آرمان شیشه‌گر، باستان‌شناس و پژوهشگر میراث‌فرهنگی، در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا اظهار داشت: برگزاری جشن‌ها و برنامه‌های هنری مشابه، در کشورمان، باعث شد تصویر ایران در ذهن جهانیان دگرگون شود. دیگر کسی ایران را صرفاً کشوری کویری نمی‌دید، بلکه شکوه و تمدن تاریخی آن به نمایش گذاشته شد.

وی با تأکید بر ضرورت رعایت استانداردهای حفاظتی افزود: هرگونه اجرای هنری باید با بررسی دقیق پایداری بنا در برابر ارتعاشات صوتی، رفت‌وآمد گسترده و حضور جمعیت انجام شود. سؤال مهم این است که آیا پس از اجرای برنامه‌ها، محوطه‌ها مجدداً مورد بررسی قرار می‌گیرند تا آسیب‌های احتمالی شناسایی شوند؟ اگر چنین روندی رعایت شود، اجرای موسیقی می‌تواند کاملاً ایمن و سودمند باشد.

شیشه‌گر به نقش یونسکو در مدیریت برنامه‌های فرهنگی در محوطه‌های تاریخی اشاره و تصریح کرد: یونسکو خود حافظ میراث در خطر است. اگر این نهاد اجازه اجرای موسیقی در محوطه‌ای را بدهد، به معنای آن است که تدابیر حفاظتی لازم به دقت لحاظ شده‌اند.

این باستان‌شناس ایرانی همچنین بر اهمیت تبادل فرهنگی تأکید کرد و گفت: متأسفانه تبادل فرهنگی ایران با برخی کشورها محدود است. در صورتی که این تبادل فرهنگی صورت گیرد، در شناخت فرهنگ‌های متقابل، به‌ویژه در حوزه موسیقی، نمایش و سینما، می‌تواند جنبه‌های شناختی منفی را تعدیل کند و فرهنگ‌های ناآشنا و نامتعارف را به یکدیگر معرفی کند.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir