مهران حسنی پژوهشگر و تحلیلگر سیاست‌های توسعه گردشگری عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران و کارشناس ارشد گردشگری در یادداشتی نوشت: اگرچه چنین سفرهایی در گذشته نیز کم و بیش وجود داشته، اما امروز با رشد قابل توجهی همراه شده و حامل پیام‌های مثبت فراوانی برای جامعه و صنعت گردشگری است.

 زندگی شهری پرشتاب امروز، فرصت گفتگو و ارتباط صمیمانه میان خانواده‌ها را محدود کرده است، سفرهای گروهی خانوادگی بستری برای بازآفرینی روابط تقویت پیوندهای اجتماعی فراهم می‌کند. کودکان و نوجوانان در این تجربه‌ها هم‌زیستی، همیاری و ارزش کار گروهی را می‌آموزند و خانواده‌ها خاطره‌های مشترکی می‌سازند که ماندگار می‌شود.

 یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع سفر تقسیم هزینه‌ها بین چند خانواده است. همین امر باعث می‌شود، سفر مقرون به صرفه‌تر شود و امکان انتخاب اقامتگاه‌ها، مسیرها یا خدمات با کیفیت‌تر فراهم آید. در نتیجه خانواده‌ها بدون فشار اقتصادی، می‌توانند تجربه‌ای کامل‌تر و لذت بخش‌تر از سفر داشته باشند.

 گسترش سفرهای گروهی خانوادگی، تقاضا برای اقامتگاه‌های بزرگ، بوم گردی‌های خانوادگی، کمپ‌های جمعی و حتی رستوران‌هایی با ظرفیت بالاها را افزایش داده است این روند فرصتی نو برای فعالان گردشگری ایجاد می‌کند تا با طراحی محصولات و بسته‌های ویژه بازار تازه‌ای را جذب کنند. برای کارآفرینان، این تغییر الگو به معنای میدان جدیدی برای خلاقیت و نوآوری است.

 همچنین، بودن در جمع دوستان و خویشاوندان،استرس‌های روزمره را کاهش می‌دهد و نشاط بیشتری به همراه دارد، در واقع شادی جمعی، آرامش فردی را ایجاد می‌کند. این تجربه مشترک، علاوه بر ارتقای کیفیت سفر احساس تعلق اجتماعی را تقویت می‌کند. در جامعه ای که گاه فاصله‌ها و انزوای فردی دست و پنجه نرم می‌کند، چنین سفرهایی می‌توانند در بازگشت آرامش و شادی جمعی موثر باشند.

 از سوی دیگر، تغییر ذائقه مردم موجب تغییر الگوهای سفر خانوادگی شده و به سمت سفرهای چند خانواری سوق داده، بنابراین صنعت گردشگری نیز به تبع آن به سمت نوآوری در خدمات سوق داده شد. ازتورهای ویژه خانواده‌ها گرفته تا کمپ‌های طبیعت گردی خانوادگی، این روند فرصتی برای تنوع بخشی در نوع سرمایه‌گذاری بر اساس نیاز و ذائقه گردشگران و ارتقای کیفیت خدمات گردشگری است. جمع بندی این روند نشان می‌دهد، که سفرهای گروهی خانوادگی تنها یک” مد” زودگذر نیستند، بلکه سبکی نو ظهور و پایدار ر گردشگری داخلی‌اند. این سبک سفر می‌تواند همزمان سرمایه اجتماعی را تقویت کند، رفاه خانواده‌ها را افزایش دهد و اقتصاد گردشگری را رونق بخشد. صنعت گردشگری ایران برای پاسخگویی و برآورده کردن این نیازها باید با نگاه آینده نگر و تشویقی به استقبال این پدیده برود و تبیین دقیقی از این پدیده از سوی کارشناسان برای سرمایه‌گذاران به عمل آید. بدون تردید افق‌های تازه‌ای در توسعه گردشگری داخلی کشور، گشوده خواهد شد.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir