاده می‌کنند و در نتیجه، امسال حدود ۲۰۰۰ فیلم از چین به ما رسید. همچنین، در اسپانیا نیز وضعیت مشابهی بود و سینماگران از هند ۱۰۵۸ فیلم و از اسپانیا ۱۰۱۴ فیلم برای ما ارسال کردند.

هزینه ثبت‌نام و تاثیر آن بر حضور فیلم‌ها در پلتفرم‌های جهانی

دبیر جشنواره بیان کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که ثبت‌نام در برخی بخش‌های جشنواره فیلم کوتاه تهران هزینه‌بر است. زمانی که ثبت‌نام رایگان نباشد، این موضوع به نفع پلتفرم‌ها خواهد بود. به عنوان مثال، یکی از پلتفرم‌های معتبر جهانی در صدر آثار خود، آثار مربوط به جشنواره فیلم کوتاه تهران را قرار داده است، اما با این وجود، ما به عنوان ارزان‌ترین جشنواره مورد تایید اسکار به شمار می‌رویم، حتی با وجود تحریم‌ها.

نشست‌های تخصصی و پاسخ به حواشی جشنواره فیلم کوتاه تهران

وی در خصوص نشست‌های تخصصی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: در این دوره، ۲۰ نشست تخصصی برگزار می‌شود و حدود ۱۶۰ نفر از این ظرفیت استفاده کرده و پکیج خریده‌اند. همچنین، امسال بلیت‌فروشی خواهیم داشت و تأکید می‌کنم که کارت‌های شما برای ورود به سالن کافی نیست و باید بلیت دریافت کنید. لازم است صندلی خود را رزرو کنید. بنابراین، تمامی صاحبان آثار، اهالی رسانه و سینماگران باید برای تماشای آثار، بلیت رزرو کنند. بلیت‌فروشی عمومی از روز سه‌شنبه آغاز خواهد شد و پیش‌بینی می‌کنیم که سال پر استقبالی داشته باشیم.

در ادامه، نشست به پرسش و پاسخ اختصاص یافت. آذرپندار در واکنش به فضاسازی‌ها علیه جشنواره و حضور برخی افراد در هیئت انتخاب و به عنوان دست‌اندرکاران جشنواره گفت: برای برخی رسانه‌ها ناراحتم، زیرا زمانی احترام بیشتری داشتند و به نظر من رسانه نباید حیثیت خود را برای مسائل شخصی به خطر بیندازد. افتخار ما در انجمن این است که در هر اتاق یک فیلمساز و عکاس حرفه‌ای داریم. آیا وقتی این ظرفیت موجود است، باید مانع حضور آن‌ها در عرصه فیلمسازی شویم؟ در دوره‌های اخیر، جریان فیلمسازی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و تولیدات افزایش یافته است.افرادی که در انجمن سینمای جوانان ایران فیلم تولید می‌کنند، فیلم‌هایشان در واقع تحت حمایت انجمن نیست و در جاهای دیگر ساخته شده‌اند. زمانی که من به انجمن پیوستم، هیئت مشاوران و هیئت انتخاب را معرفی کردیم تا شائبه‌ها برطرف شود. آیا ممکن است من فشاری برای انتخاب یک فیلم وارد کنم و صدای کسی درنیاید؟ آیا در جشنواره رشد و جشنواره فیلم فجر نیز من تصمیم گرفتم که فیلم “مدیر مدرسه” انتخاب شود؟

افزایش سهم استان‌ها و کیفیت فیلم‌ها در جشنواره

آذرپندار درباره سهم استان‌ها گفت: در بخش داستانی، تعداد فیلم‌های استان‌ها افزایش یافته است، اما در بخش پویانمایی و مستند با کاهش تعداد فیلم مواجه بوده‌ایم، چرا که تولیدکننده‌های گسترده‌ای در حوزه پویانمایی نداریم. این کاهش، زنگ خطری را به صدا درآورده است. آمار میانگین جشنواره به‌ویژه در آثار پویانمایی تحت تأثیر قرار گرفته است، اما ما حتماً سعی خواهیم کرد سهم خود را افزایش دهیم. دبیر جشنواره افزود: با این حال، بخش پویانمایی امسال جشنواره کیفیت بسیار خوبی دارد و اگر نگاهی به این بخش بیندازید، با فیلم‌های خوب مواجه خواهید شد.

وی درباره رزرو بلیت نیز گفت: همواره حمایت و همراهی بچه‌های رسانه را داشتیم و از همه شما سپاسگزارم. اما بحث نظم را همواره مدنظر داریم. میزان استقبال از جشنواره در آینده نشان خواهد داد که آیا می‌توانیم ظرفیت جداگانه‌ای برای خبرنگاران در نظر بگیریم یا خیر. البته این به معنای بی‌وفایی ما نیست؛ فقط با رزرو کردن بلیت می‌توانید به تماشای فیلم‌ها بنشینید. تقریباً تمام سالن‌های پردیس سینمایی ملت در ایام برگزاری جشنواره به نمایش فیلم‌ها اختصاص می‌یابند.

وی درباره حضور فیلمسازان بین‌المللی در جشنواره گفت: اگر شرایط پروازها دچار خلل نشود، آن‌ها به جشنواره خواهند آمد. همچنین، وی بیان کرد: ۳۰ درصد از فیلم‌های پذیرفته‌شده در جشنواره محصول انجمن سینمای جوانان ایران است که این عدد هر ساله تکرار می‌شود. امسال انجمن ۳۰۱ فیلم در جشنواره دارد و نهایتاً حضور ۳۰ درصدی را به خود اختصاص داده است. در بخش انتخاب فیلم، برای ما تفاوتی ندارد که فیلم متعلق به کجا باشد یا نه. بسیاری از فیلم‌های انجمن شرایطی دارند که انجمن بخشی از هزینه ساخت آن‌ها را تقبل کرده است. به طور کلی، انجمن ۲۵۰ میلیون تومان برای ساخت فیلم‌ها هزینه می‌کند و فیلمساز باید بقیه هزینه را از منابع دیگر تأمین کند. امسال فیلمی در بخش مسابقه داریم که تنها ۱۵ میلیون تومان بابت آن هزینه شده و با همین مبلغ ساخته شده است.

دبیر جشنواره درباره بودجه امسال توضیح داد: سازمان سینمایی حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیارد تومان برای برگزاری جشنواره اختصاص داده است، علاوه بر آن حامیان مالی کوچک و بزرگی نیز در این رویداد مشارکت دارند. همچنین باید بگویم که امسال با چالش‌های مالی زیادی مواجه بودیم، به‌ویژه به دلیل تغییر دولت‌ها که همواره پیچیدگی‌های مالی را افزایش می‌دهد.

دبیر جشنواره درباره اضافه شدن بخش هوش مصنوعی و رقابتی بودن آن گفت: فیلم‌های این بخش با فناوری خاصی ساخته شده‌اند، اما تماشای آن‌ها نیاز به تشریفات خاصی ندارد. در این دوره دو باکس فیلم هوش مصنوعی خواهیم داشت و این بخش داوران جداگانه‌ای دارد. حتی برای انتخاب آثار، از یک عضو خارجی نیز استفاده کردیم. در بخش واقعیت مجازی، فیلم‌ها باید با عینک‌های مخصوص تماشا شوند که جزئیات آن اطلاع‌رسانی خواهد شد. به نظر می‌رسد این دو بخش جزو ویژگی‌های منحصربفرد جشنواره باشند و هر دو بخش جایزه خواهند داشت.

آذرپندار درباره موضوع ممیزی گفت: در سال ۱۴۰۱، مسأله ممیزی نبود بلکه بحث بر سر حضور در جشنواره بود. برخی معتقد بودند جشنواره جزئی از پروژه عادی‌سازی است، چنان که سال گذشته هم فیلمی با این مضمون داشتیم. امسال نیز فیلم‌های سیاسی در جشنواره خواهیم داشت. ما معتقدیم فضای نمایش برای فیلم‌های سیاسی بازتر شده است، اما برای فیلم‌هایی که می‌خواهند در حوزه‌های اخلاقی تابوشکنی کنند، شرایط سخت‌تر است. در بخش‌های مختلف جشنواره، فیلم‌های سیاسی حضور دارند و خوشبختانه امسال چالش ممیزی نداشتیم. چالش‌های این‌چنینی معمولاً زمانی بروز می‌کنند که آثار اعلام شوند و فیلمسازان به اعتراض بپردازند، اما امسال چنین اتفاقی نیفتاد.

آذرپندار در پایان خاطر نشان کرد: درباره موضوعاتی مانند اتفاقات ۱۴۰۱ منعی برای پرداختن نداریم. اینطور هم نیست که استقبال زیادی در این حوزه شده باشد. ترجیح فیلمسازان هم این نیست که درباره موضوعات مناقشه‌برانگیز فیلم بسازند. ما تلاش می‌کنیم درباره موضوعات سیاسی فضای بازی را داشته باشیم.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir