به گزارش میراث‌آریا، در این پنل علمی که به دبیری ناصر رضایی مدیر گروه پژوهشی گردشگری پژوهشگاه برگزار شد موضوعات ظرفیت‌ها و چالش‌های گردشگری پایدار در همدان به محوریت هگمتانه، نقش جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی در رونق گردشگری همدان، سیاست‌گذاری و حکمرانی گردشگری در استان همدان چالش‌ها و راهکارها، چشم‌انداز گردشگری همدان در افق ۱۴۱۰؛ راهبردها و مدل توسعه پایدار مورد بررسی قرار گرفت.

الهه اسحاقی در این نشست به تشریح موضوع «چشم‌انداز گردشگری همدان در افق ۱۴۱۰؛ راهبردها و مدل توسعه پایدار» و ضرورت حرکت همدان به‌سوی گردشگری دانش‌بنیان، جامعه‌محور و فرهنگی پرداخت و گفت: همدان می‌تواند با تلفیق میراث تاریخی، فناوری‌های نو و مشارکت مردمی، به الگوی گردشگری پایدار ایران و منطقه تبدیل شود.

او افزود: ایجاد مرکز نوآوری گردشگری، تقویت بوم‌گردی‌های محلی، توسعه گردشگری زبان فارسی و همکاری بین‌المللی از مهم‌ترین راهبردهای تحقق این چشم‌انداز است.

پویا صادقی عضو هیأت علمی و مدیر گروه پژوهشی میراث طبیعی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در این نشست موضوع ظرفیت‌ها و چالش‌های گردشگری پایدار با نگاهی بر هگمتانه را مورد گفتگو قرار داد و به معرفی فرهنگی و طبیعی منطقه هگمتانه پرداخت.

او در ادامه به بررسی گردشگری پایدار، فرصت‌ها و چالش‌ها در گردشگری پایدار منطقه هگمتانه پرداخت.

صادقی فرشباق با تاکید بر روی چالش‌ها در دو گروه چالش‌های مصنوعی و طبیعی راهکارها و پیشنهاداتی ارائه کرد که مبتنی بر ابعاد مدیریتی شامل آموزش و مشارکت جامعه محلی، توسعه زیرساخت‌های پایدار، تشدید مقررات محافظتی و اقدامات پیشگیرانه در بحران‌های طبیعی است. 

او در انتها گفت: به‌عنوان نتیجه‌گیری، می‌توان اذعان کرد گردشگری در منطقه هگمتانه زمانی به‌عنوان گردشگری پایدار کلید تحقق توسعه اقتصادی و فرهنگی درنظر گرفته خواهد شد که با حفظ میراث طبیعی و تاریخی همراه باشد. بنابراین، دست یافتن به تعادل میان بهره‌برداری و حفاظت، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، همکاری بخش‌های مختلف و آگاهی‌بخشی عمومی است تا این گنجینه تاریخی برای نسل‌های آینده نیز حفظ شود.

در ادامه بهاربیشمی عضو هیات علمی گروه گردشگری در این پیش نشست ضمن معرفی موقعیت استان همدان از دید جاذبه های گردشگری مفاهیم انواع میراث فرهنگی با تاکید برداشته های میراث ناملموس را در قالب پتانسیل های استان همدان بررسی کرد و در ادامه شاخص های  بازاریابی سبز در مقوله های چند گانه را جهت برگزاری مراسم و معرفی نمودهای میراث معنوی به بحث و بررسی گذاشت.

نقش رویدادها و جشنواره‌های فرهنگی در رونق گردشگری استان همدان نیز در این نشت توسط علی خاکسار بررسی شد.

او تصریح‌کرد: از مفهوم “گردشگری رویداد” در صنعت گردشگری تنها چند دهه می گذرد لکن این شاخه گردشگری برای رونق و توسعه مقصدهای گردشگری عنصری کلیدی به شمار می رود. جاذبه های گردشگری یک مقصد تنها به ویژگیهای محیط طبیعی یا ابنیه، صنایع دستی و نظایر آن خلاصه نمی شود. در واقع رویدادهایی که در یک مقصد رخ می دهند خود می توانند به عنوان منبعی مهم برای جذب گردشگران به حساب آیند.

خاکسار گفت: نقش رویدادها در رونق گردشگری همدان برکسی پوشیده نیست و میتوان  اثرات برگزاری رویدادهای گردشگری را به طورکلی در موارد ذیل جستجو کرد: افزایش کیفیت اوقات فراغت جامعه میزبان و گردشگران، بهبود کیفیت زندگی مردم به واسطه تقویت اقتصاد محلی، اشتغالزایی، توسعه مقاصد روستایی، ارتقای فرهنگ و تاریخ بومی وفراهم آوردن فرصتهای تفریحی، فرهنگی و آموزشی برایساکنین، پروراندن حس غرور ملی، کمک به حفاظت از محیط‌هایطبیعی، اجتماعی و فرهنگی حساس، سهیم بودن درتوسعه پایدارمنطقه و ایفای نقش در تبدیل جامعه میزبان به مقصدی برایبازدیدکنندگان، نقش آموزشی برای نسلهای جدید برای اینکه بیشتر درباره آداب و رسوم و فرهنگ خود بیاموزند و آن را حفاظتکرده و تداوم بخشند.

او اظهارکرد: درکنار اثرات فوق، رویدادهای گردشگری دراستان همدان، نقش به سزایی در رونق گردشگری و کمک بهپایداری جامعه محلی از جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی وزیست محیطی خواهد داشت و موجب تنوع بخشی به محصولات گردشگری،  ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری های جدید و درنهایت افزایش طول مدت اقامت و پرداختی‌های گردشگران می‌شود.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir