بهگزارش میراثآریا، پیمان نبهانی سهشنبه ششم خردادماه ۱۴۰۴ در نشست ساماندهی فعالیتهای گردشگری سلامت استان که به منظور بررسی مشارکت استان در سومین رویداد بینالمللی گردشگری سلامت همدان برگزار شد، با اشاره به افزایش تأثیر حضور در نمایشگاههای بینالمللی سلامت و ارائه راهکارهای اساسی برای بازاریابی گردشگری سلامت در استان و رونق این بخش باتوجه به ظرفیتهای نمایشگاهی موجود اظهار کرد: میتوان با برنامهریزی و آمادهسازی قبل از نمایشگاه، تحقیق و تحلیل بازار هدف و شناسایی کشورهای شرکتکننده مانند عراق، عمان، یا کشورهای حاشیه خلیجفارس که مشتریان اصلی ایران هستند و نیازهای درمانی آنها و همچنین بررسی کشورهای رقیب از جمله ترکیه، امارات و اردن و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها در گردشگری سلامت و نیز تحلیل خدمات پزشکی پرتقاضا از جمله جراحیهای زیبایی، درمان ناباروری، پیوند اعضا و قلب و عروق، نقشه راهی را برای حضور در نمایشگاه ترسیم کرد.
سرپرست معاونت گردشگری خوزستان ادامه داد: با تشکیل تیم تخصصی متشکل از نمایندگان بخشهای پزشکی، بازاریابی، گردشگری، و فناوری اطلاعات و انتخاب مترجمان مسلط به زبانهای عربی، انگلیسی، و سایر زبانهای مرتبط با کشورهای هدف، میتوان ظرفیتهای پزشکی موجود در استان را بهصورت حرفهای، هدفمند و مشتریپسند معرفی کرد.
او با اشاره به تأثیرات بصری غرفهسازی بر جذب بازدیدکننده در نمایشگاهها تصریح کرد: طراحی غرفهای مدرن و جذاب که معرف ویژند (برند) و خدمات باشد، استفاده از فناوریهای بصری مانند نمایشگرهای لمسی، واقعیت مجازی (VR)، و برگزاری گشتهای مجازی بیمارستانها، تهیه ویدیوهای چندزبانه (عربی و انگلیسی) برای معرفی خدمات پزشکی و زیرساختها، آمادهسازی بستههای اطلاعاتی شامل جزئیات خدمات، هزینهها و نیز نظرات بیمارانی که قبلاً خدمات پزشکی خود را در استان خوزستان دریافت کردهاند، میتواند ذهنیت کارگزاران گردشگری سلامت در بازارهای هدف را متوجه خوزستان کند و این موضوع در صورتی که بهصورت شایسته انجام گیرد، در پذیرش بیماران خارجی در مراکز درمانی استان کمک خواهد کرد.
نبهانی در توصیف محتوای قابل نمایش در نمایشگاه و اطلاعات قابل ارائه برای جلب توجه بازدیدکنندگان و نمایش ظرفیتهای پزشکی و زیرساختی خوزستان گفت: نمایش تخصصی توانمندیهای پزشکی خوزستان در زمینههایی مانند جراحیهای زیبایی، قلب و عروق، و چشمپزشکی، ارائه آمار و ارقام در مورد تعداد جراحیهای موفق، پزشکان متخصص و بیمارستانهای دارای مجوز IPD (پذیرش بیماران بینالمللی)، معرفی بیمارستانها و کلینیکهای مجهز با استانداردهای بینالمللی در خوزستان، نمایش تجهیزات پیشرفته پزشکی مانند دستگاههای تصویربرداری، لیزردرمانی و امکانات جراحی پیشرفته، معرفی شهرکهای سلامت و امکانات اقامتی برای بیماران خارجی، خدمات مکمل گردشگری سلامت شامل نمایش خدمات لجستیکی مانند حملونقل، اقامت و گشتهای گردشگری برای همراهان بیماران، معرفی جاذبههای طبیعی و درمانی خوزستان مانند مناطق مناسب برای طبیعتدرمانی (چشمههای آب گرم یا مناطق آرام برای نقاهت)، نمایش فناوریهای دیجیتال سلامت مانند سکوهای نوبتدهی برخط، کلینیکهای مجازی، و خدمات پزشکی از راه دور (تلهمدیسین)، معرفی برنامههای کاربردی یا تارنماهایی برای ارتباط مستمر با بیماران پس از درمان، تأکید بر هزینههای پایینتر خدمات پزشکی نسبت به کشورهای منطقه (بهعنوان مثال، هزینه پیوند قلب در ایران نصف اتریش است)، معرفی پزشکان حاذق و بیمارستانهای معتبر با گواهینامههای بینالمللی، نمایش سهولت دریافت ویزای درمانی و فرآیندهای ساده پذیرش بیماران خارجی، ارائه ویدئوها یا مصاحبههای بیماران خارجی که در خوزستان درمان شدهاند، اعلام میزان ارزآوری و تعداد گردشگران سلامت در سالهای گذشته از جمله معیارهای بسیار مهم هستند که باید در طراحی و تقسیمبندی فضای غرفه در نمایشگاه مدنظر قرار بگیرد و متناسب با آن فضایی به آن تخصیص یابد تا بتوان ظرفیتهای خوزستان در گردشگری سلامت به گونهای مناسب معرفی کرد.
او با بیان فعالیتهایی که باید حین برگزاری نمایشگاه برای آن برنامهریزی کرد تا در بیان توانمندیهای سلامت کمبودی نباشد، ادامه داد: سازماندهی کارگاههای آموزشی باحضور پزشکان متخصص خوزستان برای معرفی خدمات و پاسخ به سوالات بازدیدکنندگان، برگزاری پنلهای بحث در مورد چالشها و فرصتهای گردشگری سلامت با حضور کارشناسان بینالمللی، برقراری ارتباط با دفاتر و شرکتهای مسافرتی پزشکی، بیمارستانهای خارجی، و شرکتهای بیمه بینالمللی، مذاکره با سرمایهگذاران برای توسعه زیرساختهای پزشکی در خوزستان، استفاده از بازاریابی دیجیتال و پخش زنده رویداد در شبکههای اجتماعی و سکوهای دیجیتال برای جذب مخاطبان برخط، ایجاد هشتگهای اختصاصی برای نمایشگاه و تشویق بازدیدکنندگان به اشتراکگذاری محتوا، تعامل مستقیم با بازدیدکنندگان، ارائه مشاوره رایگان در غرفه توسط پزشکان یا کارشناسان برای جذب اعتماد بیماران بالقوه و توزیع هدایای تبلیغاتی مانند فلشمموری حاوی اطلاعات پزشکی یا سوغات خوزستان همگی راهکارهایی هستند که باید در برنامه تیم مشارکتکننده در نمایشگاه گنجانده شوند و پس از پایان زمان برگزاری نمایشگاه، با بازدیدکنندگانی که اطلاعات یا تماس خود را ارائه کردهاند تماس برقرار کرده و پیشنهادهای ویژه برای خدمات پزشکی را با ارسال یارانامه پیگیری با اطلاعات تکمیلی و دعوت به بازدید از بیمارستانهای استان خوزستان ارائه کنند.
نایبرئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اهواز افزود: گروه مشارکتکننده در نمایشگاه باید با ارزیابی تعداد قراردادهای منعقدشده با مشتریان بالقوه جذبشده، بازخوردها را تحلیل، نظرات بازدیدکنندگان را جمعآوری و نقاط قوت و ضعف غرفه را برای بهبود عملکرد و بهرهبرداری در رویدادهای مشابه آتی استفاده کنند و با پیگیری توافقنامههای منعقدشده در زمینه پذیرش بیماران و تبادل فناوری با شرکتهای خارجی در بخش سلامت، حضور استان در بازارهای جهانی این نوع گردشگری را توسعه دهند.
دومین جلسه کارگروه گردشگری سلامت استان خوزستان با حضور نمایندگانی از استانداری خوزستان، منطقهآزاد اروند، دانشگاههای علومپزشکی دزفول، شوشتر، بهبهان و اهواز، رؤسای میراثفرهنگی شهرستانهای خوزستان، به دعوت ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان سهشنبه ششم خردادماه ۱۴۰۴ با موضوع ساماندهی فعالیتهای گردشگری سلامت استان در اهواز برگزار شد.
انتهای پیام/
source