شهرام گیلآبادی، کارگردان تئاتر درباره برگزاری هجدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و موقعیت ممتاز این شهر به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: مریوان بیبدیل و بینظیر است. در کردستان تنوع فوقالعادهای از نظر فضای گردشگری، اقلیمی و میراث ناملموس داریم. مردم کردستان آمادگی اجرای کارهای بزرگ و بینظیر فرهنگی را دارند. این استان برای توسعه و نشر فضای فرهنگی ایران بسیار مهم و حائز اهمیت است؛ زیرا حتی بر کشورهای اطراف مانند عراق، ترکیه و فراتر از آنها نیز اثرگذاری فرهنگی دارد.
وی افزود: کردستان و بهویژه مریوان چند وجه مهم دارد. نخست، موقعیت راهبردی آن در غرب کشور و دوم، ظرفیتهای ارتباطات اجتماعی، هنری و فرهنگی است. مریوان بهخودیِ خود پتانسیل بالایی در توسعه گردشگری هنری دارد و از معدود شهرهایی است که جلوه این نوع گردشگری را میتوان در آن بهعینه دید.
تئاتر خیابانی مریوان، تئاتر فضا و گفتوگوی فرهنگی است
این کارگردان تئاتر با اشاره به اهمیت جشنواره تئاتر خیابانی مریوان گفت: تئاتر خیابانی مریوان که من آن را تئاتر فضا مینامم، از کارکردهای فرهنگی، اجتماعی، هنری و گردشگری سرچشمه میگیرد. این جشنواره جلوهای جدی از همکاری، همیاری و همآفرینی در شکلگیری یک رویداد هنری است. خودِ تئاتر، عالیترین نقطه گفتوگوی فرهنگی در دنیاست و در مریوان، مردمی بودن و همآفرینی آن به بهترین شکل ممکن دیده میشود.
گیلآبادی ادامه داد: مریوان میتواند سراهنگ توسعه فرهنگی و هنری در ایران و حتی جهان باشد. جا دارد این جشنواره بیش از هر جشنواره دیگری توسعه پیدا کند و برند فرهنگی ایران در عرصه بینالملل شود. این اتفاق به استحکام برندینگ فرهنگی کردستان نیز کمک شایانی خواهد کرد.
نسل جوان تئاتر ایران، جسور و درخشان است
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره آینده تئاتر ایران و توجه به نسل جوان گفت: من آینده تئاتر ایران را پویا، جسور و روشن میبینم. این نسل بسیار بااستعداد است اما باید گذشته خود را بیاموزد و علوم همزبانی و پایهای را فراگیرد تا تئاتری علمیتر، مردمیتر و اجتماعیتر شکل گیرد.
آموزش مردمی؛ مسیر نجات تئاتر
این کارگردان تئاتر تاکید کرد: تئاتر اساسا پدیدهای اجتماعی، فرهنگی و هنری است. تصور من این است که این نسل میتواند نوزایی بزرگی در تئاتر ایران رقم بزند، بهشرط آنکه آموزشهای مردمی گسترش یابد. من نسبت به دولتها در این حوزه ناامیدم و معتقدم حلقههای آموزشی مردمی باید شکل بگیرد تا از قدرت مردم برای توسعه آموزش و تئاتر بهره گرفته شود.
نقش دولت، فقط بابد تسهیلگری باشد
گیلآبادی در پایان خاطرنشان کرد: نقش دولت باید فقط تسهیلگری باشد؛ یعنی موانع را از سر راه مردم بردارد. اگر این اتفاق بیفتد، این نسل پیشرو که بسیاری از خطوط و تابوها را شکسته، میتواند به کشور در حوزه فرهنگ و هنر کمکهایی کند که هیچ ساختار دولتی با محدودیتهای خود از عهده آن برنمیآید.
انتهای پیام/
source