به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایش «قضیه تفنگ چخوف» نوشته احسان بدخشان و کارگردانی اشکان پیر دلزنده؛ در سومین دور اجراهای خود، از ۱۵ اردیبهشت، ساعت ۲۰ در سالن هما روی صحنه رفته است.
بازیگران این اثر به ترتیب ورود عبارتند از محمدعلی الحمد، محمدعلی براتی، مریم بصیریفر، احمد صمیمی، سعید زارعی، شیده غفاریان، یگانه منصوری، حسام زرنوشه، سارا عزیزی، سارا موسوی. از دیگر عوامل این اثر نمایشی میتوان به بابک کیوانی (طراح صدا و موسیقی)، رهام بیگلو (طراح گریم)، دینا یوسفپور (طراح لباس) اشاره کرد.
در خلاصه نمایش «قضیه تفنگ چخوف» آمده است: ۹ تن از مشاهیر بزرگ جهان برای اولین بار در دنیای پس از مرگ با هم وارد مسابقهای میشوند.
اشکان پیر دلزنده کارگردان این اثر نمایشی درباره جزییات این اتفاق با ایلنا گفتگو کرد.
اجراهای دور سوم نسخه دومی از اثر است
اشکان پیر دلزنده، در ابتدای صحبتهایش با ایلنا، دور سوم اجراهای این نمایش را به نوعی نسخه دوم دانست و درباره تغییرات ایجاد شده در اجرا توضیحاتی ارائه کرد.
او گفت: ما در تمام طول اجراها از روز نخست، به نظرات هنرمندان و تماشاگران توجه کردیم و سعی کردیم نقاط ضعف را رفع کنیم. مثلاً زمان اجرا حدود ۲۰ دقیقه کاهش یافته و قالب کار به کلی تغییر کرده است. این نسخه جدید، نسخهای پویا و زنده است که هر روز ممکن است با روز قبل فرق کند، بازیگران جدیدی به کار اضافه شدهاند و به عنوان کارگردان دستشان را باز گذاشتم تا خلاقیت و نو آوری خود را روی صحنه نشان بدهند و همچنان و همواره با بازیگران مشورت میکنم و آنها بسیار باهوش و خلاق هستند به پویایی اثر کمک میکنند
بدون هیچ حمایتی به اجرای صدم رسیدیم
پیر دلزنده، درباره رسیدن این اثر به اجرای صدم گفت: با تمام مشکلات و سختیها، و بدون هیچ حمایت خاصی، این تیم با تلاش و ایمان قوی به کار خود ادامه داده است و حالا که صدمین اجرا را پشت سر گذاشتیم باید بگویم این ماندگاری به دلیل اعضای گروه است که مثل خانواده هستند؛ از کوچکترین عضو گروه که ۱۹ساله است تا بزرگترین نفر، همه با هم رفیقاند و انرژی بسیار خوبی دارند که روی صحنه هم منتقل میشود.
پیر دلزنده درباره تغییرات متن نمایش نیز گفت: در ابتدا طرح کلی ذهنیام که در رابطه با مشاهیر در جهان مردگان بود را به احسان بدخشان دادم و او با هوشمندی و تسلط متن را نوشت.
نویسنده با بازیگران همکاری نزدیک داشت
او افزود: متن بارها تغییر کرد و بخشهایی حذف یا تبدیل به اجرا شد و در این مسیر نویسنده اثر تماما کنار ما بود و همکاری نزدیک با او و بازیگران باعث شد کار به این شکل درآید. وقتی میشنوم تماشاگری به فکر فرو رفته و یا بعد از تماشای اثر سعی میکند درباره مشاهیری که دیده بیشتر بداند و تحقیق کند، حس میکنم به هدف مشترکمان نزدیک شدهایم.
او تماشاگران امروزی را منتقدانی فهیم دانست و افزود: به نظر من احترام به مخاطب مهمترین بخش یک اجرا است.
اشکان پیر دلزنده با تاکید بر اینکه نباید تماشاگر را فریب داد، بیان کرد: مخاطب امروز بسیار هوشمند است و گاهی ما نظراتی دقیق و با جزییات از تماشاگران دریافت میکنیم که نشان از ظهور نسلی هوشمند از تماشاگران دارد که دیگر صرفا به دلیل حضور سلبریتی به سالن نمایش نمیروند. تماشاگر با دانش امروز، وقتی پویایی و خلاقیت کار را ببیند، خودش به جزئیات و نقد کار میپردازد و جذب اثر میشود.
مدیران فرهنگی فضا را برای هنرمندان باز کنند
این کارگردان درباره مشکلات و کمبود حمایتها اظهار داشت: جمع کردن یک گروه جوان، تمرین دادن و نگه داشتن آنها بسیار سخت است. مدیران فرهنگی باید فضا را برای هنرمندان باز کنند و شرایط مناسبی فراهم کنند تا با آرامش کار کنند. متأسفانه فضای موجود بیشتر به حاشیه اختصاص یافته تا حمایت از هنر!
خصوصیسازی سالنها کامل انجامپذیر نیست
او ادامه داد: مدتی هست به موضوع خصوصیسازی تئاتر پرداخته میشود ولی در واقع همین موضوع هم به طور کامل انجامپذیر نیست چون به هرحال بخش عمدهای از مراحل روی صحنه رفتن هر نمایش به ارگانهای دولتی وابسته است.
این فعال عرصه تئاتر در ادامه توضیحاتش گفت: من تمام این بیش از صد اجرای نمایش «قضیه تفنگ چخوف» را در سالنهای خصوصی رفتم و در دور سوم هم اگر حمایت دوست عزیزم صهبا خلد برین نبود این اجرا به ثمر نمینشست.
او اذعان داشت: هزینههای اجرا کم نیست و باید برنامهریزیهای درستی انجام شود که چرخه اقتصاد تئاتر به درستی بچرخد؛ چراکه بسیاری از هنرمندان این عرصه شغلشان تئاتر است و منبع درآمد دیگر ندارند.
عشق مرا به سمت تئاتر سوق داد
اشکان پیر دلزنده، درباره انتخاب مسیر تئاتر در زندگی خود گفت: تئاتر برای من جنون و عشق است و هیچگاه برای پول وارد آن نشدم، من شغل دیگری دارم و اگر تمام تمرکزم را روی آن میگذاشتم قطعا درآمد قابل توجهی کسب میکردم؛ اما به خاطر عشق و علاقهام به تئاتر این مسیر را انتخاب کردم.
او در پایان گفت: با وجود همه مشکلات، وقتی میبینم بچهها با شوق و ذوق روی صحنه هستند، نمیتوانم کنار بکشم. وظیفه خود میدانم تا جایی که میتوانم این افراد با شرافت را در عرصه تئاتر نگه دارم.
انتهای پیام/
source