میراث‌آریا: زنجان یا زنگان مرکزاستان زنجان در شمال غربی ایران و بیستمین شهر کشور از لحاظ جمعیت است. نام زنجان عربی ‌شده‌ی واژه زنگان است و مردم بومی آن منطقه هنوز هم تلفظ زنگان را برای این شهر به‌کار می‌برند. شهر فعلی زنجان از دوران صفویه توسعه پیدا کرده است و خاستگاه اولیه شهر به لحاظ استفاده از امکانات و استعدادهای بالقوه شهری و زیستی در ساحل راست رودخانه زنجان‌رود قرار گرفته است.

شهاب الدین یحیی ابن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی ملقب به شیخ شهاب‌الدین، شیخ اشراق، شیخ مقتول و شیخ شهید، فیلسوف و حکیم مُتالّه قرن ششم هجری قمری در سال ۵۴۹ ه.ق در شهر سهرورد به دنیا آمد و در سال ۵۸۷ ه.ق در شهر حلب سوریه به دستور صلاح الدین ایوبی و توسط پسرش ملک ظاهر ایوبی به شهادت رسید.

سهروردی از برجسته‌ترین حکیمان و فیلسوفان مسلمان و مؤسس یکی از مهمترین مکتب ها و جریان های فلسفی در اسلام با عنوان «حکمت اشراق» است، او زندگی کوتاه اما پر ثمری داشت و با حیات ۳۸ ساله خود، حیاتی دوباره به حکمت ایرانی بخشید.

حکمت اشراق که از سویی به تصریح موسس آن (شهاب الدین سهروردی) احیای حکمت نوری ایرانیان باستان است بیشترین سنخیت را با تعالیم بلند و آموزه های شیعی دارد و از این جهت از طرف حکما و متکلمان شیعی مورد توجه و استقبال قرار گرفته است.

حکمت الاشراق، مهمترین و معروفترین کتاب سهروردی به زبان عربی است؛ او در این کتاب به تبیین و تشریح آرای خود پرداخته و در مقدمه کتاب، خواندن آن را به کسانی که تنها جویای حکمت بحثی و استدلالی هستند توصیه نمی کند، او بهره مندی از تابش بارقه های الهی را از شرایط خوانندگان کتاب “حمکت الاشراق” عنوان کرده است.

“تلویحات”، “المقاومات” و “المشارع و المطارحات” هم از دیگر کتاب‌های مهم سهروردی به زبان عربی است.

با نامگذاری این روز به نام زنجان، طی سالهای اخیر برنامه، نشست و همایش های ملی مختلفی برای بزرگداشت مقام شامخ شیخ شهاب الدین یحیی سهروردی، فیلسوف و عارف برجسته قرن ششم هجری و گرامی داشت روز ملی زنجان برگزار می شود که امسال نیز این مراسم ها هم در شهر سهرورد زادگاه این حکیم بزرگ و هم در مرکز استان برنامه ریزی شده است.

روز ملی زنجان در سایه شیخ اشراق شهر سهرورد

روز زنجان فرصتی برای گرامیداشت مقام شامخ بنیانگذار مکتب اشراق

حجت الاسلام سیدمصطفی حسینی و محسن صادقی نیز با صدور پیام مشترکی به مناسبت روز زنجان و بزرگداشت شیخ اشراق، تاکید کرد: هشتم امرداد، روز زنجان، فرصتی برای پاسداشت تاریخ، فرهنگ و هویتی کهن و گرامیداشت مقام بلند شیخ شهاب‌الدین سهروردی، اندیشمند بزرگ ایرانی و بنیان‌گذار مکتب اشراق است.

 نماینده ولی‌فقیه در استان و استاندار زنجان اظهار کرد: زنجان، سرزمین ایمان، اندیشه و تلاش، همواره در مسیر علم، فرهنگ، اقتصاد و انقلاب درخشیده و مردمان شریفش نقشی مؤثر در اعتلای ایران عزیز ایفا کرده‌اند.

آنها با تاکید بر اینکه سرافرازی زنجان، سرافرازی ایران است، افزودند: ما این روز ارزشمند را به مردم فرهیخته و نجیب زنجان تبریک گفته، یاد بزرگان این دیار را گرامی می‌داریم و امیدواریم با تکیه بر گذشته پرافتخار، آینده‌ای روشن و توسعه‌یافته برای زنجان رقم بخورد.

روز ملی زنجان در سایه شیخ اشراق شهر سهرورد

مکتب سهروردی هم فلسفه هست و هم نیست

داود قهرمانی گفت: سهروردی فیلسوف و حکیم مُتالّه قرن ششم هجری قمری در سال ۵۴۹ ه.ق در شهر سهرورد به دنیا آمد و در سال ۵۸۷ ه.ق در شهر حلب سوریه به دستور صلاح الدین ایوبی و توسط پسرش ملک ظاهر ایوبی به شهادت رسید.

رئیس امور اجرایی همایش بزرگداشت مقام شیخ شهاب الدین سهروردی در سال ۱۴۰۴ از آمادگی شهرداری سهرورد برای برگزاری مراسم بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی عارف و فیلسوف نامدار قرن ششم هجری خبر داد و گفت: هشتم امرداد در تقویم ایران با نام روز زنجان و روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهرودی (شیخ اشراق) گره خورده است، به همین مناسبت هر ساله در این روز مراسمی در زادگاه این فیلسوف بزرگ برگزار می شود.

او افزود: امسال شهرداری، شورای اسلامی و مردم فرهنگ دوست شهر سهرورد با تمام توان برای برگزاری این همایش ملی در شهر زیبا و دیدنی سهرورد آماده هستند.

شهردار سهرورد و رئیس امور اجرایی همایش ملی بزرگداشت مقام شیخ اشراق در ادامه با اشاره به نام و لقب شهاب الدین یحیی ابن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی ملقب به شیخ شهاب‌الدین، شیخ اشراق، شیخ مقتول و شیخ شهید، گفت: این فیلسوف نامدار کسی است که مکتب اشراق و فلسفه خُسرَوانی را به وجود آورد که بعد از شهادتش در جهان منتشر شد و امروزه آثارش در تمام دانشگاههای معتبر و به نام جهان تدریس می شود.

او با بیان اینکه سهروردی خود، فلسفه‌اش را حکمت اشراق نامیده بود که به معنای درخشندگی و برآمدن آفتاب است،گفت: این تفکر فلسفه خاص افلاطونی نیست و در آن آرای افلاطون، ارسطو، نوافلاطونیان، زرتشت، هرمس و آرای صوفیان مسلمان در هم آمیخته‌ است.

قهرمانی گفت: مکتب سهروردی هم فلسفه هست و هم نیست و از این جهت فلسفه است که به عقل اعتقاد دارد، اما عقل را تنها مرجع شناخت نمی‌داند و عرفان است از این نظر که کشف و شهود و فلسفه اشراق را شریف‌ترین و بلندمرتبه‌ترین مرحله شناخت می‌شناسد.

او افزود: سهروردی شخصیتی است که پس از قرن‌ها هنوز آوازه اش در جهان و تاریخ ساری و جاری است و طرفداران زیادی در جای‌جای دنیا دارد.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir