به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، مراسم روایت ثبت جهانی هگمتانه امروز دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، عبدالرسول وطن دوست مشاور امور بین الملل معاون میراث‌فرهنگی، احمد پاکتچی سفیر ایران در یونسکو، محمدحسن طالبیان معاون سابق میراث فرهنگی کشور ، مصطفی پورعلی مشاور قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور، علیرضا ایزدی مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی در موزه ملی ایران برگزار شد.

محمد حسن طالبیان معاون سابق میراث‌فرهنگی کشور در این مراسم گفت: آزادسازی ساختمان و خانه‌ها کار بزرگی بود که باستان‌شناسان کشورمان قبل از ثبت جهانی هگمتانه انجام دادند و کاوش‌های سریع توسط آقای صراف و آقای آذرنوش و … نیز به این روند کمک کردند.

 

او درباره فرایند ثبت جهانی یک اثر بیان کرد: فرایند ثبت جهانی هگمتانه در سال ۲۰۰۸ شروع شد، ارسال پرونده برای یونسکو در سال ۱۴۰۰ و حضور ارزیاب در سال ۱۴۰۲ انجام شد. از سویی موضوعی که همیشه دنبال می‌کردیم بحث و اهمیت سند حفاظت و مدیریت بود که مشارکت مردم و آموزش به آنها در این زمینه برای ما بسیار مهم است و باید برای تمام محدوده بافت تاریخی هگمتانه برنامه جدی داشته باشیم.

 

طالبیان افزود: توجه به محور نوظهور غرب در کشور و موضوع ترافیک در همدان همیشه برای ما مهم بوده و این موضوع در مصوبه شورای تامین نیز مطرح شد. آنچه کمک کرد این بود که گفتیم ما می خواهیم این شهر تاریخی را ثبت جهانی کنیم و خوشبختانه همه امضا کردند و در ادامه قرار شد ساختمان‌هایی که کنار بنای هگمتانه قرار دارد، بازسازی شود.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir