به گزارش خبرنگار بینالملل گروه فرهنگ و هنر برنا؛ ماه اکتبر برای باکس آفیس بسیار ضعیف بود، زیرا فیلمهای بزرگ و پرهزینهای مانند «ترون: آرس» (Tron: Ares) از دیزنی و «ماشین خردکن» (Smashing Machine) از A24 با بازی دواین جانسون در جذب مخاطب ناکام ماندند.
در مجموع، درآمد سینماها در این ماه تنها ۴۲۵ میلیون دلار بود که کمترین میزان فروش جمعی از اکتبر ۱۹۹۷ محسوب میشود؛ زمانی که فیلمهای هیجانی «بوسه بر دختران» (Kiss the Girls)، ترسناک «میدانم تابستان گذشته چه کردی» (I Know What You Did Last Summer) و دلهرهآور «وکیل شیطان» (The Devil’s Advocate) پرفروشترین آثار بودند و مجموعا ۳۸۵ میلیون دلار فروختند (بدون تعدیل تورم).
البته این رکورد ننگین شامل سال ۲۰۲۰ نمیشود، زمانی که سینماها هنوز از پیامدهای پاندمی بهبود نیافته بودند و استودیوهای بزرگ نیز تمایلی به اکران فیلمهای جدید نداشتند.
پل درگارابدیان، رئیس بخش روندهای بازار Comscore درخصوص فروش کم سینماها میگوید: «هالووین امسال نیز ناامیدکننده بود و یک ماه اکتبر دشوار را برای باکس آفیس به پایان رساند.»
هالووین امسال، درآمد سینماها بین جمعه تا یکشنبه تنها ۴۹ میلیون دلار بود که بدترین آخر هفته باکس آفیس در کل سال محسوب میشود. در همین بازه، فیلمهایی همچون اقتباس پارامونت از رمان کالین هوور «Regretting You» و دنباله ترسناک یونیورسال «Black Phone 2» در صدر جدول فروش آمریکای شمالی قرار گرفتند.
چندین عامل در این کاهش شدید حضور مخاطب نقش داشتند، از جمله کمبود اکرانهای جدید و همچنین بدشانسی هالووین که جمعه قرار گرفته بود و باعث شد خانوادهها بیشتر به سرگرمیهای هالووینی مانند گردآوری شیرینی مشغول باشند.
شنبه شب، مسابقات قهرمانی لیگ برتر بیسبال نیز روی باکس آفیس تاثیر گذاشت؛ در بازی هفتم هیجانانگیز، تیم لسآنجلس داجرز توانست تیم تورنتو بلو جیز را شکست دهد و قهرمان سری جهانی شود.
نکات روشن ماه، شامل اجرای تیلور سویفت در «The Release Party of a Showgirl» و انیمه «Chainsaw Man» از سونی و کرانچیرول، اندک بودند و نتوانستند شکستهای پرهزینه و مطرحی مانند «After the Hunt» ساخته لوکا گوآدانینو (۷.۸ میلیون دلار)، «Springsteen: Deliver Me From Nowhere» دیزنی و ۲۰th سنتوری (۲۰ میلیون دلار) و اقتباس موزیکال جنیفر لوپز «Kiss of the Spider Woman» (۱.۶ میلیون دلار) را جبران کنند.
دنباله علمی-تخیلی «ترون: آرس» (Tron: Ares) با فروش ۱۲۶ میلیون دلار در جهان در مقابل بودجه ۱۸۰ میلیون دلاری و «ماشین خردکن» (Smashing Machine) با فروش ۱۹ میلیون دلار در مقابل بودجه ۵۰ میلیون دلاری برای استودیوهای مربوطه بسیار پرهزینه بودند و دهها میلیون دلار زیان سینمایی به همراه داشتند.
اما فیلمهایی از هر اندازه و ژانر، از جمله ماجراجویی خانوادگی «Gabby’s Dollhouse: The Movie» (۶۸ میلیون دلار)، درام کمدی «Roofman» با بازی چنینگ تیتوم (۲۷ میلیون دلار)، کمدی فانتزی عزیز انصاری «Good Fortune» (۱۴ میلیون دلار) و تریلر ماوراء طبیعی «Shelby Oaks» از نئون (۳.۲ میلیون دلار) نیز در جذب مخاطبان هدف خود دچار مشکل شدند.
جف باک، تحلیلگر باکس آفیس از Exhibitor Relations میگوید: «اکرانهای بزرگ این ماه نتوانستند موفق عمل کنند. همین و بس.» او همچنین معتقد است که هالیوود در ماه ترسناک سال، فیلمهای ژانر وحشت را بهطور کافی عرضه نکرده است.
باک افزود: «به جز «Black Phone 2» که موفقیت متوسطی داشت، تعداد کافی فیلم ترسناک برای جذب مخاطبان وجود نداشت. این باید کاملا بدیهی باشد.»
در کل سینما در سال جاری، تاکنون با نوسان همراه بوده است؛ آوریل با فیلمهای «A Minecraft Movie» و «Sinners» غیرمنتظره بزرگ بود، در حالی که مارس با فیلمهای «Snow White» و «The Alto Knights» بسیار ضعیف گذشت. در حال حاضر، درآمدهای باکس آفیس ۲.۹٪ بیشتر از سال ۲۰۲۴ است. شکافی که از تابستان به سرعت در حال کاهش است، زمانی که فروش بلیتها ۲۵٪ بیشتر از سال گذشته بود. با این حال، درآمدهای داخلی همچنان بیش از ۲۲٪ کمتر از دوران پیش از پاندمی در سال ۲۰۱۹ باقی مانده است، طبق آمار Comscore.
انتظار میرود اکرانهای نوامبر و دسامبر، از جمله «Zootopia 2» ،«Wicked: For Good» و «Avatar: Fire and Ash»، سال را با موفقیت به پایان برسانند.
باک میگوید: «نگران نباشید؛ فصل تعطیلات از آخر هفته آینده آغاز میشود و هالیوود نفس راحتی خواهد کشید.»
انتهای پیام/
source