میراث‌آریا: توسعه گردشگری به عنوان یکی از مهم‌ترین راهبردهای برنامه‌ریزی توسعه پایدار است که امروزه از آن به عنوان یکی از پیشروترین فعالیت‌های اقتصادی و صنعت در حال رشد و ابزاری تأثیرگذار برای افزایش درآمد در سطوح مختلف کشورها یاد می‌شود.  

منطقه نمونه گردشگری، منطقه‌ای با مرز و بوم مشخص و مساحت معین است که در جوار جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی، طبیعی و گردشگری کشور با هدف ارائه خدمات به گردشگران توسط بخش غیر دولتی تاسیس و اداره می‌شود.  

مناطق نمونه گردشگری محدوده‌ای است که به دلیل وجود جاذبه‌های مهم گردشگری و ظرفیت‌های توسعه، قابلیت احداث مجموعه‌ای از تاسیسات گردشگری را به منظور ارائه کلیه خدمات و کالاهای مورد نیاز گردشگران مانند خدمات اقامتی، پذیرایی، تفریحی، فرهنگی، ورزشی و… در یک مکان واحد دارد. مناطق نمونه گردشگری به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری قابل عرضه برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

این مناطق به دلیل تسهیلاتی که برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنند و فضای متنوع و کاملی که از جهت امکانات در اختیار گردشگران قرار می‌دهند، می‌توانند عامل مهمی در پیشرفت گردشگری زنجان و افزایش گردشگران و در نتیجه توسعه مناطق به شمار آیند.  

یکی از راه‌های مطلوب بهره مندی از ظرفیت گردشگری هر منطقه ایجاد مناطق نمونه گردشگری با هدف جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری است که به طور مستقیم اشتغال و اقتصاد را برای مردم آن منطقه به همراه دارد.  

تاریخچه شهر زنجان

در معدن نمک چهرآباد زنجان شش مومیایی پیدا شد که متعلق به دوران هخامنشیان و ساسانیان هستند؛ این امر نشان از قدمت این سرزمین دارد. بر اساس نوشته های حمد الله مستوفی (مورخ، جغرافیدان، شاعر و نویسنده ایرانی قرن هشتم هجری قمری) این شهر را اردشیر بابکان بنیانگذار سلسله ساسانیان پایه گذاری کرد. از آنجا که زنجان در مسیر تجاری ری به آذربایجان قرار داشت، از موقعیت استراتژی ویژه ای بهره مند شد و همین امر سبب رونق آن در سال های دور بود. در اواخر دوران سلطنت محمدشاه قاجار، پیروان فرقه بابیت که در مناظره های علمی مغلوب مسلمانان شده بودند، دست به شورش زدند و عده زیادی از مردم زنجان را به قتل رساندند. شورش بابیان ادامه داشت تا آنکه امیرکبیر (نخست وزیر وقت) موفق به سرکوب آنان شد و مجددا آرامش را به زنجان بازگرداند. در حال حاضر استان زنجان دارای معادن بسیاری از مواد معدنی فلزی و غیرفلزی است و به عنوان یکی از ثروتمندترین استان های کشور شناخته می شود. معادن این منطقه سهم قابل توجه ای از صادرات غیرنفتی ایران را به خود اختصاص داده اند.

چند نمونه از مناطق نمونه گردشگری استان زنجان عبارت است از: 

مناطق نمونه گردشگری استان زنجان

منطقه نمونه گردشگری کتله خور گنجینه‌ای در استان زنجان 

غار کتله خور در ۱۶۵ کیلومتری جنوب باختری استان زنجان در مسیر گردشگری زنجان- سلطانیه- کتله خور و همدان واقع شده است.

این غار یکی از زیباترین غارهای جهان است و قدمت قندیل‌های آهکی آن به میلیون‌ها سال قبل می‌رسد. کتله در زبان ترکی به معنی پستی و بلندی و ناهمواری داخل غار است و خور آسایش و آسانی را دربر می‌گیرد. شاید وجه تسمیه غارکتله خور  پستی و بلندی‌های راحت ودنج آن است.  

کتله خور را می‌توان یکی از مهمترین جاذبه های توریستی استان زنجان دانست. توپوگرافی این منطقه شامل تپه ماهورها و کوهستانهای بلند است که پوشش جنگلی و مرتع زیبایی خاصی به آن بخشیده است. این غارشگفت‌انگیز می‌تواند درجذب طبیعت گردان و گردشگران به استان زنجان جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. سالانه گردشگران از نقاط مختلف جهان در تمامی فصول از جاذبه‌های این غار زیبا بازدید می‌کنند.

اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری مختلف در این منطقه جزء اولویت‌های سرمایه‌گذاری استان در بخش گردشگری بوده و جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌های سودآور در این منطقه مورد تشویق و حمایت است.

مناطق نمونه گردشگری استان زنجان

منطقه نمونه گردشگری سلطانیه

این منطقه در ۳۵ کیلومتری شهر زنجان در محدوده شهرستان ابهر در دشتی وسیع با موقعیتی منحصر به فرد قرار گرفته است. اقلیم مساعد و مطبوع منطقه در فصول مختلف سال، محیط مناسبی را برای گذراندن اوقات فراغت، گردشگری و تفریح فراهم می‌آورد.

این منطقه دارای زیرساخت‌های مناسب از جمله راه دسترسی، شبکه برق، شبکه گاز و آب آشامیدنی بوده و با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی مهم از جمله گنبد سلطانیه، تپه نور، حمام سالار، تپه قلعه سلطانیه، تپه کاروانسرا، بازار شهر سلطانیه، ارگ سلطنتی (کهندژ)، شهر تاریخی سلطانیه، بقعه ملاحسن کاشی، بقعه و خانقاه چلبی اوغلی، معبد تاریخی داش کسن (آرامگاه سلطان ابوسعید بهادر)، بقعه امامزاده عبدالله، اوزاخ امامزاده، چمن سلطانیه، زمینه‌های مناسبی را برای سرمایه‌گذاری در زمینه احداث هتل و مراکز تفریحی، ورزشی‌ و علمی فراهم کرده است.  

مناطق نمونه گردشگری استان زنجان

منطقه نمونه گردشگری سد گلابر

این منطقه در حاشیه روستای گلابر از توابع شهرستان ایجرود واقع شده است. دریاچه زیبای سد گلابر در فاصله ۳ کیلومتری روستای گلابر موجب زیبایی منطقه در تمامی فصول سال شده است. وجود منابع آبهای سطحی و زیر زمینی و حاصلخیزی منطقه، صخره‌های دیواری شکل، زمین‌های مسطح و شیب دار و تپه ماهوری و نیز زیرساخت‌های لازم، زمینه‌های مناسبی را در جذب سرمایه‌گذاری برای ایجاد واحدهای خدماتی رفاهی اقامتی و تفریحی در منطقه فراهم کرده است.  

مناطق نمونه گردشگری استان زنجان

منطقه نمونه گردشگری شیت

این منطقه در شهرستان طارم و در فاصله حدود ۶۰ کیلومتری مرکز استان قرار گرفته است. جریان رودخانه مهم قزل اوزن با اکوسیستم تالابی رودخانه ای، وجود تنوع اقلیمی و ارتفاعات و قلل متعدد، پوشش گیاهی و جانوری در مناطق حفاظت شده و همچنین وجود آثار طبیعی و تاریخی منحصر به فرد از جمله یخچال¬های طبیعی (ولیدر)، تنوع تولیدات بومی، صنایع دستی و ظرفیت‌های کشاورزی، موقعیت بسیار مناسبی را برای سرمایه‌گذاری در این منطقه ایجاد نموده است.  

بخشی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری روستا عبارت از: چشمه سارها، قلعه شیت، رودخانه چهار فصل، غار سیدباغی، ییلاق دولا و ییلاق نراب و امامزاده سید محمد ماهوری شیت هستند.

مناطق نمونه گردشگری استان زنجان

منطقه نمونه گردشگری سد تهم

منطقه نمونه گردشگری سد تهم در فاصله حدود ۱۰ کیلومتری شمال شهر زنجان در مسیر ارتباطی زنجان-طارم-ماسوله و در جوار دریاچه زیبای سد تهم با چشم‌انداز دریاچه و مناظر طبیعی اطراف آن قرار گرفته است. این منطقه اغلب مورد توجه گردشگران و علاقه‌مندان به ماهیگیری و ورزش‌های آبی است.

وجود زیرساخت‌های مناسب از جمله راه دسترسی، نزدیکی به مرکز استان، عبور خطوط انتقال انرژی و… زمینه‌های مناسبی را برای سرمایه‌گذاری در احداث واحدهای خدماتی رفاهی اقامتی و تفریحی فراهم کرده است.  

منطقه نمونه گردشگری انگوران

این منطقه یکی از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌شده‌ ایران است که در مرز ۳ استان زنجان، آذربایجان غربی و کردستان قرار گرفته‌است. منطقه انگوران حدود ۱۲۵ هزار هکتار (۱۲۵۰ کیلومتر مربع) وسعت دارد که نزدیک به ۳۰ هزار هکتار آن پناهگاه حیات وحش و بقیه به عنوان منطقه حفاظت‌شده تعیین شده‌اند.

انگوران، منطقه‌ای کوهستانی است و زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی خنک دارد و از نظر تقسیمات کشوری در شهرستان ماه‌نشان در بخش غربی استان زنجان قرار دارد.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir