به‌گزارش میراث‌آریا، تورج ژوله گفت: مجموعه دست‌بافته‌های عشایری و روستایی یاسر امین‌محبوب که به انتخاب من انجام شده است، از روز یکشنبه دوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ در موزه ملی فرش ایران به نمایش درآمد.

پژوهشگر و مدرس حوزه فرش افزود: تعداد دست‌بافته‌های گردآوری‌شده توسط یاسر امین‌محبوب بیش از ۲۰۰ قطعه است که حدود ۶۰ اثر از این مجموعه در موزه فرش ایران به نمایش گذاشته شده است. از آن‌جا که امین‌محبوب اصالتاً اهل شرق ایران است، در این مجموعه بافته‌های بلوچ بیشتر به چشم می‌خورد، اما آثار متنوعی از غرب کشور، خراسان، شاهسون، بختیاری‌ها و مناطق تهران-طالقان نیز در آن دیده می‌شود.

او ادامه داد: تمرکز اصلی این مجموعه بر تخت‌بافته‌ها و بافته‌هایی از نوع جاجیم و گلیم است. بافته‌های سیستانی و بلوچی نیز به‌دلیل مهاجرت‌های چند دهه گذشته، حضور پررنگ‌تری در این مجموعه دارند. این شباهت فرهنگی باعث شده برخی آثار همچون نیم‌خورجین‌ها ویژگی‌های مشترکی داشته باشند. در مورد بعضی از بافته‌ها تردیدهایی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به فرهنگ سیستان یا بلوچستان نسبت داد. تاکنون پژوهش جامعی درباره بافته‌های سیستان، چه تخت‌بافته و چه گره‌بافته، انجام نشده است.

ژوله با اشاره به برخی ویژگی‌های فرهنگی در بافته‌های سیستان گفت: برخی آیین‌ها و المان‌ها نظیر استفاده از موی انسان در بافت این آثار دیده می‌شود که نشان‌دهنده حاکمیت فرهنگی مقتدر زنان در سیستان است. سیستان تنها منطقه‌ای در جهان است که زنان آن با نسبت ۶۸ به ۳۲ درصد، جمعیتی بیش از مردان داشته‌اند و این موضوع در گرایش به نقوش مادینه در بافته‌ها تأثیرگذار بوده است.

او اضافه کرد: یکی از این آثار از سوی یاسر امین‌محبوب به موزه ملی فرش ایران اهدا شده است.

محمدجواد اینانلو مدیر موزه فرش ایران نیز در ادامه بیان کرد: شاید بازدید از این آثار یک ساعت بیشتر زمان نبرد، اما جمع‌آوری آن‌ها حاصل سال‌ها سفر، گفت‌وگو با فروشندگان و چانه‌زنی بوده است. این مجموعه نتیجه ۲۰ سال تلاش است و از آقای امین‌محبوب باید قدردانی کرد.

تورج ژوله در ادامه توضیح داد: مجموعه‌داری آداب و فرهنگی دارد که با انتشار آثار و در معرض دید قرار دادن آن‌ها معنا پیدا می‌کند. استاد تناولی در این مسیر پیشگام بوده‌اند و آقای امین‌محبوب نیز با ثبت حرفه‌ای و عکاسی از آثار، این استانداردها را رعایت کرده‌اند.

یاسر امین‌محبوب نیز عنوان کرد: علاقه من به فرش دست‌بافت از درس جغرافیای فرش آغاز شد. زمانی که استاد ژوله گفتند هیچ‌کس نمی‌تواند نمره کامل از این درس بگیرد، لجباز شدم و ۲۰ گرفتم! از همان‌زمان مجلات قالی را از استاد می‌گرفتم و اسکن می‌کردم. آن علاقه باعث شد به جمع‌آوری آثار روی بیاورم. ایشان برای من نه‌فقط استاد که مانند برادر هستند.

او افزود: در این نمایشگاه ۵۸ قطعه قاب و ۴۴ قطعه کوچک از فرش‌ها نمایش داده شده است. همه قطعات قاب آنالیز شده‌اند و اطلاعات آن‌ها در اختیار بازدیدکنندگان قرار دارد.

استاد سیدرضی حاجی‌آقامیری، پژوهشگر و استاد فرش، نیز به‌عنوان مهمان ویژه در این برنامه حضور داشت.

انتهای پیام/

source

توسط irmusic4.ir