به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی موزه هنرهای معاصر تهران، چهارمین هماندیشی «یک نشست یک اثر» از این مجموعه نشستها با محوریت هنرهای تجسمی – عکاسی، دوشنبه ۸ مرداد با نمایش اثر من ری با عنوان «کشت خاک»، با حضور مهدی مقیم نژاد، هنرمندان و علاقهمندان در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
در ادامه برگزاری سه هماندیشی از مجموعه نشستهای «یک اثر یک نشست» و نقد و بررسی سه اثر شاخص از گنجینه موزه با مضمون نقاشی – تئاتر، چهارمین هماندیشی از این سلسلهنشستها با موضوع هنرهای تجسمی- عکاسی با نمایش اثر من ری با عنوان «کشت خاک» و با حضور مهدی مقیم نژاد عضو هیاتعلمی دانشگاه هنر در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست مقیم نژاد به روایت چگونگی آفرینش «کشت خاک» و تأثیرپذیری من ری از اثر «شیشه بزرگ» مارسل دوشان پرداخت و همجواری این ۲ هنرمند تأثیرگذار سده بیستم را بهعنوان یکی از ویژگیهای مهم این اثر نام برد و گفت: با اثری مواجهیم که ۲ هنرمند بهعنوان مؤلف آن را همراهی میکنند. خود اثر بهعنوان یک آرت ورک و شاید بهعنوان مهمترین اثر مارسل دوشان و دیگری عکس من ری از قسمتی از همین اثر. ۲ اثری که در زمان خود و در طول تاریخ هنر قرن بیستم بسیار مورد استقبال منتقدان قرار گرفته است.
وی بیان کرد: نمیتوان منکر اهمیت اثر دوشان بهعنوان کار ماده یا متریال من ری شد. اثر دوشان برای من ری تنها بهعنوان متریال است و من ری به طریقهای اثر دوشان را میبیند که ممکن است هر عکاسی به هر پدیده دیگری بنگرد اما اگر این عکس از اثر مارسل دوشان نبود و تنها گرد و خاک روی نئوپانی در یک کارگاه نجاری بود، آیا اثرگذاری آن به همین میزان که امروز برای آن قائل هستیم بود؟ این پرسشی است مهم.
مقیم نژاد در پایان به نقش و تأثیر رابطه فرامتنی در این اثر و نقش متن پایه در تولید اثر «کشت خاک» بهعنوان اثر هنری پیشرو پرداخت و عنوان کرد: این اثر وضعیتی نمایهای در رابطه با اثر دوشان ایجاد کرده و این همان کارکرد عکاسی است که در هنر مدرن اعم از دادائیسم، سوررئالیسم، کوبیسم و … با استفاده از ویژگیهای ارجاعی خود نقشآفرینی کرده است بدون اینکه بهعنوان رسانهای مستقل مطرح باشد.
source