«از سرگذشت»؛ یک گام رسانه‌ای به سمت مفاهیم دینی و عاشورایی





پخش برنامه «از سرگذشت» درایام محرم با تمام نقاط قوت و ضعف را باید یک گام رسانه‌ای و هنری برای جذب مخاطبین جدید به سمت مفاهیم دینی و عاشورایی دانست که سلیقه‌های متفاوت دارند.

به گزارش ایلنا، برنامه‌های گفت‌وگو‌محور یا اصطلاحا «تاک‌شوها» تلویزیونی طی سال‌های اخیر بخاطر تعامل بیشتر با مخاطب، حضور چهره‌های محبوب و موضوعات متنوع و گاهی جنجالی محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. این برنامه‌ها معمولاً فضای صمیمی‌تری دارند و بیننده احساس نزدیکی بیشتری با مهمان‌ها و مجری پیدا می‌کند و دعوت از بازیگران، ورزشکاران، هنرمندان یا حتی چهره‌های خاص اجتماعی و پرداختن به موضوعات متنوع و گاهی جنجالی باعث دیده شدن آن‌‌ها شده است.

در همین راستا برنامه‌های گفت‌وگو محور ویژه ایام محرم تغییرات قابل توجهی داشته‌اند و بخاطر تعمیق و تنوع در محتوا، بیان موضوعات نو و اجتماعی، فضای تعاملی و دعوت از مخاطبان و همچنین استفاده از مجری‌های توانمند روند  مقبولیت را در حوزه برنامه‌سازی‌های مذهبی تلویزیونی را هم می‌توان مشاهده کرد.

برنامه‌سازی از محرم بخاطر اهمیت ویژه‌ای که این ایام و مناسک در فرهنگ شیعه و خصوصا ایرانی دارد و پیچیدگی‌های محتوایی، خط قرمزها و مواجهه با طیف وسیع مخاطبان همواره با چالش‌های زیادی روبرو بوده است چراکه این برنامه‌ها ضمن اینکه باید جایگاه و احترام محرم و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) را پاس بدارد، برای جذب مخاطب نیازمند رعایت نکاتی برای جذابیت و اثرگذاری است.

برنامه «از سرگذشت» که امسال در محرم 1404 فصل سوم خود را با اجرای علی‌اکبر قلیچ در شبکه نسیم به پخش رساند، یکی از برنامه‌های ایام محرم تلویزیون است. علی‌اکبر قلیچ در این برنامه توانسته است در این سه فصل ارتباط برنامه با مخاطب را حفظ کند.

از دیگر نقاط قوت این برنامه مهمانان آن است. انتخاب مهمان‌های برنامه «از سر گذشت» معمولاً بر اساس چند معیار مهم داشتن «داستان‌های تأثیرگذار و خاص»، « نوع موضوعی و اجتماعی»، «قابلیت روایت خوب داستان»، «ارتباط با موضوعات روز و دغدغه‌های جامعه» صورت می‌گیرد که هدف اصلی آن‌ها ارائه داستان‌های زندگی واقعی، الهام‌بخش و تأمل‌برانگیز است.

تولید و پخش برنامه «از سرگذشت» در ایام محرم در نگاه اجمالی شاید با محدودیت همراه باشد اما با یک نگاه دقیق می‌توان دریافت که قابلیت استمرار خوبی دارد و می‌تواند برای مدت طولانی ادامه پیدا کند چراکه جامعه و فرهنگ ایرانی در موضوع محرم و عاشورا با تنوع نامحدود داستان‌ها روبروست و هر فردی داستان زندگی منحصر به فردی دارد و با توجه به تنوع موضوعات و تجربیات انسانی، برنامه می‌تواند مهمان‌های جدید و متفاوتی دعوت کند.

فرمت گفتگو محور و محوریت داستان زندگی مهمانان، این امکان را می‌دهد که برنامه به شکل‌های مختلف (مصاحبه، روایت، میزگرد) اجرا شود و با سلیقه‌های مختلف مخاطبان هماهنگ شود هرچند این برنامه می‌تواند با پرداختن به موضوعات اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی روز در ایام مختلف سال مخاطبان خود را حفظ و جذب کند.

با توجه به اینکه برنامه‌های تلویزیونی با موضوع محرم معمولاً با هدف انتقال مفاهیم دینی، ترویج فرهنگ عاشورا، و ایجاد حس همبستگی و تقویت و ترویج مفاهیم مذهبی طراحی می‌شوند برای موفقیت و اثربخشی حتما باید به کیفیت تولید و محتوا توجه داشت چراکه اگر روایت‌ها جذاب، مستند و به زبان مردم باشد، برنامه موفق‌تر است. همچنین استفاده و بهره‌گیری از ظرفیت هنرهای نمایشی مانند تعزیه، موسیقی سنتی و روایت‌های تاثیرگذار به روند و جذابیت برنامه کمک می‌کند.



انتهای پیام/


source

توسط irmusic4.ir