به گزارش میراث آریا، محمد رکنی معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در این کارگاه آموزشی با بیان این مطلب افزود: روستای گردشگری اخلمد به عنوان یکی از گردشگرپذیرترین روستاهای نمونه گردشگری خراسان رضوی، هرساله پذیرای خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی است.
رکنی به بررسی وضعیت روستای گردشگری اخلمد و جایگاه آن در استان پرداخت و افزود: ایجاد واحدهای اقامتی و زیر ساخت‌های گردشگری برای ارائه خدمات بهتر به گردشگران یکی از ضروریات روستای اخلمد است.
او با بیان اینکه ۱۲ واحد اقامتی بوم گردی ، خانه مسافر و اقامتگاه سنتی در شهرستان چناران فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: گرچه روستای اخلمد ظرفیت بیش‌از ۳۰ واحد خانه مسافر و بوم گردی را دارد اما اکنون در روستای اخلمد فقط سه واحد بوم گردی فعالیت دارد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی با اشاره به اینکه سالانه بیش‌از ۵ میلیون گردشگر که بیشتر از کشورهای عربی هستند از روستای اخلمد بازدید دارند، اظهار کرد:  عملا با این حجم مسافر تعداد واحدهای اقامتی مجاز در اخلمد جوابگوی این حجم از گردشگران نیست و با کمبود واحدهای اقامتی در این روستا مواجه مراجعه هستیم.
وی با اشاره به اینکه تلاش می‌شود تا با همکاری مردم خوب و ولایت‌مدار اخلمد، این کمبودها جبران شود، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای هر کشوری که از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان برخوردار است، جذب گردشگران به سمت خود است. 
رکنی افزود: بهترین ایده‌ها برای جذب گردشگر باید در میان تمامی راهکارهای بی‌پایه و صرفاً نظری شناسایی شوند؛ تنها داشتن پتانسیل‌های طبیعی و تاریخی کافی نیست و برای معرفی جاذبه‌ها و شناخت مخاطب، نیاز به راهکارهای ساده و عملیاتی داریم که به جذب بیشتر گردشگران کمک کند. 
وی اظهار کرد: وجود پتانسیل‌های طبیعی مانند آبشارها، کوه‌ها و رودخانه‌های دائمی در روستای اخلمد، به همراه برگزاری جشنواره‌ها و حفظ آداب و رسوم گذشته، از ویژگی‌های بارز این روستای گردشگری است که باید به درستی شناسانده شود.
علی اکبر احمدزاده، رئیس گروه آموزش، بازاریابی و توسعه گردشگری استان خراسان رضوی، اظهار کرد: منطقه گردشگری اخلمد یکی از نقاط محبوب برای گردشگران در استان و حتی در سطح کشور است که هر ساله مسافران زیادی از آن بازدید می‌کنند.
 وی رفتار میزبان را یکی از ارکان اصلی در پذیرش و جذب گردشگران دانست و افزود: اگر میزبانان با رفتار مناسب و احترام با گردشگران برخورد کنند، این امر باعث افزایش اشتیاق گردشگران به انتخاب آن مقصد خواهد شد و به توسعه گردشگری در آن منطقه کمک می‌کند.
احمدزاده با بیان اینکه رضایت گردشگران از رفتار جامعه میزبان تأثیر مستقیم بر تصویر ذهنی آن‌ها از مقصد دارد، بیان کرد: تصویر ذهنی مثبت از مقصد که ناشی از رفتار خوب میزبانان است، می‌تواند گردشگران را متقاعد کند تا به آن مقصد سفر کنند و حتی موجب توصیه آن به دیگر گردشگران شود.
وی با تاکید براینکه ایجاد یک تجربه مثبت برای گردشگران نه‌تنها به جذب بیشتر گردشگران کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به حفظ و نگهداری آن‌ها نیز منجر شود، خاطرنشان کرد: وقتی گردشگران از رفتار میزبانان راضی باشند، احتمال بازگشت آن‌ها به مقصد افزایش می‌یابد و این امر می‌تواند به یک چرخه مثبت برای توسعه گردشگری در منطقه تبدیل شو
رئیس گروه آموزش، بازاریابی و توسعه گردشگری استان خراسان رضوی به اهمیت آموزش میزبانان محلی اشاره کرد و گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی برای جامعه محلی می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا مهارت‌های لازم برای تعامل مؤثر با گردشگران را کسب کنند؛ این آموزش‌ها باید شامل نحوه برخورد، ارائه خدمات مناسب و آشنایی با فرهنگ و نیازهای گردشگران باشد.
وی در ادامه افزود: نهادهای دولتی و خصوصی باید با همکاری یکدیگر برنامه‌های توسعه گردشگری را طراحی و اجرا کنند؛ این برنامه‌ها باید به‌گونه‌ای باشند که نه‌تنها به جذب گردشگران کمک کنند، بلکه به حفظ فرهنگ و هویت محلی نیز توجه داشته باشند.
احمدزاده با اشاره به پتانسیل‌های گردشگری منطقه اخلمد، بیان کرد: این منطقه با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی خود، قابلیت جذب گردشگران داخلی و خارجی را دارد؛ ما باید از این ظرفیت‌ها به‌درستی بهره‌برداری کنیم و با ایجاد زیرساخت‌های لازم، شرایط را برای تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای گردشگران فراهم آوریم.
وی با تأکید بر لزوم همکاری بین بخش‌های مختلف جامعه، خاطرنشان کرد: فقط با یک همکاری منسجم و تعامل مثبت می‌توانیم آینده‌ای روشن برای گردشگری منطقه رقم بزنیم و اخلمد را به یکی از مقاصد اصلی گردشگری در کشور تبدیل کنیم.
برگزاری کارگاه آموزشی ارتباط موثر با مهمانان در روستای گردشگری اخلمد شهرستان چناران

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir