میراث آریا: صبح پنجشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۴، در حالی که نسیم ملایم صبحگاهی بر رواق مال عباسآباد تهران میوزید، رالی فرهنگی– زیستمحیطی «ما با طبیعتیم» با نواختن یک دقیقه سکوت به یاد مرحوم حمیدرضا درجاتی آغاز شد.
حوالی ساعت ۹، اولین خودرو که رانندهاش فردی نامآشنا در عرصه اتومبیلرانی بود با صدای بوقهای همآوا و بدرقهی تماشاگران محلی عازم مسیر همدان شد. بیوک جدیری، قهرمان ۸۸ ساله و خوشاخلاق اتومبیلرانی ایران، مردی که با عشق به اتومبیل و روحیه جوانی، سالهاست بر تارک این ورزش میدرخشد، اولین شرکتکننده رالی تهران-همدان بود.
پس از او، هشتاد خودرو دیگر، هر یک با فاصله زمانی یک دقیقه، جاده را زیر دوربین داوران و چشمنگاه علاقه مندان پشت سر گذاشتند تا رشته مسابقه و نظم زمانی بهدرستی رعایت شود. در همین حرکت ابتدایی، فضای این رالی بیش از هر چیز مصداقی بود از همکاری نهادهای مختلف: پلیس راهور برای تأمین ایمنی جاده، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برای انجام هماهنگیها و حمایت از خودروهای تاریخی حاضر در رالی و کلوپ ایران رالی برای نحوهی داوری و نقشهخوانی و …
شرکتکنندگان پس از طی مسیر تهران– ساوه– همدان و گذر از فامنین، حدود ساعت ۱۴ به هتل باباطاهر در همدان رسیدند. در اینجا فرصتی چندساعته برای گشتوگذار در بافت تاریخی و طبیعی همدان در اختیار داشتند، از هگمتانه و تپههای باستانیاش گرفته تا آرامگاه بوعلیسینا و آرامگاه باباطاهر که در نزدیکی هتل واقع است.
بسیاری از شرکتکنندگان با شور خاصی مقابل تندیس شیر سنگی عکس یادگاری گرفتند و برخی دیگر راهی گنجنامه شدند تا چشماندازهای کوه الوند و غار تاریخی آن را ببینند. روستاهای دیدنی ورکانه و سیمین ابرو هم مقاصد گردشگری برخی دیگری از شرکتکنندهها بودند. در عین حال، غرفههای کوچکی از صنایعدستی همدان به صورت سیار در نزدیکی هتل برپا شده بود و علاقهمندان میتوانستند سفالهای محلی، قالیچههای دستی و قلمزنیهای فلزی را از نزدیک مشاهده کنند و با هنر اصیل این منطقه آشنا شوند. بدین ترتیب، همان روز نخست، هم تجربه هیجانانگیز رقابت جادهای فراهم شد و هم فرصتی برای بازدید از آثار تاریخی و تعامل با هنرمندان بومی به وجود آمد.
صبح جمعه ۹ خرداد، دوباره از مقابل هتل باباطاهر صدای بوق خودروها به گوش رسید. اولین دستگاه راس ساعت ۹ به سمت تهران حرکت کرد و به تدریج سایر خودروها با همان فاصله یک دقیقه از یکدیگر وارد گردنههای زیبای غرب استان همدان شدند. بر خلاف مسیر رفت که نسبتا مستقیم بود، بازگشت رقبا از جادههای فرعی و میانشهری عبور داد، آنها ابتدا از رزن و دامنههای سرسبز کوههای غرب همدان گذشتند، سپس با عبور از شهر اوج وارد خاک استان قزوین شدند. در این ناحیه، کوههای سرسبز و باغهای میوه شهر آبگرم بر زیبایی مناظر افزود و رانندگان درک متفاوتی از مفهوم «مسیر فرهنگی» پیدا کردند. بعد از بویینزهرا، گروه رالی وارد اشتهارد استان البرز شدند، جایی که کوههای رنگارنگ و راههای پیچاپیچ جلوهای خاص داشت و بسیاری از شرکتکنندگان این ثانیهها را برای ثبت عکس و فیلم کوتاه فراموشنشدنی صرف کردند.
یکی از نکات جذاب در گزارش شرکتکنندگان، احساس تازگی در تکرار مسیر بود. رانندگانی که در گذشته خود را از تهران به همدان رسانده بودند، اینبار با نقشه رالی و هدفی مشخص (رقابت، مشاهده آثار تاریخی و رقابت با زمان)، به گونهای متفاوت از مسیر لذت بردند. همین حس کشف دوباره بود که چنان در چهرهی هر راننده و نقشهخوان و همراهانشان نمود پیدا کرده بود که میشد در نگاههای پرانرژی، شور و هیجان کشف مجدد را دید، امری که دقیقا با شعار رالی فرهنگی همراستا بود و بر اهمیت سفرهای خاطرهانگیز و مسئولانه تاکید داشت.
حدود ساعت ۱۵ تا ۱۶ آن روز، آخرین خودروها به محل جمعآوری نهایی در مجموعه رز مال غرب تهران رسیدند. در یکی از سالنهای سینمای این بازار، همه منتظر اعلام نتایج مسابقه و برگزاری مراسم اهدای جوایز شدند. ابتدا لوحهای تقدیر و بستههای یادبود به تمامی شرکتکنندگان اهدا شد، سپس از سه تیم اول رالی در رشتههای همگانی، پیشرفته و خودروهای کلاسیک قدردانی شد. اما نقطه عطف مراسم، اهدای کوزههای سفالی صنایعدستی همدان بود که روی هر یک جمله «برای آنان که مسیر را زیبا پیمودند» نقش بسته بود. با این حرکت، تاکید لازم بر پیوند صنایعدستی با گردشگری و میراث فرهنگی شکل گرفت، هم به جهت اینکه هنرمندان بومی همدان با دستِ خود ساخته بودند و هم به این دلیل که نمادی از احترام به مسیر پیمودهشده بود.
رالی فقط یک مسابقه اتومبیلرانی نیست، فرصتی است تا نشان دهیم چگونه میتوان با حرکت در جاده، فرهنگ و هویت تاریخی هر منطقه را بههمراه برد و در دل رقابت، به ترویج سفر مسئولانه و حمایت از صنایعدستی بومی پرداخت. رالیهای فرهنگی اگر بهدرستی برنامهریزی شوند، میتوانند نقطه تلاقی تعالی ورزش، پاسداشت فرهنگ و رونق اقتصاد خرد صنایعدستی باشند.
در مجموع، رالی تهران- همدان با پوشش دو روزه و بیش از ۸۰ خودرو از تهران تا همدان و بازگشت از مسیرهای کوهستانی، به روشنی نمایشگر هماهنگی میان نهادهای زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی بود. این حرکت، نه تنها شور و لذت رقابت را به رانندگان اهدا کرد، بلکه بازدید از آثار تاریخی همدان و لمس صنایعدستی اصیل، به گردشگران هشدار داد که هر جاده میتواند سفری فراتر از مقصد صرف باشد، سفری در دل تاریخ، فرهنگ و هنر.
انتهای پیام/
source