به گزارش میراث آریا پنل تخصصی معرفی توانمندی‌ها و زیرساخت‌های درمانی کشورهای عضو اکو در دومین روز از سومین کنفوبیشن گردشگری سلامت در سالن همایش‌های غدیر با حضور کارشناسان و مسئولان حوزه گردشگری سلامت با اشاره به ظرفیت‌های بالای کشورهای منطقه، بر لزوم تدوین استراتژی‌های علمی، بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی و تعامل مؤثر میان بخش‌های دولتی و خصوصی برگزار شد. 

همدان می‌تواند جایگاه ممتازی در گردشگری سلامت داشته باشد 

کارشناس گردشگری بیمارستان فارابی با اشاره به نقش کلیدی همدان در توسعه گردشگری سلامت گفت: همدان می‌تواند از یک تخصص شاخص پزشکی آغاز کند و با برجسته‌سازی آن، جایگاه متمایزی در این حوزه پیدا کند چرا که تمرکز بر نقطه قوت و دریافت بازخورد از مشتریان موجب ارتقای خدمات و تمایز در بازار رقابتی خواهد شد و این دقیقاً همان مسیری است که برندهای موفق جهانی تحت عنوان استراتژی «گاو بنفش» دنبال کرده‌اند.

پیام امیدوار ادامه داد: برندها دارای چهار ساختار معماری اصلی هستند و در مسیر توسعه گردشگری سلامت باید به ایجاد موازنه میان درمان و تجارت توجه داشت، چرا که اگر این صنعت تنها از منظر تجاری یا صرفاً از منظر درمانی دیده شود، قطعاً با شکست مواجه خواهد شد و موفقیت زمانی حاصل می‌شود که این دو مؤلفه در کنار یکدیگر و با توازن در نظر گرفته شوند.

وی تأکید کرد: برای دستیابی به جایگاه پایدار در گردشگری سلامت باید به عواملی مانند تعیین قیمت صحیح، اجرای مارکتینگ و بازاریابی علمی، ارائه سرویس دقیق، پاسخ‌گویی مناسب، تعیین اهداف کلان و تحلیل دقیق سود و زیان توجه ویژه‌ای داشت، زیرا خواسته اصلی گردشگر سلامت، کسب اطمینان‌خاطر است و تجربه نخستین مراجعه برای جذب مشتریان آتی نقشی حیاتی دارد.

وی افزود: در فرآیند برندسازی باید مشتری را پس از ارائه خدمات رها نکرد، بلکه باید با شناخت فرهنگ بیماران و توجه به پیش‌زمینه‌های فرهنگی آنان، ارتباطی پایدار و انسانی شکل داد که این امر موجب ماندگاری برند در ذهن مخاطب خواهد شد.

لزوم استفاده از هوش مصنوعی برای پیشگیری بیماری‌ها

عمار، نماینده کشور پاکستان نیز با اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه پزشکی گفت: پزشکی ایران عمدتاً پس از وقوع حادثه وارد عمل می‌شود اما پروژه‌ای تعریف کرده‌ایم که با استفاده از هوش مصنوعی بتوان بیماری‌ها را پیش از وقوع پیش‌بینی کنیم و اقدامات درمانی را در مراحل اولیه آغاز نماییم که این رویکرد می‌تواند تحولی اساسی در حوزه درمان ایجاد کند و نقش مؤثری در بهبود نظام سلامت داشته باشد.

فناوری، شبکه‌سازی و بخش خصوصی؛ ارکان توسعه پایدار گردشگری سلامت

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز درباره دلایل انتخاب همدان به عنوان میزبان این کنفرانس گفت: استقبال و آمادگی کامل این استان برای برگزاری رویدادهای بین‌المللی یکی از عوامل اصلی انتخاب آن برای میزبانی بود. ضمن اینکه کشورهای عضو اکو با جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ میلیون نفر، ظرفیت بی‌نظیری برای جذب گردشگر دارند که باید با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

مسلم شجاعی ادامه داد: حدود ۸۵ درصد بازار گردشگری هر منطقه مربوط به کشورهای همسایه است و در این راستا، اقداماتی مانند تسهیل دسترسی و لغو روادید، بستر مناسبی برای توسعه تعاملات و جذب گردشگر فراهم می‌آورد، همچنین تفاوت‌های فرهنگی در کشورهای مختلف باید در برنامه‌ریزی‌ها و طراحی خدمات درمانی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به بیانیه پایانی این کنفرانس گفت: در این بیانیه ۹ رویکرد و ۱۳ بند مورد تأکید قرار گرفته است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و برتر در فرآیند درمان است و در این مسیر، شبکه‌سازی میان فعالان مختلف گردشگری سلامت امری کلیدی به شمار می‌رود.

وی افزود: دخیل کردن بخش خصوصی در برنامه‌ریزی‌ها و فرآیند اجرای طرح‌های گردشگری سلامت، مسیر ما را به سوی دستاوردهای ملموس هدایت خواهد کرد، زیرا برندسازی و بازاریابی علمی در این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرکل بازاریابی گردشگری خارجی با اشاره به موانع پیش‌روی توسعه این صنعت خاطرنشان کرد: گردشگری سلامت نسبت به سایر بخش‌ها با چالش‌های بیشتری روبه‌رو است چرا که حداقل دو دستگاه اصلی در این زمینه درگیر هستند و اگر به موضوعاتی نظیر مرگ‌آگاهی و حساسیت‌های فرهنگی توجه نشود، ممکن است تلاش‌ها به نتیجه مطلوب نرسد و فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی از دست برود.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir