امیرحسین بهروز، منتقد سینما درباره پیشبینی فیلمهایی که احتمال دارد گزینه اسکار ۲۰۲۶ باشند، به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: انتخاب فیلم برای اسکار همیشه دو راهبرد کلی دارد. یکی این که بخواهیم بازنمایی از شرایط فرهنگی و استراتژیهای سینمایی خودمان ارائه دهیم؛ یعنی فیلمی که نشاندهنده هویت و دغدغههای فرهنگی ما باشد، فارغ از اینکه آیا اسکار آن را میپذیرد یا خیر و دیگری این که بخواهیم بر اساس قواعد و فضای رقابتی اسکار، فیلمی را انتخاب کنیم که بیشترین شانس موفقیت را داشته باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه سالهاست فیلمی نداریم که به عنوان یک دستاورد فرهنگی بیچون و چرا معرفی کنیم بنابراین گزینه دوم یعنی بازی کردن در فضای اسکار و انتخاب فیلمی که بتواند موفق باشد، منطقیتر به نظر میرسد.
این منتقد سینما با اشاره به تجربه بینالمللی فیلمسازان بیان کرد: وقتی فیلمهایی مثل «زن و بچه» سعید روستایی و «پیرپسر» اکتای براهنی را مقایسه میکنیم، باید به تجربه فیلمسازان و بازخوردهای قبلی هم توجه کرد. فیلم روستایی با وجود اینکه پیش از این در جشنواره کن نمایش داده شده و نقدهای چندان مثبتی نگرفته اما ممکن است در فضای اسکار بیشتر دیده شود. از سوی دیگر پیرپسر تجربه بینالمللی خاصی نداشته اما اثری تازه و متفاوت است و میتوانند نظر داوران را جلب کند.
بهروز درباره ویژگیهای فیلمهای سعید روستایی و اکتای براهنی توضیح داد: فارغ از کیفیت فیلم سعید روستایی که بیشتر به بازنمایی طبقه متوسط و دغدغههای شناختهشده میپردازد، به نظر نمیرسد نکته تازهای به فضای اسکار اضافه کند؛ چرا که اسکار پیش از این فیلمهای اصغر فرهادی را با همبن فضا دیده بود. در مقابل، فیلم اکتای براهنی هرچند تجربه حضور جهانی نداشته اما به دلیل جسارت، صراحت لهجه در تمها و ساختار متفاوت خود، میتواند گزینهای تازه باشد و بهعنوان یک دستاورد نوآورانه در سینمای ایران مطرح شود.
وی افزود: اگر بخواهم از نظر کیفی و با در نظر گرفتن فضای رقابتی اسکار نظر بدهم، معرفی فیلم «پیرپسر» ساخته اکتای براهنی احتمالا انتخاب بهتری است. این فیلم گزینه جسورانهتر و بهتری است که برای اسکار جذابیت بیشتری خواهد داشت.
بهروز درباره تغییر مرجع انتخاب فیلم نماینده ایران برای اسکار توضیح داد: انتقال انتخاب از دست بنیاد سینمایی فارابی به خانه سینما این نکته را به ذهن متبادر میکند که دیدگاه هیئت انتخاب، تخصصیتر، زیباییشناسانهتر و سینماییتر است. البته باید چند دوره بگذرد تا بیینیم این تغییرات واقعا مثبت است یا نه.
این منتقد سینما در پایان با اشاره به فیلمهای ایرانی که به صورت زیرزمینی ساخته میشوند گفت: فیلم یک تصادف ساده ساخته جعفر پناهی که در ایران با عنوان فیلم زیرزمینی شناخته میشود هم با توجه به کسب نخل طلای جشنواره کن احتمال دارد که از سوی کشوری دیگر به اسکار معرفی شود. البته این موضوع بستگی به ترکیب تهیهکنندگان اثر دارد. میان جشنوارههای مختلف و مراسم اسکار تفاوتهای زیادی وجود دارد. جشنوارهها معمولا نخستین نمایش فیلمها را میپذیرند و آثار نماینده یک کشور خاص نیستند، در حالی که اسکار بر فیلمهای اکرانشده تمرکز دارد و طبق قوانین باید فیلم حداقل سه هفته در کشور مبدا روی پرده رفته باشد. به هرحال نام فیلم پناهی هم این بین مطرح است.
انتهای پیام/
source