به گزارش میراث آریا محمد خدایی امروز دوشنبه ۱۵ مردادماه ۱۴۰۳ اظهار کرد: اصغر عسگری کشاورز ۷۳ ایجرودی اهل روستای قمچقای، زمین ۲۵۰۰ خود در این روستا را وقف تعزیه خوانی حضرت سیدالشهداء علیه السلام کرد. با توجه به سابقه صدهاساله اجرای تعزیه در این روستا و مشکلاتی که نبود محل مشخص برای اجرای تعزیه خوانی ایجاد می‌کرد این خیر درصدد رفع این مشکل زمین خود را به این امر اختصاص داد و با تنظیم وقف نامه به ثبت مقدماتی رسید.  

رئیس دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان ایجرود افزود: تلاش داریم در هنگام تنظیم نهایی وقف نامه نیات اختصاص این مکان به مراسمات عمومی مثل مراسم فرهنگی و جشن و ورزش را نیز برای درج در وقفنامه به واقف پیشنهاد دهیم تا استفاده از این موقوفه محدود به ایام خاصی از سال نباشد.  

او با بیان اینکه این اولین وقف بعد از دوسال در این شهرستان بوده و ارزش آن برابر با ۲۵ میلیارد ریال است، تصریح کرد: شهرستان ایجرود ۱۶۵ موقوفه و شش امامزاده دارد که حدود صد مورد از موقوفات مسجد و مکان مذهبی است که اکثرا فاقد هر گونه درآمدی هستند که تلاش داریم موقوفات دارای قابلیت درآمدزایی را شناسایی و با اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری به درآمد پایدار و مناسب برسانیم تا بتوانیم نیات خیر واقفان نیک اندیش را به اجرا برسانیم.  

خدایی بیان کرد: مهمترین کارکرد وقف در جامعه اسلامی از گذشته‌های دور تا کنون کارکرد آموزشی و فرهنگی است. وقف به عنوان یک عمل نیک و پسندیده نقش مهمی در رشد و اعتلای مادی و معنوی جوامع داشته است و برخی از کارکردهای آن، اثرات مفیدش را تا قرن‌ها تداوم بخشیده و توانسته باعث پویایی فرهنگ و دانش در جامعه شود. جدا از مصارف وقف و اشیاء و املاک واقفی، تأثیر موقوفات بر تشکیل نهادهای تمدنی و فرهنگی قابل تأمل است.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir