سید مصطفی فاطمی در حاشیه نخستین همایش ملی پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی گردشگری که امروز چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۴ در دانشگاه آزاد شهرستان نور برگزار شد در گفت‌وگو با میراث‌آریا، با اشاره به پیام روز مازندران سیدرضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در آن مازندران را «محور هویت و حافظه تمدنی ایران» دانست، گفت: ثبت روز مازندران عاملی برای تقویت هویت ایرانی اسلامی است.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی کشور همچنین با اشاره به نخبگان فکری و فرهنگی مازندران از جمله نیما یوشیج و آیات عظام حسن‌زاده و جوادی آملی، تأکید کرد که این چهره‌ها تداوم خرد ایرانی را نمایان می‌سازند و آیین‌های مذهبی و فرهنگی، انسجام اجتماعی و هویت بومی را تقویت می‌کند.

او با اشاره به ضرورت تدوین استراتژی توسعه هوشمندانه مازندران با همکاری دانشگاه‌ها، میراث‌فرهنگی، بخش خصوصی و جامعه محلی افزود: اگر بتوانیم امروز رویکردی جامع برای توسعه استان پایه‌گذاری کنیم، می‌توانیم به پیامدهای مثبت اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی امیدوار باشیم.

فاطمی در خصوص اقتصاد گردشگری گفت: نگرانی اصلی ما نشت ثروت و عدم چرخه محلی اقتصاد است. گردشگری فصلی، مهاجران خوش‌نشین و گردشگری انبوه از چالش‌های جدی توسعه اقتصادی مازندران محسوب می‌شود.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی کشور با بیان اینکه شهرها باید از مرحله «شهر کارگری» به «شهر زندگی» حرکت کنند، گفت: گردشگری می‌تواند عامل تبدیل شهرها به شهر زندگی باشد، همان‌گونه که در کوالالامپور، استانبول و دبی رخ داده است. هدف ما باید این باشد که همه افراد، حتی گردشگران و مهاجران موقت، احساس تعلق و زندگی در این سرزمین پیدا کنند.

فاطمی به مبحث مهاجرت اشاره و تصریح کرد: مهاجرت پدیده‌ای جهانی است. مهم‌ترین اصل در مدیریت مهاجرت، ایجاد احساس تعلق است. ما باید نگرش خود را نسبت به مهاجران تغییر دهیم و برای حضور آنان قوانین و اصول روشنی تدوین کنیم تا بتوانند در جامعه نقش‌آفرین باشند. اگر بتوانیم امروز رویکردی جامع برای توسعه استان پایه‌گذاری کنیم، می‌توانیم به پیامدهای مثبت اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی امیدوار باشیم.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی کشور با بیان این مطلب که برای مدیریت سینوس سفر در مازندران باید ابداعاتی توعی به وجود آید، افزود: سوئیس زمانی که تمام اروپا داشت در توسعه شهری برنامه‌ریزی می‌کرد روی توسعه روستایی کار کرد. و معتقد بود که از طریق توسعه گردشگری روستایی می‌تونه توازن فصلی در گردشگری را به وجود بیآورد در کنارش اسکی و دیگر تفریحات زمستانی را پررنگ کرد و اکنون یکی از الگوهای موفق در توسعه گردشگری روستایی و گردشگری همه زمانیست.

او یادآور شد: در موضوع فرهنگ در گردشگری ما با چهار مقوله تهاجم فرهنگی، تقابل فرهنگی، تعامل و تبادل فرهنگی مواجه هستیم. تمام چالش‌هایی که ما در پیامدهای منفی گردشگری داریم می‌تواند فرصت باشدچراکه ژاپن برای اینکه فرهنگ خودش رو به دنیا معرفی کند از گردشگری بهره برد از مزارع چای به عنوان ارائه فرهنگ خود استفاده کرد.

فاطمی با بیان اینکه گردشگری می‌تواند بزرگترین حامی انسانی و مالی محیط زیست باشد، گفت: مازندران می‌تواند به الگویی برای گردشگری پایدار و حتی گردشگری احیا در ایران تبدیل شود. 

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی کشور تصریح کرد: امروز دانشگاه نقش خودش را به درستی ایفا کرد این همایش می‌تواند آغاز یک رویکرد جدید باشد باید تسهیل در سرمایه گذاری با نگاه احیاگری داشته باشیم اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران باید برای هر پروژه یک فعال طبیعی داشته باشد. که این پروژه چگونه می‌تواند به ابتکار عملی برای تحقق گردشگری تبدیل شود.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir