به گزارش میراث آریا، آیین افتتاحیه اجلاس بینالمللی ایرانشناسان روز سه شنبه ۲۷ آبان ماه جاری با حضور بیش از ۵۰ ایرانشناس از ۲۱ کشور جهان در دانشگاه شیراز برگزار شد.
بهزاد مریدی در آیین آغازین این رویداد، با اشاره به جایگاه ممتاز حافظ در فرهنگ ایران، حافظیه را «متنی زنده» و «کارگاه فعال نشانه» توصیف کرد که نقشی بیبدیل در شکلدهی هویت شیراز و الگوهای گردشگری فرهنگی دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس سخنان خود را با نام خداوند و با یادکردی ادیبانه از حافظ آغاز کرد و با استناد به بیت «گلزاری ز گلستان جهان ما را بس»، تأکید کرد که حافظ و حافظیه همواره از منابع اصلی معنا و زیبایی در فرهنگ ایرانی بودهاند.
او تصریح کرد: حافظیه نه فقط یک بنا، بلکه یک منظومه نمادین است؛ جایی که نشانههای ادبی، معماری، طبیعی و آیینی در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند و تجربهای یگانه برای گردشگران میسازند.
مریدی افزود: خوانش فضا در حافظیه تنها بر اساس معماری یا تاریخ کافی نیست؛ این مکان یک متن چندلایه است که معنا در آن مدام تولید و بازتولید میشود. حافظیه یک ساختار ایستا نیست؛ رخدادی زنده است که گذشته و حال را در گفتوگویی مستمر قرار میدهد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در تحلیل عناصر شاخص این مجموعه، از ترکیب معماری سنتی و مدرن در گنبد و ستونها گرفته تا نمادهای طبیعی همچون سرو و نارنج و عناصر آیینی مانند تفأل به دیوان حافظ یاد کرد و توضیح داد: حوض نیلوفر، نماد پاکی و آسمانی شدن است؛ سرو، یادآور آزادگی و رستاخیز؛ و نارنج، شناسنامه شیراز. این نشانهها در ذهن گردشگران تنها عناصر طبیعی یا معماری نیستند؛ بلکه هرکدام حامل معنایی عمیق و پیوندخورده با حافظ و هویت شیرازند.
مریدی با اشاره به یکی از مهمترین آیینهای حافظیه یعنی «تفأل به دیوان حافظ» این آیین را نمونهای کامل از «تولید مشارکتی معنا» دانست و افزود: تفأل، دیوان حافظ را از یک متن کلاسیک ایستا به یک راهنمای کنشگر تبدیل میکند. این آیین، رابطهای سهضلعی میان شاعر، متن و گردشگر ایجاد میکند که به یک تجربه شخصی، عاطفی و خاطرهانگیز میانجامد. گردشگری در حافظیه تنها مشاهده نیست؛ مشارکت در معناست.
او نتایج پژوهشهای انجام شده درباره تجربه گردشگران را گواهی بر نقش حافظیه در «پایداری هویتی» شیراز دانست و افزود: این مجموعه با تقویت حس مکان، ایجاد خاطره جمعی و برانگیختن غرور ملی و محلی، چرخهای فضیلتمند برای هویت شیراز ایجاد میکند. گردشگران داخلی و خارجی حافظیه را جایی برای لمس اصالت فرهنگی ایران میدانند و این امر شیراز را در جایگاه ویژهای در گردشگری نمادین قرار داده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در پایان با تأکید بر ضرورت برنامهریزی هدفمند برای حفاظت، معرفی و تبیین نشانههای حافظیه گفت: حافظیه فقط یک جاذبه گردشگری نیست؛ یک زیرساخت هویتساز است. هرگونه توسعه گردشگری در شیراز باید با شناخت این نظام معنایی و پاسداشت آن همراه باشد.
انتهای پیام/
source