مجتبی گهستونی فعال رسانه در یادداشتی نوشت: در حالی که اطلاعات با سرعتی بیسابقه منتشر میشود و واکنشها و تغییرات اجتماعی به اخبار به وضوح قابل مشاهده است، ارزش و اهمیت هر رویدادی که برگزار میشود، پس از بازتابهای رسانهای آن رویداد، «چندان» میشود و مخاطبان بیشتری در جریان محتوا قرار میگیرند. چون رسانهها به عنوان پل ارتباطی بین رویدادهای خبری و جامعه عمل میکنند.
چهارمین جشنواره چند رسانهای میراثفرهنگی اگرچه به مانند سه دوره ماقبل خود برگزار و به اتمام میرسد، اما چون از آن به عنوان «جشنواره جشنوارهها» نامیده میشود باید به یکی از مهمترین بسترها برای اشاعه اخبار، گزارشها و تبادل نظر تبدیل شود. رسانهها بهعنوان ابزارهای نیرومند، میتوانند به انعکاس بازتاب جشنواره منجر شود و به تقویت صدای اقشار مختلف جامعه کمک کنند. پس باید به گروههای مختلف فرهنگی و هنری برای اقناع شدن درباره چنین رویدادهایی توضیحات لازم را داد.
با تشکیل «کمیته رسانه» در جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی بر این نکته که هر خبری میتواند به یک جنبش اجتماعی منجر شود و فضایی برای گفتوگو و تبادل نظر فراهم آورد تاکید میشود. ضمن آنکه از ضرورت قرار گرفتن افکار عمومی در کنار این رویداد بهمنظور افزایش اثربخشی آن نباید غافل شد.
تجربه سه دوره قبلی برگزاری جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی، یادآور این نکته است که بازتاب رسانهای جشنواره که قرار است چهارمین دوره آن در خوزستان برگزار شود نه تنها بر افکار عمومی تأثیر میگذارند، بلکه میتواند به رشد فرهنگی عمیقی منجر شود. جشنواره بستری برای ایجاد دلگرمی، رقابت سالم میان هنرمندان و شناسایی استعدادهای ملی و استانی است.
تحلیل تأثیر رویدادهای خبری بر فرهنگ معاصر نشان میدهد که چگونه رسانهها میتوانند به عنوان تسهیلکنندگان تغییرات فرهنگی عمل کنند. چون «کمیته رسانه» چهارمین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی، میتواند با تهیه و ارائه تحلیل واقعی از نیازهای جامعه در حوزه میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، به تغییرات مثبت در نگرشها و رفتارهای اجتماعی منجر شود و در به بوجود آمدن فضایی برای بحث و تبادل نظر در مورد موضوعات زیر مجموعه جشنواره یاری کند. چون قرار گرفتن افکار عمومی در کنار این رویداد بهمنظور افزایش اثربخشی آن مورد تأکید است.
اهمیت این موضوع به قدری است که رسانهها در پی نقش آفرینی موثر، میتوانند با پوشش دادن اخبار و تاثیرات مثبت برگزاری رویدادهایی همچون جشنواره چندرسانهای، تأثیرقابل توجهی بر مردم داشته باشند و به شکلگیری گفتمانهایی که منجر به افزایش سواد میراثی جامعه میشود کمک کنند.
بازتاب رسانهای جشنواره چند رسانهای باید به گونهای باشد که وقتی چنین رویدادی برگزار میشود به مانند خبری باشد که به شدت در رسانهها پوشش داده میشود و میتواند واکنشهای متفاوتی را در میان افراد ایجاد کند.
با این حال سیاستگذاران جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی باور دارند که پیوند تخصص، رسانه و مردم برای صیانت از هویت فرهنگی در خوزستان، نقطه تلاقی فرهنگ و رسانه در رویداد ملی میراثفرهنگی نمود پیدا میکند. چون هدف از برگزاری این جشنواره، علاوه بر افزایش سواد میراثی، مردمیسازی و اجماعسازی در حوزه میراثفرهنگی است تا با مشارکت هنرمندان و رسانهها، بتوان فرهنگ و تاریخ ایران را در سطح ملی و بینالمللی ترویج داد.
استان خوزستان به عنوان میزبان این رویداد در سه حوزه میراثفرهنگی گردشگری صنایعدستی، چنان از پتانسیل و تنوع برخوردار است که چهارمین دوره این جشنواره در ۱۴ بخش میتواند به طور چشمگیری، آیینه تمام نمای تمام ظرفیتها باشد.
برای چهارمین جشنواره تولیدات چندرسانهای در حالی از «افزایش سواد میراثی» بهعنوان نخستین هدف این جشنواره یاد میشود که بهرهگیری از زبان هنر مهمترین ابزار برای تولید ادبیات و گفتمان فرهنگی عنوان میشود و خوزستان خود از نخستین کانونهای شکلگیری مکتب جنوب در دوران معاصر و از آغازین تمدنهای بشری برای جای دادن اقوام و خرده فرهنگهای مختلف بوده است.
وجود آثار تاریخی و محوطههای باستانی و جاذبههای طبیعی و گردشگری ضرورت «مردمیسازی و اجماعسازی در حوزه میراثفرهنگی» را که از دیگر اهداف کلان این رویدادمعرفی شده را بسیار مورد توجه قرار میدهد.
چهارمین دوره جشنواره چندرسانهای در حالی ارزش افزوده بیشتری پیدا میکند که «پیوند بدنه تخصصی حوزه میراثفرهنگی با تولیدات چندرسانهای» از اهداف این جشنواره برشمرده میشود. چون تأکید بر لزوم تحقق اهداف متعالی تعریفشده برای این رویداد، «ارتقای کیفی، گسترش و تعمیق جشنواره در سطح استانها و نیز در حوزه بینالمللی» را منجر میشود.
جامعه متکثر خوزستان همچنان منتظر است تا اخبار و تحلیلهای بیشتری پیرامون چهارمین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی بشنود.
انتهای پیام/
source