ایسنا/فارس مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از اختصاص بیش از ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت، حفاظت و ساماندهی کاخ ساسانی سروستان خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی امروز، ۱۵ مهرماه در دیدار با غلامرضا توکل نماینده مردم شهرستان‌های سروستان، خرامه و کوار در مجلس شورای اسلامی گفت: کاخ ساسانی سروستان یکی از بناهای ثبت‌شده در فهرست جهانی است که هم‌اکنون دو پروژه مهم مرمتی و حفاظتی در این بنای جهانی در حال اجرا است.

وی افزود: اجرای مسیر دو منظوره بازدید و دسترسی ایمن به فضاهای معماری کاخ سروستان با بیش از دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان اعتبار اجرای می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ادامه داد: سامان‌دهی و اجرای مسیر دو منظوره (حفاظتی ـ گردشگری) برای گنبد آجری کاخ ساسانی سروستان در دستور کار است به‌طوری‌که با اجرای این پروژه‌ها مسیر دسترسی پله به بالای گنبد برای بازدیدکنندگان و گردشگران به فضای داخلی (فراز گنبد) فراهم می‌شود.

ثابت اقلیدی در ادامه سخنانش به پروژه مرمتی حمام کهنه خرامه نیز اشاره کرد و گفت: این حمام تاریخی با اعتبار بیش از ۲۰۰ میلیون تومان در حال مرمت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس در ادامه به بازدید اخیرش از شهرستان خرامه و بررسی‌های میدانی از آثار تاریخی این شهرستان اشاره کرد و گفت: آثار تاریخی و گردشگری شهرستان خرامه کمتر شناخته‌ شده‌ است و می‌طلبد با تعریف و اجرای یکسری رویدادها این آثار به مقصد گردشگری تبدیل شوند.

ثابت اقلیدی با بیان اینکه شهرستان خرامه فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی دارد، بر ضرورت مشارکت خیرین، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی شهرستان برای مرمت آثار تاریخی و ایجاد تأسیسات خدمات گردشگری تأکید کرد.

وی همچنین به تعدد خانه‌های قدیمی در شهرستان اشاره کرد و افزود: این بناها قابلیت تبدیل‌شدن به‌عنوان اقامتگاه‌های بوم گردی رادارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس همچنین مشارکت سرمایه‌گذاران در پروژه‌های گردشگری و مرمتی در شهرستان‌ها را ضروری دانست و به حمایت تمام‌قد این اداره کل به‌عنوان متولی اصلی گردشگری در استان از سرمایه‌گذاران در حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی هم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر امکانات و تمهیدات مناسبی برای سرمایه‌گذاری در شهرستان‌های استان به وجود آمده است و سرمایه‌گذاران به‌هیچ‌عنوان با بروکراسی اداری مواجه نخواهند شد.

ثابت اقلیدی در ادامه سخنانش به برخی از جاذبه‌های طبیعی در شهرستان سروستان هم اشاره کرد و افزود: چشمه آب‌معدنی یکی از جاذبه‌های طبیعی روستای مهارلو در این شهرستان است که هرساله مقصد مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است و هم‌اکنون به یکی از مناطق نمونه گردشگری تبدیل‌شده که نیازمند ورود سرمایه‌گذار به این منطقه و ایجاد یک سری زیرساخت‌های مناسب گردشگری است.

 وی همچنین تأکید کرد: به‌طور حتم ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و امکانات لازم و ضروری در این منطقه با همکاری مسئولین محلی و نهادهای فرهنگی و اجرایی می‌تواند شرایط حضور گردشگران را در این روستاهای منحصربه‌فرد تاریخی امکان‌پذیر کند.

به گزارش ایسنا، حمام کهنه شهر خرامه متعلق به دوران صفویه به شماره ۵۰۵۳ در فهرست ملی به ثبت رسیده که طی چند سال اخیر مورد مرمت میراث فرهنگی قرار گرفته است.

کاخ سروستان یکی از بناهای مربوط به دوره ساسانیان در فارس است که یکی از آثار ثبت جهانی در منظر باستان‌شناسی ساسانی قرار دارد. بنای یادمانی سروستان در ۱۳ کیلومتری جنوب شهر سروستان و در میانه راه شیراز به فسا در جنوب باختری ایران واقع‌ شده است. بنای ساسانی معروف به کاخ سروستان را مردم محلی قصر ساسان یا چارطاق می‌نامند و به شکل همگانی با نام کاخ سروستان شناخته شده است.

چشمه آب معدنی مهارلو در ۵۷ کیلومتری شهر سروستان و درون روستای مهارلو واقع است و از چشمه‌های معدنی ایران به‌شمار میرود و کاربرد آب‌درمانی دارد.

انتهای پیام 

source

توسط irmusic4.ir