
به گزارش روابطعمومی خانه موسیقی ایران به نقل از خبرگزاری فارس، حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی، در واکنش به افزایش دوباره قیمت بلیت کنسرتها گفت: «سالهاست که گفتهام بلیت کنسرت تبدیل به کالای لوکس شده است. درصد بسیار کمی از مردم میتوانند رفتن به کنسرت را در سبد هزینههای خانوارشان قرار دهند. قشر دانشجو یا کارمندان با درآمد متوسط، کنسرت رفتن برایشان بیشتر به رویا میماند. شاید نهایتاً سالی یک یا دو بار بتوانند در صورت صرفهجویی در سایر هزینهها، به تماشای کنسرت بروند.»او افزود: «این مسئله را بارها از منظر مسئولیت صنفی مطرح کردهام. سالنهای اجرای موسیقی در کشور، تقریباً همگی زیر نظر نهادهای دولتی یا عمومی هستند؛ برج میلاد متعلق به شهرداری است، نمایشگاه بینالمللی و تالار وزارت کشور نیز زیرمجموعه دولتاند. وقتی دولت به این مجموعهها مأموریت خودگردانی میدهد، طبیعیست که این سالنها مدام قیمت خدماتشان را افزایش دهند.»به گفته نوربخش، مهمترین عامل گرانی بلیت کنسرت، هزینه سالن است: «هزینه سالن فقط اجاره نیست؛ شامل سیستم نور، صدا، تجهیزات فنی و خدمات جانبی هم میشود. همین حالا این هزینهها سالی دو بار بالا میرود و تهیهکننده مجبور است این افزایش را روی قیمت بلیت لحاظ کند. برای همین است که میبینید قیمت بلیت در اسفند یک رقم است و در فروردین، یک رقم دیگر.»او راهحل را در سیاستگذاری کلان و حمایت دولتی میبیند و میگوید:«اگر هزینه سالنها پایین بیاید، میتوان از برگزارکننده هم پرسید که چرا بلیت را با این قیمت میفروشد. اما وقتی هزینه پایه بالاست، فشاری که روی تهیهکننده وارد میشود، غیرقابل انکار است. سالنها باید یا رقیب داشته باشند تا رقابت قیمتی شکل بگیرد، یا یارانه دریافت کنند.»
نوربخش در پاسخ به اینکه آیا انحصار چند سایت فروش بلیت بر قیمتگذاری تأثیر دارد، نوربخش گفت: «ارتباطی ندارد. این سایتها کارمزدی ناچیز میگیرند و کسی جلوی ورود سایتهای دیگر را نگرفته است. برخی شرکتها تصمیم گرفتهاند فروش برنامههای خود را از طریق پلتفرم خود انجام دهند، اما این روی قیمت تأثیر مستقیم ندارد.»گرانی برای پاپ است، نه سنتیاو در بخش دیگری از صحبتهایش تصریح کرد که بخش عمده افزایش قیمت مربوط به کنسرتهای پاپ است، نوربخش در این خصوصی توضیح داد: «۹۰ تا ۹۵ درصد گرانی بلیت مختص کنسرتهای پاپ است. موسیقی سنتی و نواحی در سالنهای کوچکتر و ارزانتر برگزار میشوند، پس طبیعتاً قیمت بلیتشان پایینتر است. تالار وحدت یک نمونه خوب است. وقتی کنسرتی آنجا برگزار میشود، قیمت بلیتش هم متناسب با هزینه سالن، کمتر است.»
نوربخش در پایان تأکید کرد: «مشکل اصلی ما در حوزه موسیقی سنتی این است که سالن بزرگ مناسب در اختیار نداریم. اجراها در سالنهای کوچکتر مثل فرهنگسراها، یا تالار وحدت انجام میشود. اما عملاً موسیقی سنتی در سالنهای گرانقیمت و بزرگ، جایی ندارد. اگر یارانه یا حمایت واقعی برای سالنها تعریف شود، آنوقت میتوان امیدوار بود که قیمت بلیت برای همه اقشار جامعه قابل دسترس شود.»
source