حسین کلهر، مجری سابق تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ درباره فعالیتهای این روزهای خود گفت: این روزها به عنوان مشاور محتوای کسبوکارها فعالیت میکنم باید بگویم آن زمانی که در تلویزیون فعالیت میکردم و تجربه اجرای برنامه زنده را داشتم، هر روز صبح با چند میلیون بیننده به صورت زنده گفتوگو میکردم؛ تجربهای که کمک کرد بفهمم چقدر فاصله میان تصورات محدود ما و واقعیت متنوع جامعه زیاد است.
وی افزود: به یاد دارم روزی در یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان، دختربچهای به نام حوا را گاندو (تمساح محلی) گاز گرفته بود. همان روز در فضای مجازی، مردم بیشتر درباره این صحبت میکردند که استراماچونی از استقلال میرود یا نه. همانجا برایم روشن شد که نظام فکری ما با آنچه در توده جامعه جاری است، چقدر متفاوت است. همین نگاه به من کمک زیادی کرد، بهویژه هنگام کار با استارتاپها که معمولا در دایره محدودی از جامعه (مثلا در توییتر) فعالیت میکنند، تا درک بهتری از مخاطب واقعیشان داشته باشم.
کلهر با اشاره به همکاری و رفاقتش با رامبد جوان اظهار کرد: در سال ۱۳۹۴ در پروژهای مرتبط با برنامه «خندوانه» همکاری داشتیم. در آن زمان کتابی ترجمه کردیم با عنوان «خنداننده شو» که آقای جوان مقدمه آن را نوشت و در برنامه هم معرفی کرد. دوستی و همکاری خوبی بود و من همچنان با بسیاری از دوستان آن دوره در ارتباطم.
این مجری مطرح کرد: باید بگویم اجرا تجربه جذابی است اما آفتی دارد که همیشه با فرد میماند؛ همان میل به دیدهشدن. خوشبختانه برای من این میل تا حد زیادی از بین رفت. با این حال، همچنان به اجرای محتوا در قالبهای جدید علاقهمندم، فرقی نمیکند تلویزیون باشد، آپارات یا یوتیوب. مهم این است که بتوان در آن «حرف درست و مفید» زد.
کلهر درباره فعالیتهای جدیدش گفت: میدانید، امروز هر کسبوکاری برای دیدهشدن ناچار است محتوا تولید کند اما مسئله اصلی اینجاست که بسیاری از آنها با وجود تولید حجم زیادی از محتوا، دقیقا نمیدانند مخاطبشان کیست و چه میخواهد. کاری که ما انجام میدهیم این است که بهصورت دقیق مشخص میکنیم مخاطب هدف آنها چه کسی است، او به دنبال چه چیزی است و سپس چطور میتوان به او دسترسی پیدا کرد.
وی عنوان کرد: از سوی دیگر، چون اغلب این کسبوکارها در فضای رسمی و قانونی فعالیت میکنند، لازم است محتوایشان از نظر حقوقی نیز بررسی شود تا ریسکهای احتمالی کاهش یابد؛ بنابراین برایشان یک استراتژی میان مدت محتوایی طراحی میکنیم که مشخص کند در چه رسانهای، چه پیامی را به چه مخاطبی منتقل کنند و چگونه میزان اثربخشی آن را بسنجند. ما تلاش میکنیم پلی باشیم میان سرمایهگذاران و افرادی که ایدههای ارزشمند دارند. باور دارم که کار خوب بالاخره دیده میشود. به قول یونگ، «ماه زیر ابر نمیماند». اگر کاری درست و موثر انجام دهی، خودش مخاطبش را پیدا میکند.
کلهر توضیح داد: در فضای محتوایی امروز با این همه ابزار انتشار، دیگر پنهان ماندن کار خوب، تقریبا غیرممکن است. اگر کسی دیده نمیشود، باید پیش از هر چیز به کیفیت محتوایش نگاه کند، نه بهانهجویی درباره شرایط یا دیگران. خوشبختانه بازار محتوا امروز بازاری آزاد است؛ محتوای خوب خودبهخود دیده میشود و محتوای ضعیف حتی با حمایت بیرونی هم دوام نمیآورد.
وی با اشاره به رویداد تولیدکنندگان محتوای آپارات مطرح کرد: در این رویداد بچهها نکته بسیار خوبی را مطرح کردند. بسیاری از دوستانی که در این رویداد حضور داشتند، خودشان شخصیتهایی با برند شخصی قوی و شناختهشده هستند اما هنوز به عنوان «محتواساز» شناخته نمیشوند. یکی از صحبتهای جالب این بود که دو مسیر اصلی برای درآمدزایی از محتوا وجود دارد؛ یکی اینکه خودِ فرد بهعنوان محتوا و برند شخصیاش عرضه شود و دیگری اینکه محتواهایی تولید کند که برایش اهرم ایجاد کنند یعنی جایگاه و تخصص او را در حوزهای دیگر تقویت و برجسته کنند. فکر میکنم شنیدن این نکته برای شرکتکنندگان ضروری بود؛ اینکه تصویر فرد، خودِ فرد و برند شخصی او سه مقوله جدا از هم هستند. شاید جذابترین بخش رویداد نبود اما قطعا از ضروریترین مباحث بود.
کلهر اضافه کرد: رویداد آپارات علاوه بر جنبه نمایشی و شبکهسازی، بُعد آموزشی هم داشت. از گفتوگوهایی که با شرکتکنندگان داشتم، مشخص بود دو هدف اصلی دنبال میشود. یکی آشنایی و ارتباط گرفتن با دیگر فعالان محتوا و دیگری یادگیری و تبادل تجربه.
کلهر در پایان توضیح داد: بازخوردهایی که هم به من و هم به دیگر دوستان رسید، نشان میداد که بسیاری از شرکتکنندگان با این نیت آمده بودند که در کنار فضای دوستانه و مفرح چیز تازهای یاد بگیرند. به نظرم همین ترکیب یادگیری و تفریح باعث شد فضا هم آموزنده باشد و هم دلپذیر.
انتهای پیام/
source