به گزارش خبرنگار ایلنا، هاشم مرادی، فیلمبردار فیلم کوتاه «شریف» که در بسته فیلمهای کوتاه «سیمرغ» در حال اکران است، درباره حضورش در این فیلم بیان کرد: قبل از همکاری در فیلم «شریف» با آقای علیزاده سابقه دوستی و رابطهای صمیمی فراتر از همکاری داریم. در اثنای مراودهها و همکاریها به این باور رسیدم که محمد علیزاده اخلاقمدار، کار بلد و دغدغهمند سینما و سینما برای او حائز اهمیت است. به همین دلیل در همکاری با او تعلل نمیکنم. محمد علیزاده مدرس سینماست و تدریس به شیوه عملی و کارگاهی در مراکز سینمایی، موجب شده اشراف خوبی در اجرا داشته و مشکل فنی چه از لحاظ دکوپاژ و چه شناخت فنی فیلمبرداری نداشته باشد. به همین دلایل، معمولا تعامل خوبی با عوامل دارد.
چالش اصلی ما در «شریف» انتخاب لوکیشن بود
وی افزود: آنچه را در راستای ماکت ذهنی خود مبتنی بر فیلمنامه درست تشخیص بدهد، میپذیرد و در غیر این صورت با دلیل رد میکند و اینگونه عوامل هم با بلاتکلیفی مواجه نمیشوند. اولین بار که محمد ایده «شریف» را برایم تعریف کرد با آن ارتباط گرفتم و برای همکاری اعلام آمادگی کردم.
مرادی درباره چالشهای کار گفت: مهمترین چالش ما در «شریف»، پیدا کردن لوکیشن متناسب با فیلمنامه برای فیلمبرداری بود که میبایست لوکیشن آن خاص، بکر و در دل طبیعت میبود که با روح قصه که تمی عارفانه است، سازگار باشد. در نتیجه به دنبال روستا و امامزادهای با فضا و معماری خاص بودیم. پس از بازبینی از مکانهای زیاد، روستایی با دو سه ساعت فاصله از شهر خرم آباد انتخاب شد که خود روستا و فضای اطراف آن واقعا خوب و منحصربفرد بود. علیرغم سختیهای زیاد بر سر راهمان، در ابتدا فیلمنامه خوب «شریف» و ارتباط عوامل با آن، در ثانی رفاقت و همدلی گروه موجب شد مشکلات را جدی نگیریم و سختیها را به امید نتیجه خوب و تاثیرگذار «شریف» به جان بخریم که خدارو شکر نتیجه رضایت بخش هم شد.
وی تصریح کرد: مشکلات معمولاً در فیلم کوتاه وجود دارد که عمده آنها، محدویتهای مالی و تولیدی است که فیلم «شریف» هم از این قاعده مستثنا نبود. در مواقعی محدویتهای مالی مسالهساز و حتی پیچیدگیهایی را در پی دارد. عوامل حرفهای سینما شرایط فیلم کوتاه را درک کرده و با خلاقیتهای خود این خلاء را جبران میکنند. بنابراین کمبودهای گروه فیلمبرداری در «شریف» نیز با تجربیات و خلاقیت خوب گروه جبران و نتیجه کیفی کار قابل قبول شد.
تعامل با کارگردان نتیجه خوبی دارد
فیلمبردار فیلم سینمایی «احمد» درباره تعامل با کارگردان «شریف» توضیح داد: به اعتقاد من، کارگردان در تعامل با گروه میتواند به نتیجه خوب و مطلوبی دست یابد. هر کدام از افراد گروه در طول فعالیت سینمایی تجربیاتی را کسب و این تجربیات از کاری به کار دیگر منتقل میکنند. همسو و راهبری کردن این تجربیات در راستای اجرای فیلمنامه کاری هوشمندانه است و اگر کارگردان به درستی از آن بهره ببرد نتیجه بخش خواهد بود، چه این تجربه فیلمبردار باشد یا طراح صحنه، صدابردار و یا بازیگران. که اگر این تجربیات هدفمند شوند موجب تغییرات و پدید آمدن آثار مثبتی در نتیجه کلی فیلم میشوند. در فیلم «شریف» گاهی پیشنهادی را دادم آقای علیزاده پذیرفت و اجرا کردیم و گاهی هم نپذیرفت.
وی افزود: فیلمنامه در سینما چراغ راه است، کارگردان با توجه به فیلمنامه مشخص میکند در چه مسیری باید حرکت کرد و مواجهه با کار چگونه باید باشد. خوشبختانه «شریف» فیلمنامه خوبی داشت و این امر مهم و تاثیرگذار، موجب تعامل بین عوامل فیلمبرداری بود.
مرادی در پاسخ به این پرسش که ارزیابیاش درباره حضور در سینمای کوتاه و تفاوت آن نسبت به سینمای بلند در چیست، گفت: به نظرم اهمیت فیلم کوتاه به اندازه سینمای بلند حرفهای است و هر دو از یک درجه اهمیت برخوردارند. فیلم کوتاه پلی برای ارتقا و ورود به سینمای حرفهای است و فیلمساز سینمای کوتاه تمام توان و شایستگی خود را به کار می برد تا ثابت کند که میتواند در سینمای حرفهای حرفی برای گفتن داشته باشد. معتقدم فیلم کوتاه خلاقانهتر و تجربه محور است. خلاقیت در فیلم کوتاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
مسئولیت فیلمبردار در سینما حائز اهمیت است
وی بیان کرد: محدویت زمانی برای روایت داستان یا خلق یک موقعیت در فیلم کوتاه نیاز به خلاقیت و المانهای بصری توأمان دارد تا نتیجه درستی با قابلیت های سینمایی در پی داشته باشد. مسئولیت فیلمبردار در سینما حائز اهمیت است؛ وظیفه فیلمبردار تبدیل متن و ذهنیت کارگردان با نگاه و جهان بینی خود به تصویر است.
حمایت از فیلمسازان «هنر و تجربه» به یک دغدغه فرهنگی تبدیل شود
این فیلمبردار سینما درباره اکران فیلم کوتاه در سینما و پیشنهاد برای جذب مخاطب بیشتر توضیح داد: خوشبختانه مدتی به طور مستقیم با سینمای «هنر و تجربه» در ارتباط بودم و زحمات و تلاشهای دوستان را از نزدیک برای جذب مخاطب دیدم که واقعا جای قدردانی دارد. همین اکران بسته فیلمهای کوتاه «سیمرغ» که درباره آن صحبت میکنیم، با تلاش گروه هنر و تجربه تحقق پیدا کرده که قابل تقدیر و ستایش است. اما این اکرانها جای گسترش دارد، چراکه تعداد سینماهای گروه «هنر و تجربه» کم است و جای بسی تاسف دارد که در بسیاری از شهرها امکان اکران فیلمهای «هنر و تجربه» وجود ندارد و یا اگر هست مشکلات زیادی دارد.
هاشم مرادی در پایان گفت: اگر حمایت از فیلمسازان «هنر و تجربه» به یک دغدغه فرهنگی تبدیل شود، بیشک جذب مخاطب حداکثری هم در پی خواهد داشت. به اعتقاد من، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید حمایتهای بیشتری از گروه هنر و تجربه داشته باشد تا متضمن حیات هنری عدهای که آنها هم در عرصه فرهنگ و سینما دغدغهمند هستند و چه در حوزه فیلم کوتاه چه فیلم های بلند تجربی و یا مستند کار میکنند، باشند.
بر این اساس، بسته فیلم کوتاه «سیمرغ» شامل فیلمهای «ارفاق» به کارگردانی رضا نجاتی، «شریف» به کارگردانی محمد علیزاده فرد، «دآبر» به کارگردانی سعید نجاتی و فیلم کوتاه «برنو» به کارگردانی محمد ثریا است. فیلم کوتاه «دآبر» در سی و هشتمین دوره، فیلم کوتاه «ارفاق» در چهلمین دوره، فیلم کوتاه «برنو» در چهل و یکمین دوره و فیلم کوتاه «شریف» در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بخش کوتاه را از آن خود کردهاند.
«سیمرغ» بسته فیلم کوتاهی است که در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران شده است؛ ۴ فیلم کوتاه که طی چندین سال اخیر جایزه «سیمرغ فجر» را به خود اختصاص دادهاند، به همراه ویدئوهای پشت صحنه فیلمها در این بسته تماشایی شده است و روی قاب نقرهای سینما میرود.
انتهای پیام/
source