به‌گزارش میراث‌آریا، روز گذشته ۱۵ مردادماه مدیرکل و معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد در سفر به شهرستان اشکذر به همراه امام جمعه و فرماندار این شهرستان، آخرین وضعیت پروژه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان را مورد بررسی قرار داده و از برخی بناهای مهم و پروژه‌های این شهرستان بازدید کردند.

در ابتدا از ساختمان نیمه‌تمام موزه مردم‌شناسی اشکذر بازدید شد، این پروژه سال‌هاست که نیمه‌تمام رهاشده که مقرر شد با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، موانع قانونی این پروژه مرتفع شود و با مساعدت فرمانداری شهرستان، اعتباری برای این موزه در نظر گرفته‌شده تا پروژه تکمیل شود.

همچنین با توجه به اینکه ساختمان فعلی موزه مردم‌شناسی اشکذر، نیازهایی برای ارتقاء و بهسازی دارد مقرر شد، از طرف شهرستان، یک بهره‌بردار مورد اعتماد معرفی شود و با کمک اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، شرایط بهتری برای موزه موجود رقم بخورد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد و همراهان در ادامه از بنای تاریخی آسیاب آبی اشکذر بازدید کردند. آسیاب آبی اشکذر از بناهای فاخر و ارزشمند استان است که با توجه به محوطه‌سازی بیرونی آسیاب و ایجاد فضای سبز، سازه آسیاب دچار آسیب شده و نیاز به بررسی کارشناسی و رفع مشکلات پیرامونی دارد. در این راستا تصمیم‌گیری شد تا با همکاری شهرداری اشکذر برای رفع این مشکل اقدام شود، همچنین تنوره آسیاب نیز با همکاری بهره‌بردار بازسازی شود.

از سوی فرماندار و امام جمعه شهرستان اشکذر درخواست ثبت تعدادی از آثار ناملموس شهرستان مطرح و راهنمایی لازم در این خصوص توسط مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان انجام شد.

با توجه به حضور هرساله گردشگران در مراسم مذهبی حسینیه سفید اشکذر، قرار بر این شد تا جلسه‌ای با هیئت امناء حسینیه تشکیل و در خصوص ایجاد شرایط بهتر برای حضور گردشگران خارجی در مناسبت‌های مذهبی این مکان در آینده، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شود.

در ادامه در بازدید از بازارچه صنایع‌دستی مجومرد، موضوع جداره سازی و کف سازی بازارچه با مشارکت شهرداری مجومرد بررسی شد.

از تصمیمات اتخاذشده در بازدید از حسینیه مجومرد و مقبره شهدای آن، تهیه طرح توسط این اداره‌کل برای انجام بهسازی، جداره سازی و کف سازی این حسینیه و قبور شهدا در یک برنامه مشارکتی بود.

همچنین مقرر شد با همکاری فرمانداری اشکذر در سال ۱۴۰۳، اعتباری برای پروژه‌های اجرایی این شهرستان و برگزاری رویدادهای گردشگری در نظر گرفته شود تا شاهد تقویت گردشگری شهرستان اشکذر باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد در ادامه از روستای تاریخی کافی آباد بازدید کرد که با توجه به درخواست اعضای شورای روستا و اهالی آن، در خصوص جداره سازی و مرمت بافت تاریخی روستا، مقرر شد در اعتبارات سال ۱۴۰۳ مبلغی برای این روستای تاریخی در نظر گرفته شود و با مشارکت دهیار و اهالی روستا، اقدامات ضروری مرمتی اجرایی شود.
 

بررسی وضعیت پروژه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشکذر/ لزوم تکمیل ساختمان موزه مردم‌شناسی و رفع مشکلات سازه‌ای بنای ارزشمند آسیاب آبی اشکذر

بررسی وضعیت پروژه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشکذر/ لزوم تکمیل ساختمان موزه مردم‌شناسی و رفع مشکلات سازه‌ای بنای ارزشمند آسیاب آبی اشکذر

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir