محمد حاتمی مطرح کرد؛

«سرگیجه» مشابه خارجی ندارد/ راهی برای نشان دادن فضای دوستانه آدم‌ها





محمد حاتمی با اشاره به اینکه برنامه «سرگیجه» ساخته شده در اتاق فکر یک مجموعه تولید برنامه است، تأکید کرد: این برنامه مشابه خارجی ندارد.

محمد حاتمی، کارگردان مجموعه رئالیتی شو «سرگیجه» که این روزها در پلتفرم فیلم‌نت در حال پخش است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره شکل‌گیری ایده ساخت این مجموعه اظهار کرد: حدودا چهار سال پیش در اتاق فکر مجموعه‌مان دیبا‌فیلم با جمعی از اعضای خلاق مجموعه با جمع بندی ایده‌ها به ساختار این پروژه رسیدیم و در ایام کرونا یک نسخه تست با حضور تعدادی از چهره‌ها ضبط کردیم تا ساختار بازی به طور کامل مشخص شود و با جمع بندی واکنش‌ها به بهترین فرم برسیم که سرانجام با جذب سرمایه‌گذار به تولید رسیدیم.

حاتمی تأکید کرد: ایده اصلی برنامه «سرگیجه» در اتاق فکر مجموعه دیبافیلم طراحی شده و مشابه خارجی ندارد. ما تقریبا در هر فصل تمام چالش‌های برنامه را تغییر می‌دهیم، مگر چالش‌هایی که مطمئن باشیم تکرارش باز هم جذاب است اما در همین چالش‌ها هم تغییراتی را در جزییات مشاهده خواهید کرد چرا که حس میکنیم مخاطب وقتی متوجه شود که تیم سازنده برایش احترام قائل شده و سعی کرده بهترینِ خودش را ارائه دهد، حتما با اثر همراهی بیشتری خواهد داشت و جواب این احترام را به ما برمیگرداند.

وی افزود: در این برنامه سعی کردم به شرکت کننده‌ها توصیه کنم که گویی در فضای دوستانه خودشان حضور دارند و راحت باشند و ادبیات راحتی داشته باشند و حتی اصطلاحاً کل‌کل‌های دوستانه خودشان را دنبال کنند. گاهی این حس رقابت خیلی بیشتر شکل می‌گرفت که نتیجه‌اش واکنش‌های مختلف مخاطب هم بود که البه سلیقه مخاطب‌ها ثابت نیست؛ بعضی‌ها دوست دارند فضا خیلی آرام پیش برود و بعضی تنش را می پسندند و حالا ما به عنوان سازنده باید سعی کنیم با توجه به ظرفیت هر گروه جذاب‌ترین حالت‌شان را نمایش دهیم.

این کارگردان درباره انتخاب شرکت‌کننده‌های حاضر در قسمت‌های مختلف برنامه «سرگیجه» گفت: از آنجایی که ساختار و فرم برنامه را بدون حضور مجری رقم زدیم این خودش چالش و اتفاق بزرگی بود که یک مسابقه بدون مجری اجرا کنیم. شاید هر کسی سمت ساخت چنین فرمی نرود چرا که وجود یک مجری مطرح و چهره روند تولید را می‌تواند راحت‌تر کند ولی ما دنبال راحتی نبودیم و در تلاش بودیم که فضای جدیدی را پیش ببریم که وابسته به مجری نباشد. در بخش انتخاب شرکت‌کننده‌ها هم با همه محدودیت‌هایی که داشتیم سعی کردیم ویژگی‌های شرکت‌کننده‌ها به شکلی باشد که بتوانند یکدیگر را تکمیل کنند و هر کدام ویژگی خاصی داشته باشند.

وی افزود: سن و سال متفاوت و میزان شوخ طبعی و به صورت کلی شیمی شخصیتی افراد را در نظر گرفتیم و همچنین در انجام چالش‌ها نیاز بود که شرکت‌کننده‌ها به اندازه کافی انعطاف‌پذیر و همراه باشند تا بتوانیم بهترین لحظه‌ها را با آن‌ها به وجود بیاوریم.

حاتمی درباره حضور بانوان در برنامه «سرگیجه» گفت: فعلا بنا بر ساخت ۵ فصل بوده ولی حتما اگر ساخت این برنامه را ادامه دهیم به سمت حضور شرکت‌کننده‌های خانم نیز می‌رویم. البته ما در همین چند فصل شاهد فعالیت خانم‌ها در چالش‌های بیرونی بودیم که من این حضور را از حضور به عنوان شرکت‌کننده با ارزش‌تر می‌دانم. توانمندی خانم ها در مشاغل سخت دیدنی است و حتی حضور پر شور و انرژی‌شان  در دل جامعه جذابیت داشت که خیلی از موفقیت‌های ما را ساخت. در فصل‌هایی که به پخش رسید ما شاهد توانایی و تأثیرگذاری بانوان در زمینه‌های خلبانی، فعالیت‌های صنعتی در ارتفاق برج، مربی غواصی، بدلکاری، معلمی و همچنین حضور تأثیرگذارشان در برخورد با شرکت‌کننده‌ها در خیابان بودیم.

این کارگردان در پاسخ به پرسشی درباره انتقادهای صورت گرفته از برنامه «سرگیجه» که برخی منتقدان بر غیر واقعی بودن واکنش مردم اشاره داشتند،‌ گفت: شرکت‌‌کننده‌ها همانطور که در برنامه می‌بینید چالش‌ها را به صورت واقعی اجرا می‌کنند و مردمی که در شهر مشاهده می‌کنید دقیقاً افراد عادی جامعه هستند. ما در مترو با هفت تصویربردار به صورت پنهانی در دل مردم حضور داشتیم تا لحظه‌های تکرارنشدنی چالش‌های در حال اجرا را ثبت کنیم.

حاتمی درباره نحوه پخش این برنامه گفت: با توجه به اینکه در این زمان کارهای مختلفی با تبلیغات گسترده در فضای مجازی به پخش رسیده‌اند و ما با کمترین تبلیغات شاهد توجه بسیار خوبی از مخاطبان هستیم به طوری که گویا مخاطب برنامه را کشف می‌کند و همچنین متوجه متفاوت بودن آن شده برای ما از هر تبلیغاتی ارزشمندتر است و اینکه مخاطبان با دیدن این برنامه آن را به دیگر اطرافیان و دوستانشان پیشنهاد می‌کنند مسئله دیگری است که برای ما بسیار ارزشمند است.

این کارگردان در پایان اظهار کرد: برنامه «سرگیجه» رئالیتی شویی است که مخاطب را بدون مجری با فضای متفاوتی رو در رو میکند و نشان می‌دهد که آدم‌ها ممکن است هر کاری در فضای دوستانه‌شان انجام دهند و خیلی نباید آدم‌ها را مرزکشی کرد. این برنامه ما را دعوت می‌کند تا سعی کنیم از بودن در لحظه‌ها لذت ببریم؛ ممکن است یک روز نجم‌الدین شریعتی را ببینید که در مترو جوک تعریف می‌کند و این اتفاق خوبی است که آدم‌ها را در یک تیپ شخصیتی مشخص نبینیم. در پایان از تیم تولید این برنامه که با جان و دل پای کار بودند و عوامل با اخلاقی که بیشترین سختی‌ها را برای به نتیجه رسیدن این کار تحمل کردند سپاسگزاری می‌کنم.



انتهای پیام/


source

توسط irmusic4.ir