هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی ایران با اشاره به تجربه برگزاری ارکسترهای موسیقی در محل بناها و محوطه‌های باستانی ثبت جهانی و ملی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا گفت: بارها از تجربه‌های موفق اجرای کنسرت‌ها در بناها و محوطه‌های باستانی سخن گفته شده است. این نوع اجراها همواره مورد استقبال بسیاری از آهنگسازهای برتر دنیا قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه آنچه اجرای ارکستر را در بناها و محوطه‌های باستانی مورد حساسیت قرار می‌دهد افزود: موضوع اهمیت دادن به بناها و محوطه‌های باستانی در هنگام اجرا از طرف نهادهای متولی حفاظت از میراث‌فرهنگی و دوستداران این حوزه و کارشناسان مرمت است. وقتی سازمان‌های متولی و کارشناسان، تمام اقدامات حفاظتی را در هنگام اجرای کنسرت انجام دهند و نگرانی از تاثیرات فرکانس روی سازه‌های باستانی برطرف شود، همه علاقمندان به اجرای ارکسترهای موسیقی متوجه تاثیر عمیق فرهنگی این اجراها و سفرهایی که در گستره گردشگری هنر صورت می‌گیرد خواهند بود و خود مشوق برگزاری ارکسترهای دیگر ملل خواهند شد.

هوشنگ جاوید، با تاکید بر اینکه اجرای ارکستر فیلارمونیک ملل در بناهای بسیار با شکوه هر کشور عمق تاریخی و فرهنگی کشور میزبان و توجه کشور اجرا کننده به تاریخ دیگر ملل را می‌رساند بیان داشت: قطعا در چنین شرایطی کلیه کارشناسان تمام جوانب را برای اجرای استاندارد مورد بررسی قرار می‌دهند تا اجرای مورد نظر آسیبی را به میراث‌فرهنگی وارد نکند.

این پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی ایران سپس توجه همگان را به مطالعه کتاب مزدک اثر موریس سیماشکو جلب کرد و گفت: اگر این کتاب که با دقت تمام و بررسی منابع موثق نوشته شده است را مطالعه کنید متوجه خواهید شد که در کاخ مزدک 300 سنتورنواز به صورت همزمان در حال نواختن بودند و دیگر نوازندگان سازهای کوبه‌ای هم این گروه سیصد نفره را همراهی می‌کنند تا مارش، سرود احترام و سرود ملی را بنوازند. پس با این عقبه متوجه خواهیم شد که در ایران باستان موسیقی رایج بوده است.

وی سپس به تنوع نگارههای موسیقیایی اشاره کرد و اظهار داشت: در سنگ نگاره‌های تخت جمشید، نقوشی از سازهای کوبه‌ای و بادی را به وضوح مشاهده می‌کنیم، همانطور که در برخی موزه‌های وطنی حتی پیکرک نوازنده و در برخی نقش برجسته‌ها و آثار به دست آمده هم نقش چنگ و دیگر سازه‌ها قابل مشاهده است که این مهم، حس تعلق مردم این سرزمین را به هنر و به خصوص موسیقی اثبات ثابت می‌کند.

هوشنگ جاوید در ادامه به ریشه‌های تعامل ایران و ارمنستان پرداخت و گفت: در زمان پادشاهی اردشیر در دوره ساسانیان و حتی پیش از آن، تعاملات گسترده‌ای با ارامنه و دیگر مسیحیان وجود داشت. بخش‌هایی از ارمنستان کنونی جزیی از تابعیت ایران بود و آثار آتشکده ایرانیان در ارمنستان همچنان موجود است. باوجود این ریشه‌های تاریخی بین ایران و ارمنستان، تعاملات فرهنگی و هنری اقدامی طبیعی است که بین دو کشور تاثیرات دو سویه خواهد داشت. لذا برگزاری ارکستر فیلارمونیک ارمنستان در تخت جمشید می‌تواند منجر به تعاملات صلح‌آمیز منطقه‌ای شود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در کنار همه موضوعات کارشناسی که برای اجرای ارکسترها در محوطه‌ها و بناهای باستانی صورت می‌گیرد تاکید کرد: از سوی مردم نباید شاهد وندالیزم (تخریب و صدمه) به میراث‌فرهنگی باشیم. شوربختانه یادگاری نویسی‌ها در تمام بناها به وضوح قابل مشاهده است. حال با فرهنگ‌سازی و توجه مردم را به اهمیت تاریخی بناها از طریق برگزاری رویدادهایی که کلیه الزامات حفاطتی رعایت می‌شود جلب کردن می‌تواند موجب رشد فرهنگی برای جلوگیری از وندالیزم بیشتر شود.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir