امین کوگانی معاون صنایعدستی استان کرمانشاه، در گفتوگو با میراثآریا با تأکید بر لزوم بهرهبرداری فرهنگی و اقتصادی از فرصت پیادهروی اربعین، اظهار کرد: آسیبشناسی تجربه سالهای گذشته ما را به این جمعبندی رساند که زائران عمدتاً در جوار موکبها، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی توقف دارند، لذا امسال با همکاری فرمانداریها، مجوزهای لازم برای استقرار غرفههای صنایعدستی در مجاورت این نقاط اخذ و جانمایی جدید انجام شد.
وی با اعلام افزایش ۲۰ درصدی تعداد غرفهها به ۱۲۰ غرفه در مسیرهای منتهی به مرزهای غرب کشور، تصریح کرد: غرفههای صنایعدستی در ده مسیر شامل شهرستانهای کنگاور (۱۰ غرفه)، صحنه (۲۲)، بیستون (۱۲)، کرمانشاه و مرصاد (۲۲)، اسلامآباد غرب (۷)، ماهیدشت (۱۰)، سرپل ذهاب (۵)، دالاهو (۷) و قصرشیرین (۱۰ غرفه) استقرار یافتهاند تا محصولات بومی و سوغات اصیل کرمانشاه را به زائران معرفی کنند.
معاون صنایعدستی استان کرمانشاه همچنین از آغاز زودهنگام فعالیت بازارچه فصلی طاقبستان در قالب ۲۲ غرفه بهمناسبت اربعین خبر داد و افزود: امسال برای نخستینبار با هماهنگی انجامشده با معاونت صنایعدستی کشور، زمینه حضور هنرمندان استانهای دیگر در غرفههای استان کرمانشاه فراهم شده است.
کوگانی از برگزاری برنامههای جنبی فرهنگی و هنری نیز خبر داد و گفت: برپایی چادرهای عشایری در دو نقطه استان، برگزاری ورکشاپ رایگان چرم و میناکاری در مرصاد و کرمانشاه، اجرای زنده چاقوسازی در دالاهو، ایجاد غرفه نقاشی ویژه کودکان، کارگاه آشنایی با صنایعدستی کرمانشاه در شهرستان صحنه، و همچنین عرضه کتابچههای معرفی صنایعدستی از جمله اقدامات طراحیشده برای تقویت تعامل فرهنگی با زائران است.
وی در تشریح پرفروشترین اقلام صنایعدستی کرمانشاه در این ایام گفت: نان برنجی بهعنوان شاخصترین سوغات کرمانشاه، بههمراه محصولات سفالی، میناکاری، چرمدوزی، گیوه، گلیم، احجام چوبی و صنایع نمدی، بیشترین اقبال را در میان زائران دارد.
معاون صنایعدستی استان کرمانشاه با بیان اینکه «حمایت از هنرمندان تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد در اولویت قرار دارد»، اظهار داشت: امسال تلاش شده این هنرمندان با شرایط ویژهتری در این رویداد مهم مشارکت داشته باشند.
کوگانی در پایان با اشاره به آمار فروش سال گذشته، خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود ۷ میلیارد تومان فروش غرفههای صنایعدستی استان ثبت شد و با توجه به جانمایی دقیقتر، مشارکت گستردهتر هنرمندان و اجرای برنامههای فرهنگی و تخفیفی، پیشبینی میشود شاهد رشد ۳۰ درصدی فروش در ایام اربعین پیش رو باشیم.
انتهای پیام/
source