به گزارش روابط‌عمومی خانه موسیقی ایران، محسن شریفیان خواننده، آهنگساز، نویسنده، نوازنده و از اعضای هیئت مدیره موقت کانون موسیقی نواحی خانه موسیقی ایران در گفت‌وگو با روابط‌عمومی درخصوص هدف از انتشار فراخوان «نوآوری در ساخت ساز اقوام ایرانی» به عنوان اولین گام در تشکیل کانون موسیقی نواحی ایران عنوان کرد: ابتدا اولین سوالی که در کانون در ذهنمان مطرح شد، این بود که بهترین مسیر برای پا گرفتن آن چیست؟ چراکه جمع شدن نمایندگانی از اقوام و نواحی مناطق مختلف کشور به دور هم، امری بسیار دشوار است و رسیدن به یک اجماع، زمان‌بر خواهد بود. به همین دلیل تصمیم بر آن شد به منظور شروع، موضوعی عملیاتی و مشخص مطرح کنیم که نیاز به همفکری جمعی و گسترده نداشته باشد.

او در ادامه افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی موسیقی نواحی، شناخت سازهایی است که قابلیت‌های امروزی و پیشرفته دارند تا بتوانند پاسخ‌گوی مخاطبان امروزی باشند و این موضوع نیاز به تصمیم‌گیری جمعی ندارد. از این رو، پیشنهاد را با آقای نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران مطرح کردم و ایشان نیز ما را همراهی کردند. هیأت مدیره موقت کانون موسیقی نواحی ایران متشکل از آقایان محمدرضا درویشی، احمد صدری، کیخسرو پورناظری، حمیدرضا اردلان، ایرج نعیمایی، صادق چراغی، پیمان بزرگ‌نیا و خانم ژیوار شیخ‌الاسلامی و من هستیم که تمامی دوستان تلاش‌شان بر این است تا صدای کانون شنیده شود.

شریفیان همچنین اضافه کرد: پس از اینکه صدای کانون از طریق این فراخوان شنیده شد، توانستیم دستاوردهای خوبی داشته باشیم تا فعالان موسیقی نواحی آگاه شوند که کانون شکل گرفته و در حال فعالیت است. از این رو در صورتیکه فردی ایده یا طرحی در این حوزه دارد، می‌تواند آن را ارائه کند تا ما از آن حمایت کنیم. من نیز از تجربه قبلی‌ خود استفاده کردم تا تمام و کمال آثار خلاقانه و ناب نواحی را حمایت کنم.

این هنرمند با درخواست حضور هنرمندان فعال این حوزه در این طرح، اظهار کرد: ما از این دوستان می‌خواهیم آثارشان را به کانون معرفی کنند و ما نیز آثار را در شورا بررسی و پیگیری خواهیم کرد و از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

محسن شریفیان درباره بودجه حمایت از آثار پذیرفته شده در این فراخوان، گفت: ما حتی از هیچ نهاد دولتی کمک نمی‌گیریم و خودمان پیگیر موضوع هستیم چراکه من نیاز دارم این اتفاق در موسیقی نواحی ایران رخ دهد.

او در ادامه یادآور شد: به نظر ما افرادی در این حوزه فعالند اما شاید به مراکز تولید ساز یا بازار دسترسی نداشته باشند تا سازهایی که نوآوری در آن‌ها وجود دارد را معرفی کنند. بر این اساس ما می‌توانیم در این زمینه کمک کنیم و همچنین در این راستا به موسیقی فولکلور ایرانی نیز کمک خواهیم کرد.

این هنرمند و نوازنده موسیقی با تاکید بر اینکه هدف ما از نوآوری در موسیقی فولکلور ایرانی، به هیچ عنوان به معنای نادیده گرفتن سنت‌ها و گسستن ریشه‌ها نیست، خاطرنشان کرد: این دعوت فرصتی است برای پیوند گذشته با امروز؛ جایی که سازها، آواها و فرم‌های اجرایی بتوانند پاسخگوی زبان و نیاز نسل جدید باشند. ما باید بپذیریم که نسل امروز، نسل گذشته نیست و نمی‌خواهیم همان سبک‌های گذشته را دنبال کنیم بلکه می‌خواهیم با صدایی جدید و امروزی، این موضوع را تعریف کنیم.

شریفیان در ادامه افزود: سازهای نوآورانه، به‌ویژه با استفاده از متریال‌های جدیدتر، می‌توانند ماندگاری بهتر و کیفیت بالاتری داشته باشند. ترکیب صدای سنتی و فناوری امروز، فرصت‌های بزرگی را برای موسیقی نوین ایران فراهم می‌کند.

او با اشاره به انتقاد برخی از افراد نسبت به انتشار این فراخوان، عنوان کرد: انتقاد برخی از دوستان برای من جالب است و من از این موضوع ناراحت نیستم. برخی عنوان می‌کنند، مابقی سازهایی که در حوزه موسیقی سنتی ایرانی تولید شده، به کجا رسیده‌اند که حالا این افراد می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند؟ و از نظرشان سازهایی که چند سال پیش تولید شدند، به در بسته خورده‌اند. من در آن حوزه‌ها تخصصی ندارم که بگویم چه اتفاقی افتاده اما قطعاً نیاز بوده که افرادی همچون استاد شجریان، سازی تولید کردند که اگر این ساز به مصرف عمومی نرسیده‌، باید بررسی شود که این اتفاق چگونه بیفتد تا ببینیم واقعاً آن موسیقی به این سازها نیاز داشته است یا خیر.

این خواننده افزود: شرایط در موسیقی فولکلور ایرانی متفاوت است و ما دنبال آن هستیم که این اتفاق بیفتد و ما قاعدتاً از سازهایی استقبال می‌کنیم که مصرف عمومی داشته باشند و شرط اول ما این است که کاربردی بوده و نیاز آن منطقه را برطرف کند.

او با بیان اینکه من تجربه ساخت ساز لیانیک به عنوان اولین ساز الکترونیک نواحی ایران را داشته‌ام، عنوان کرد: از این رو می‌دانم چه اتفاقاتی افتاده و در موسیقی جنوب به چه چیزی نیاز بود تا آموزش راحت‌تری داشته باشد و فکر می‌کنم این تجربه بدی نبود چراکه به تولید چندباره نیز رسیده است.

شریفیان همچنین افزود: به نظر من سازهایی چون لیانیک می‌توانند آموزش موسیقی نواحی ایران را راحت‌تر کنند و همچنین سازهای دیگری هستند که امکانات بیشتری به نوازنده می‌دهند تا بتواند ملودی‌های گسترده‌تر با دامنه وسیع‌تری اجرا کنند. فکر می‌کنم اگر این اتفاق بیفتد باید نوازندگان توانمند و حرفه‌ای که در نوازندگی فعال هستند را حمایت کنیم چراکه می‌تواند گام اول برای موسیقی کانون و موسیقی نواحی ایران باشد.

 

source

توسط irmusic4.ir